Design og køreegenskaber er ’made in Germany’, men sjette generation Opel Astra er for første gang baseret på fransk teknik.
Efter flere smugkig løfter Opel endelig sløret for sjette oplag af deres bestseller, Astra. På tide vil mange sige, for selv om den nuværende Astra faktisk er en glimrende bil, er den sakket bagud i salgsstatistikkerne i forhold til konkurrenter som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.
Det skal der laves om på. Godt og grundigt endda. Siden seneste Astra har Opel nemlig fået nye ejere i form af fransk-italiensk-amerikanske Stellantis, der bl.a. råder over mærkerne Peugeot, Citroën, Fiat og Chrysler. Og de ambitiøse ejere har på rekordtid gjort ellers evigt tabsgivende Opel til en overskudsforretning. Det sker bl.a. med benhårdt fokus på stordriftsfordele og komponent-deling mellem koncernens bilmærker.
Opels udgave af Peugeot 308
Astra får samme behandling. Opel skynder sig godt nok at sige, at generation seks er udviklet og designet hjemme i tyske Rüsselsheim, men i realiteten er Astra Opels udgave af den kommende Peugeot 308. Under det stramme, germanske design er platform, hjulophæng, motorer, gearkasser og elektronik alt sammen fra Peugeot. Opel har ’blot’ fået lov til at pakke de franske stumper ind og fintunet køreegenskaberne til det, der ifølge Opel selv gør Astra ’Autobahnproof’.
Det skal ’Opelanere’ og andre fans af tyske biler ikke nødvendigvis begræde. Peugeot 308 har altid været en vellykket bil, og den nyeste model på den såkaldte EMP2-platform ser på alle måder spændende ud.
Det nære slægtskab med Peugeot 308 betyder, at vi ser Astra 6 med to, måske tre forskellige drivliner. Dels med konventionelle benzin- og dieselmotorer, der enten yder 110 eller 130 hk. Dels som ladehybrid med firecylindret 1,6 liters motor, elmotor, automatgear og et batteri, der også kan oplades i stikkontakten. Det er første gang, at Astra tilbydes som ladehybrid. Formentlig kommer denne variant i to versioner med henholdsvis 180 og 225 hk. Endelig kan Astra komme som ren elbil som sine ’søsterbiler’ Peugeot 308 og Citroën C4, men det er endnu ikke bekræftet.
To 10-tommers skærme
Fransk teknik betyder også adgang til et væld af aktive sikkerhedssystemer og en meget moderne kabine med hele to 10-tommer skærme. Opel kalder løsningen med digitale instrumenter og Apple Carplay og Android Auto for ’pure panel’ og lover logisk betjening uden visuelle forstyrrelser.
Mens Peugeot giver den fuld fransk skrue i designet af 308, satser Opel mere på praktiske kvaliteter. Astra vokser godt nok kun 4 mm i længden til 437 cm, men akselafstanden øges til hele 268 cm. Det lover godt for bagsædepladsen, mens bagagerummet på 422 liter også er til den gode side i den såkaldte ’Golf-klasse’.
Apropos: Med Astra har Opel altid forsøgt at udfordre ærkerivalen VW Golf – uden nogensinde for alvor at lykkes. Sjette gang er måske lykkens gang, for mens VW tydeligvis er ’anderswo engagiert’ med den elektriske ID.3, ligner den nye Astra umiddelbart et seriøst bud på at kunne udfordre klasseduksen på både design, teknik og plads.
Det skal blive spændende at se, om udfordringen også indeholder konkurrencedygtige priser. Vi tror det – men ved det først i begyndelsen af 2022, når Astra kommer til Danmark.
Fakta: Opel Astra 6
Længde: 437 cm
Bredde: 186 cm
Akselafstand: 268 cm
Bagagerum: 422 liter