Så langt kører elbiler i vinterkulden

langt

Norsk test viser, hvor langt elbiler kører på en fuld opladning i minusgrader. Tesla har lavest forbrug – strømmen slipper først op i Peugeot.

Nordmændene er suverænt længst fremme med udbredelsen af elbiler. Derfor er det altid en god idé at kigge mod Norge, hvis man er interesseret i erfaringer med elbiler. Det gælder ikke mindst rækkevidde i koldt klima, som Norge i sagens natur har masser af.

Norsk Automobil-Forbund (NAF), der er en søsterorganisation til danske FDM, er flittige til løbende at teste rækkevidden på alle markedets elbiler i alt slags vejr.

Nu har NAF’s medlemsblad, Motor, netop gennemført endnu en omfattende rækkeviddetest af mere end 30 nye elbiler, hvoraf de 28 også kan købes i Danmark. Som altid er det spændende læsning, fordi de norske journalister går grundigt til værks: Samtlige biler lades op til 100 procent, og derefter køres de på den samme teststrækning, indtil strømmen slipper op, og den ’flade’ elbil køres hjem på ladvogn. Altså ikke noget med skrivebordsberegninger eller laboratorieforsøg – NAF’s rækkeviddetest er den ægte, nådesløse vare. Så har du rækkeviddeangst, er det altid godt at følge med i NAF’s løbende testkørsler.

Aldrig over 110 km/t

Den aktuelle vintertest blev udført i januar i et område fra Oslo og nordpå til Ringeby og tilbage igen. Altså en tur fra storbyen og et godt stykke ’oppe på fjellet’ i temperaturer, der i løbet af dagen og i forhold til højden vekslede mellem 0 grader og -10 grader. Det svarer meget godt til de temperaturer, som vi havde i Danmark omkring jul. Derudover er forholdene dog noget anderledes i Norge: Her er mange landeveje med en hastighedsgrænse på 80 km/t, højest tilladte hastighed i Norge er 110 km/t på enkelte motorveje og endelig er højdeforskellene dramatisk større end herhjemme. Når NAF testkører sker det altså mest ved 80 km/t og testruten inkluderer lange stykker med væsentlige stigninger – og tilsvarende nedkørsler.

Målingerne er dog interessante, fordi de giver en god pejling af elbilernes indbyrdes styrkeforhold, når det gælder rækkevidde i koldt vejr, som vi også har en del af i Danmark.

Tesla mest effektiv

Vinderen er ubetinget Tesla. I særdeleshed Model 3 Long Range, der nåede ud på 521 km, før batteriet var tømt for strøm. Tesla lover 614 km under optimale forhold efter WLTP-normen, så det svarer til en afvigelse på 15,5 pct.

Mercedes elektriske flagskib, limousinen EQS 580 4matic nåede næsten lige så langt. 513 km er langt på en opladning. Men når Mercedes lover 645 km ser det mindre imponerende ud, og det gælder også den store afvigelse fra den lovede WLTP-rækkevidde på 20,5 pct.

Tesla deltog også med den nye Model Y – SUV-udgaven af Model 3 – samt Model 3 i den billigere Standard Range med mindre batteri og baghjulstræk. Karakteristisk for alle tre Tesla-modeller er et lavt strømforbrug. Model 3 Long Range bruger blot 14,7 kWh – det er det laveste strømforbrug i testen. Tesla har med andre ord de mest effektive elbiler og dermed en fordel på rækkevidde.

Skoda og Polestar med højt forbrug

I den anden ende måtte Peugeot e-2008 hurtigst give op og lade sig køre hjem på ladvogn. Den elektriske udgave af den kompakte SUV 2008 har et relativt beskedent batteri. Samtidig er forbruget højere end i Tesla, og da batteriet tydeligvis ikke bryder som om den norske kulde, kommer e-2008 blot ud på 228 km. Ifølge WLTP-normen er rækkevidden være 320 km, så Peugeot e-2008 kommer også ud med en af de største afvigelser på hele 28,75 pct.

Og når vi nu er i den afdeling, hvor elbilerne rammer længst forbi rækkeviddeskiven, er der et par andre elbiler, der også står tilbage med rødmende sidespejle i den norske vinterkulde: Værst ser det ud for Skoda Enyaq 80 med baghjulstræk. WLTP-normen siger 509 km, men det bliver kun til 347 km i NAF-testen – en afvigelse på hele 31,8 pct. De norske journalister har da også bedt om at prøve igen med en anden Enyaq – ikke mindst fordi den firehjulstrukne udgave af samme bil faktisk kørte hele 403 km på en opladning med en væsentligt mindre afvigelse på 15,5 pct.

Polestar – Volvos elbils-mærke – kan heller ikke rigtigt være tilfreds med en afvigelse mere end 28 pct. NAF-testen bekræfter, at Polestar har en højt strømforbrug: I den heftige Long Range model med to motorer og firehjulstræk lover er det helt oppe på 20,2 kWh, og det er forklarer, hvor den lovede rækkevidde på 476 km bliver til mere beskedne 340 km i den kolde, norske virkelighed.

Du kan nærlæse tallene for rækkevidde og forbrug i tabellen herunder.

Rækkeviddetest i norsk vinterkulde
Model (temp. mellem 0° til -10°) WLTP/målt forbrug Stop ved: Afvigelse:
Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km/14,7 kWh 521 km -15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km/18,3 kWh 513 km -20,47 %
BMW iX xDrive50 591 km/21,4 kWh 503 km -14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km -11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km/16,3 kWh 435 km -19,29 %
Kia EV6 2WD 528 km/16,5 kWh 429 km -18,75 %
Kia EV6 4WD 484 km/18,0 kWh 423 km -12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro 485 km/18,4 kWh 414 km -14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km/16,8 kWh 408 km -15,18 %
BMW i4 M50 497 km/19,0 kWh 406 km -18,31 %
Skoda Enyaq iV80X 477 km/18,2 kWh 403 km -15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km/22,4 kWh 402 km -11,84 %
Polestar 2 LR Single motor 517 km/18,6 kWh 400 km -22,63 %
Audi e-tron GT 463 km/21,1 kWh 392 km -15,33 %
Audi e-tron Q4 40 485 km/18,6 kWh 380 km -21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer) 460 km/17,7 kWh 369 km -19,78 %
Volkswagen ID.4 GTX 475 km/18,6 kWh 353 km -25,68 %
Audi e-tron Q4 50 quattro 459 km/19,1 kWh 349 km -23,97 %
Skoda Enyaq iV80 509 km/17,7 kWh 347 km -31,83 %
Tesla Model 3 SR 448 km/14,0 kWh 346 km -22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor 476 km/20,2 kWh 340 km -28,57 %
Cupra Born 395 km/15,4 kWh 339 km -14,18 %
Volvo C40 Recharge 437 km/21,1 kWh 333 km -23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250 401 km/17,7 kWh 331 km -17,46 %
BMW iX xDrive40 402 km/20,7 kWh 316 km -21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic 407 km/18,1 kWh 315 km -22,60 %
Opel Mokka-e 338 km/16,2 kWh 263 km -22,19 %
Peugeot e-2008 320 km/15,6 kWh 228 km -28,75 %


[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here