Både elbilen Mazda MX-30 og ny Honda Jazz hybrid demonstrerer høj sikkerhed i Euro NCAP-testen. De to japanere scorer topkarakter.
Der har igen været gang i testarbejdet i det fælleseuropæiske sikkerhedsorgan Euro NCAP.
Senest har to nye japanere været til eksamen i sikkerhed.
Mazda MX-30 er japanernes første rigtige elbil, men sikkerheden i den højbenede elbil er i top. MX-30 scorer de maksimale fem stjerner trods nye, skærpede 2020-krav. Med undtagelse af en automatisk bak-nødbremse er alle sikkerhedssystemerne standard i alle udgaver, og de virker generelt godt.
Selv om den elektriske Mazda lidt atypisk har bagdøre, der åbner modsat, så der ingen såkaldt B-stolpe er til at tage fra, går det ikke ud over kollisionssikkerheden. Den er også glimrende.
”Ikke mindst for de mindste på bagsædet, hvor testresultatet var til topkarakter. Det samme gælder den nye airbag mellem fører og forsædepassager,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen til FDM.dk.
Eneste skår i glæden er en høj, lodret front, der er noget hård ved fodgængere ved påkørsel.
Lille Honda imponerer stort
Udover Mazda MX-30 er den nye hybridudgave af Honda Jazz blevet testet – ligeledes til fem sikre Euro NCAP-stjerner.
”Både kollisionssikkerheden og de nye sikkerhedssystemer imponerer, hvilket ikke mindst gælder nødbremsen, som har nemt ved at genkende og bremse for bløde trafikanter,” fremhæver Søren W. Rasmussen.
Modsat Mazda MX-30 scorer Honda Jazz med sin blødt rundede motorhjelm en høj karakter for at være venligt stemt over for de bløde trafikanter. Faktisk scorer Jazz’en højeste karakter på denne parameter blandt årets blot fire testede biler.
Tidligere på året er VWs nye elbil ID.3 og den nye Toyota Yaris blevet testet. Begge scorede topkarakter.
Se alle sikkerhedstests her (engelsk).
Læs mere om de skærpede krav i Euro NCAP sikkerhedstest anno 2020.