Med konceptet ’Relax’ tilbyder Toyota op til 10 års garanti på både nye og brugte biler. Der følger dog en restriktion og et krav med.
For snart 15 år siden kom Kia og Hyundai med syv og fem års garanti, og siden fulgte fx Mitsubishi efter med fem år og senest relancerede MG med syv års garanti.
Men nu sætter den japanske bilgigant Toyota trumf på: 10 års garanti mod tidligere tre år.
Der er dog lige et ’aber dabei’. For at fastholde eller aktivere den op til 10 år lange garanti kræver Toyota, at bilen serviceres på et autoriseret Toyota-værksted.
Og så er der også en kilometer-begrænsning på garantien, fortæller Toyota i en pressemeddelelse.
”Vi ønsker at give Toyota-bilejerne den størst mulige tryghed i ejerskabet af deres bil. Derfor er vi glade for nu at kunne tilbyde op til ti år eller 160.000 km serviceaktiveret garanti afhængig af, hvad der kommer først,” siger René Mouritsen, der er General Manager og bl.a. ansvarlig for garanti hos Toyota Danmark.
Den nye lange garanti gælder også koncernens luksusmærke Lexus. I Danmark træder Toyota Relax og Lexus Relax allerede i kraft fra 1. december 2021.
Serviceintervallerne hos Toyota og Lexus er typisk ét år eller 15.000 km, alt efter hvad der kommer først. Hidtil har det udløst et års gratis vejhjælp, når man har fået serviceret sin bil på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted. Men fremover får man altså også forlænget garantien i et år eller 15.000 km, alt efter hvad der kommer først uden at skulle betale ekstra.
Gælder også brugte biler
Det der ifølge redaktør på Hvilkenbil, Jens Velling, gør Toyota Relax ekstra særligt i forhold til, hvad der tidligere er set i markedet er, at det ikke kun er nye biler, der kan opnå de ti års garanti.
Også brugte Toyota- og Lexus-biler, der ikke længere er omfattet af fabriksgaranti, og som måske endda heller ikke har overholdt service-intervallerne – enten fordi de måske kun har været til service engang imellem, eller måske aldrig nogensinde har besøgt et Toyota-værksted, kan komme ind under den nye garanti.
Disse biler vil med et enkelt serviceeftersyn på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted kunne få aktiveret garantien uanset bilens tidligere ejerskab, servicehistorik, eller om bilen er fx fire, syv eller ni år gammel, så længe bilen har kørt under 160.000 km og er under 10 år gammel.
”Det er unikt, og det bliver spændende at se, hvad det kan betyde for Toyotas salg på det danske marked og ligeledes priserne på brugte Toyota’er. Og ikke mindst om andre mærker vil følge trop,” siger Jens Velling.
”Flertallet af bilmærkerne på det danske marked, fx det bedst sælgende mærke VW, tilbyder kun de lovpligtige to års fabriksgaranti. Især de europæiske bilmærker er i min optik decideret fedtede med garanti, så for forbrugerne vil det være fint, hvis Toyotas tiltag kan presse flere mærker til at yde længere garanti,” siger han.
Elbiler kræver mindre service
Jens Velling mener, at elbilernes hurtige udbredelse kommer til at ændre hele bilbranchens service- og garantitilbud, og at Toyotas tiltag i høj grad handler om at få nye indtægter på sine værksteder.
”Elbiler har slet ikke så mange bevægelige dele som fossile biler og kræver ikke nær samme service. Senest har Fisker lanceret sin elbil, Ocean, der slet ikke kræver servicebesøg på et værksted. Det udfordrer de ’gamle bilmærker’ med deres traditionelle ombygning, som ofte omfatter værksteder. De bliver simpelthen udfordret på deres indtjening,” fortæller Jens Velling.
Skrappe krav til kunderne
Den nye garantiordning imponerer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, som dog også har sine forbehold, fortæller han til jp.dk.
”Det bekymrer mig, at Toyota stiller så skrappe krav til kunderne, for at garantien gælder,” siger han med henvisning til, at man er tvunget til at køre til sin autoriserede forhandler, og at km-tallet er maks. 160.000 km.
De fleste bilmærker oplever, at kunderne begynder at sive væk fra de autoriserede og til de frie værksteder, når garantien er udløbet, og her kan den nye garanti være med til at holde dem på de autoriserede Toyota-værksteder, mener han.
FDM hilser det nye tiltag velkomment og håber, at flere vil følge i Toyotas fodspor.
De årlige serviceeftersyn ændrer ikke pris som følge af Toyota Relax-konceptet, oplyser Toyota, men FDM opfordrer fortsat til, at man får tilbud fra flere værksteder, når bilen skal til service.
Toyota i Danmark er først med Toyota Relax og Lexus Relax, men konceptet er så småt ved at blive rullet ud flere steder i Europa og forventes i løbet af 2022 at være implementeret i alle europæiske lande.
FAKTA: Sådan dækker Toyota Relax
Toyota Relax dækker stort set lige så bredt som fabriksgarantien og som udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre. Til gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er de dele, som naturligt bliver slidt ved kørsel og brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet under de årlige serviceeftersyn.
Et eksempel er bremserne. Bremser består af ABS kontrolenhed, ABS-komponenter, hastighedssensorer, bremseforstærker, bremserør, bremsekalibre, bremseskiver, bremsetromler, forbindelser, begrænserventil, bremsehovedcylinder, bremsevæskebeholder, hjulcylindre, vakuumpumpe og bremseklodser.
Alt det er dækket af Toyota Relax – undtagen bremseklodser og bremseskiver. De bliver løbende udskiftet efter behov ved serviceeftersyn, og det er en udgift, man selv afholder – præcis som man gør med fx sprinklervæske og motorolie. Sker der noget med de øvrige dele af bremserne, vil de være dækket af Toyota Relax i op til ti år.
Toyota har udregnet en top-10 over de dyreste reparationer på en bil. Her ligger udskiftning af motor som en af de dyreste reparationer, der gennemsnitligt koster ca. 60.000 kr., og reparation af gearkassen, der gennemsnitligt koster ca. 25.000 kr. Hver eneste af de ti dyreste potentielle reparationer er dækket af Toyota Relax inkl. motorudskiftning og reparation af gearkassen.