BILTEST: De kan jo godt de italienere. Den nye Fiat 500 fås kun som elbil – og den vinder stort på charme, teknik og gode køreegenskaber.
Hvilken bil?
Med den nye Fiat 500, der bygger på den ikoniske ’Cinquecento’ fra 1957, er det hæderkronede italienske bilmærke tilbage med charme, selvtillid og lækker teknik – og lidt mere plads. Anden generation af Fiat 500 kom på markedet i 2007 ca. 50 år efter den første, og den blev en verdensomspændende succes. Efter blot et mindre facelift i 2016 kan denne udgave stadig købes med benzinmotor, og ifølge Fiat har man ingen planer om at aflive denne udgave. Den elektriske 500 fås med en svagere 70 kW/ 95 hk elmotor og en rækkevidde på ca. 190 kilometer til priser fra ca. 190.000 kr., mens testbilen med 87 kW/118 hk og rækkevidde på op til 317 kilometer efter WLTP-normen koster fra ca. 238.000 kr. Testbilen har desuden ekstraudstyr for ca. 45.000 kr.
Vidste du at?
Fiat 500e kan udover den klassiske tre-dørs hatchback-udgave, vi tester her, leveres i to andre varianter. Først og fremmest en cabriolet, som mange nok vil overveje, både fordi danskerne har fået øjnene op for at køre med taget nede, og fordi merprisen begrænser sig til 22.000 kr. Desuden findes Fiat 500e som en såkaldt 3+1 – altså en hatchback som testbilen, men med en ekstra dør i passagersiden, der åbner modsat fordøren. Det letter ud- og indstigningen til bagsædet og er samtidig en hyldest til den oprindelige Fiat 500 fra 1957. Mini har tidligere vist en lignende løsning i Clubman. Merprisen for 3+1 udgaven er ca. 15.000 kr.
Hvordan er førerpladsen?
Man kan ikke undgå et blive i bedre humør, når man sætter sig ind bag det velpolstrede rat i Fiat 500e, der nu kan justeres i både længde- og højderetningen.
Det basale er i orden – store velformede sæder, som let kan indstilles, muliggør en god kørestilling for høj som lav kombineret med overskuelige, elegante skærme. Derfra kører Fiat 500e den hjem på charme og finurlige løsninger. Dørene åbnes fx via tryk på en elektrisk knap, gearet – frem eller tilbage – vælges via trykknapper, kaffekop-holderen foldes elegant ud. Og så er der jo design og formgivning, der alt i alt gør førerpladsen så charmerende, at man helt glemmer den hårde plast oven på den lakerede del af instrumentbordet og på dørsiderne. En lille dum besparelse irriterer dog på første række i 500e: Håndtagene i loftet mangler, og det gør det ikke nemmere at stige ud fra bagsædets i forvejen trange kår.
Hvordan opleves kabinen?
Den nye fuldelektriske Fiat 500 ligner sig selv med en forsigtig og særdeles vellykket evolution af sit nuttede jeg med næsten fuldendte proportioner, men bilen er alligevel vokset betydeligt på alle leder. Akselafstanden er øget med to centimeter til 232 cm. Det samme er højden, mens bredde og længde begge er vokset med seks cm. En del for en bil, der trods alt kun er 363 cm lang. Når det er sagt, så er pladsen på bagsædet ganske enkelt håbløs – her er der adgang forbudt for voksne. Er du over 185 centimeter, støder du ganske enkelt issen mod loftet. Bagagerummet er trods sine blot 185 liter rimeligt takket være en god dybde, men ladekabler fylder godt op, og jeg savner kroge til at fastholde indkøbsposer mm. Med bagsædets ryglæn lagt ned vokser lastrummet til 550 liter, og så er der fin plads til at et par kan tage nogle kasser vin med hjem fra Piemonte.
Er sikkerheden i orden?
Sandsynligvis. Årsagen til den vage formulering er, at den europæiske organisation, Euro NCAP, der udfører en omfattende sikkerhedstest af alle nye biler, endnu ikke har testet den nye Fiat 500e. Men vores egen bilistorganisation herhjemme, FDM, der er repræsenteret i Euro NCAP, har ikke haft noget at udsætte på den nye Fiat 500e. FDM fremhæver blandt andet en velfungerende automatisk nødbremse, der er konstrueret til at bremse for både biler, fodgængere og cyklister. Jeg synes, det er oplagt at investere i testbilens sikkerhedspakke til 12.000 kr., der blandt andet indeholder adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og bakkamera. En lyspakke med fuld LED forlygter med automatisk op- og nedblænding til bare 7.500 afgiftsfri kroner, der giver ekstra udsyn og tryghed, er også værd at overveje.
Hvordan kører den?
Godt og ikke mindst langt bedre end forgængeren trods en øget vægt på ca. 300 kilo primært på grund af bilens batterier. Forklaringen er, at den nye Fiat 500e står på en helt nyudviklet platform, hvor batterierne er fordelt i bunden af platformen i stedet for at være samlet i en stor klods. Det gavner bilens balance og køreglæden. Samtidig er elmotoren er placeret ude foran og trækker på forhjulene, hvilket alt i alt gør 500e forudsigelig ved såvel frisk kørsel som i en nødsituation. Styringen er letgående, hvilket er dejligt i bykørsel, hvor 500e rigtig er i sit es med særdeles lille vendediameter. Affjedringen i Icon-udgaven med 16-tommer hjul, vi tester her, er et komfortabelt bekendtskab. Som i de fleste moderne elbiler byder Fiat 500e også på tre køreprogrammer: et økoprogram, der dæmper motorens effekt og klimaanlæggets ydelse, et til almindelig kørsel, hvor bilen triller videre, når man slipper speederen, og endelig et program, hvor bilen motorbremser kraftigt og samler strøm til batteriet, så man kan køre uden at flytte foden over på bremsepedalen. Oplagt til bykørsel.
Hvordan er motoren?
Ganske kvik. 118 hk lyder måske ikke umiddelbart af meget, men Fiat 500e inviterer ikke desto mindre til frisk kørsel.
Det maksimale drejningsmoment er på pæne 220 Nm, og det gør det muligt at nå 100 km/t på ca. 9 sekunder. Men fra 0-50 km/t går det rigtig stærkt – det klares på bare 3,1 sekunder, hvilket gør Fiat 500e smidig i bykørsel. Elmotoren er ganske lydsvag i kabinen, men ved lave hastigheder udsendes, som EU foreskriver, en lyd, der skal advare fodgængere, når man kommer trillende i byen og på villavejene. Den er i bedste italienske retro-stil hentet fra den gamle Fellini-film ’Amarcord’.
Passer prisen?
Det kan jo altid diskuteres. Elbiler er et relativt nye fænomen, og udviklingsomkostningerne og udgifter til nye fabrikker og produktionslinjer fylder fortsat en pæn del i bilens salgspris, formoder vi. Den billigste Fiat 500 med mildhybrid-benzinmotor fås fra blot 125.000 kr., hvor den billigste elektriske Fiat 500 til sammenligning altså koster 190.000 kr., men generelt er de elektriske modeller bedre udstyret – også hvad angår sikkerhedsudstyr. Sammenlignet med andre små fuldelektriske livsstilsbiler er Fiat 500e ved nærmere eftersyn ganske fornuftigt prissat – faktisk i den lave ende, som alternativerne her viser. Faktisk kan Fiat 500e også bide prisskeer med Peugeot 208e, der også er fra Stellantis-koncernen (FCA og PSA) Den fås fra 240.000 kr. med 136 hk og en rækkevidde næsten lig testbilens.
Er der alternativer?
Ja, men ikke så mange, hvis det både skal være helt elektrisk, og du er på udkig efter retro-udstråling. De mest oplagte er Honda e og Mini Cooper SE, der begge på hver deres måde er lige så charmerende som Fiat 500e, men begge har noget kortere rækkevidde end Fiat 500e, hvilket for mange vil være et minus i hverdagen. Honda e med 136 hk koster fra 283.000 kr. og kører ca. 220 kilometer på en opladning. Mini’en med et prisskilt fra 266.500 kr. i forruden har en noget kraftigere elmotor med 184 hk, men klarer kun ca. 230 kilometer på en fuld opladning. Endelig er Mazdas MX-30 også et stilfuldt, større alternativ med lækkert interiør og fem døre, hvis man ønsker at komme lidt op i højden i en SUV-lignende bil til priser fra 240.000 kr. Rækkevidden er dog kun beskedne ca. 200 kilometer efter WLTP-normen.
Konklusion:
For: Design, udstyr, komfort, hurtig opladning, pæn rækkevidde
Imod: Trangt bagsæde, ikke tre års garanti
Hvilkenbil siger:
FAKTA: New Fiat 500e Icon, 87 kW
Vejl. pris, inkl. lev.: 238.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 8/2/8 år/160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): endnu ikke testet
Antal airbags: 6
Elforbrug (WLTP-norm): 142 Wh/km
Rækkevidde, el (WLTP-norm): 317 km
Rækkevidde, el, i test: 260 km
Længde/bredde/højde: 363/168/153 cm
Akselafstand: 232 cm
Bagagerum (min/max): 185/550 liter
Køreklar vægt: 1.398 kg
Batterikapacitet (brutto/netto): 42/37,3 kWh
Ladehastigheder: Lynladning i offentlig stander: fra 0-80 procent på 35 minutter. I 11 kW ladeboks: ca. fire timer fra tomt batteri til fuldt opladet.
Elmotor: 118 hk/220 Nm
0-100 km/t: 9 sek
0-50 km/t: 3,1 sek
Topfart: 150 km/t
Særligt standardudstyr (Plus):
Skiltegenkendelse, nødbremse med forgænger registrering, vognbaneassistent, aut. nødopkald ved ulykke, 10,25” skærm med navigation og trådløs Apple Carplay/Android Auto, 85 kW DC lader (11 kW AC), 16” alufælge, keyless entry og go, klimaanlæg, varme i forsæde og ved viskerblade.
Ekstraudstyr på testbilen:
Tricoat metallak 278 Celestial blue: kr. 9.375
Trådløs opladning: kr. 1.500
Splitbagsæde: kr. 1.500
Sikkerheds pakke (Adaptiv fartpilot med centrering, 360 gr. Droneview, Blind Spot, bakkamera): kr. 12.000
Sædepakke (Justerbare sæde, armlæn, lukket centerkonsol): kr. 3.000
Lyspakke (fuld LED forlygter med aut. langt lys + aut. nedblændeligt bakspejl): kr. 7.500
Stilpakke (mørke ruder, sparkeliste): kr. 2.500
Kromlister: kr. 2.000
Fast glastag: kr. 6.000
(*Anslået af hvilkenbil.dk)
Tager man udgangspunkt i FDM’s beregning for udgifter ved at have en elbil i fem år ser denne bil fornuftig ud. FDM tager udgangspunkt i udgift pr. kørt kilometer og i den beregning kan man købe en elbil der koster 100.000kr mere end en benzinbil og stadig have lavere eller tilsvarende omkostninger i elbilen. Det skyldes et overordnet mindre udgiftsniveau i budgettet til elbilen. Benyttes den viden i dette eksempel svarer et køb af Fiat 500e til at købe en fossilbil til 90.000 kr. og sådan en fossilbil er godt nok kedelig.
Så prisen er vel mere end skarp hvis man kan bryde vanen med at tillægge indkøbspris stor værdi og i stedet kigger på totaløkonomien.
Hej Morten,
Lige præcis i dette tilfælde ville jeg nok sammenligne med en fossilbil til 140.000 ud fra den model, du beskriver. Vi anbefaler ikke den billigste Fiat 500e pga rækkevidde, kraftoverskud og udstyr. Testbilen er et bedre valg til lige under 240.000 kr. Men din pointe holder stadig, synes jeg… 😉 Vh Henrik H, Hvilkenbil.dk