BILTEST: Den kinesiske kæmpe-SUV slår alle på plads. Men på stort set alle andre parametre fejler Maxus Euniq 6.
Hvilken bil?
SAIC Motors Maxus Euniq 6 er det fulde navn på det kinesiske rumuhyre, som er dagens testbil. Rumuhyre, fordi elektriske Euniq 6’s største fortrin netop er dens størrelse med enorm plads på bagsædet og et nærmest gigantisk bagagerum på 754 liter.
Prisen er 415.000 kroner, batteriet på 70 kWh giver en rækkevidde på 354 kilometer, batteriet kan i en lynlader nappe op til 72 kW og “tanker” under optimale forhold fra 20 til 80 procent af batteriets kapacitet på 35 minutter.
Euniq 6 har automatisk nødbremse og vognbaneassistent, den advarer mod biler i den blinde vinkel, har adaptiv fartpilot og fuld LED-lys. På komfortsiden tæller klimaanlæg, 360 graders kamera, der blandt andet aktiveres ved lav hastighed, når man tænder blinklyset, så man har et ekstra kig på cyklister i den blinde vinkel. Den har elruder, sædevarme foran, elektrisk bagklap og et panoramasoltag i næsten hele kabinens længde.
Regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejl findes ikke, og vil man tilkøbe ekstraudstyr, begrænser udvalget sig til metallak, trækkrog – den må slæbe beskedne 400 kilo – ladekabel (ikke standard) og måtter.
Vidste du at?
SAIC er forkortelsen for statsejede og dermed kommunistisk kontrollerede Shanghai Automotive Industry Corporation, der blandt andet også producerer MG.
Maxus, der er 100 procent elektrisk, importeres til Norden, Island, Færøerne og Polen af norskejede RSA, og Maxus har i skrivende stund 29 forhandlere i Danmark.
Modelpaletten tæller udover Euniq 6 også MPV’en Euniq 5 med både seks og syv sæder, næste år kommer den gigantiske Maxus Mifa 9 på 5,2 meter med plads til syv eller otte personer og en rækkevidde på 440 km. Dertil et udvalg af elektriske varebiler og pick-ups.
Hvordan er førerpladsen?
Man sidder højt og med stort overblik bag rattet. Sæderne ser lækre ud og støtter sådan set udmærket, men fraværet af lændestøtte trækker ned. Det må man godt ønske sig i en bil til 415.000 kr.
Den store digitale skærm foran føreren står klart, gearvælgeren ligner noget fra et fly, på rattet sidder fint fungerende trykknapper til fartpilot og lydanlæg. Betjening af sædevarmen sker på trykknapper ved siden af gearvælgeren, elbagrude aktiveres på en trykknap under den store lodretstående infotainmentskærm i midten. Det er fint, og herfra lyder en tak.
Adgangen til menuerne via skærmen kan dog være noget udfordrende, da den ikke er synderligt hurtigtreagerende:
Jeg. Vil. Skrue. Op. For. Klimaanlægget. Nej, jeg har ikke sat for mange punktummer. Sådan fungerer skærmen nemlig. Ikke hver gang, men lidt for ofte i forhold til mit temperament.
Via kabel kan førerens iPhone forbindes til bilen, så man kan bruge Apple CarPlay. Det øger funktionaliteten, da Euniq 6 for eksempel ikke har navigationsanlæg. Men er din smartphone en Android, så glem tilslutning til andet end bluetooth.
Hvordan opleves kabinen?
Pladsen er enorm, og det store glastag i hele kabinens længde øger fornemmelsen af plads. Gulvet ved bagsædet er fladt, hvilket gør midterpladsen meget bekvem, bagsæderyglænet hældning kan justeres, der er friskluftdyser mellem forsæderne og USB-stik.
Det enorme bagagerum på 754 liter har en pænt stor kælder, men under fronthjelmen intet rum til ladekabler – det kunne ellers være praktisk. Bagagerumsklappen åbner elektrisk. Enten via tryk på en knap i midterkonsollen, via fjernbetjeningen eller ved bagklappen via …? Ja, hvor, hvordan? Nåh, knappen til bagklappen sidder på vinduesviskeren.
Er sikkerheden i orden?
Ingen af Maxus’ biler er sikkerhedstestet hos Euro NCAP. Så hvordan den eventuelt ville klare sig her, står hen i det uvisse.
Euniq 6 har front- og sideairbag ved forsæderne, intet airbaggardin, den har adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og vognbaneassistent. Sidstnævnte er dog rigeligt emsig, men heldigvis kan den deaktiveres ved tryk på en knap ved siden af gearvælgeren.
Hvordan kører den?
Som alle elbiler er fremfærden behageligt tyst. Men kun indtil 80-90 km/t, for så rotter vindsus ved sidespejlene og dækstøj sig sammen og bliver en ret påtrængende oplevelse.
Generelt fornemmer man, at bilens opbygning og teknik er af i går. Den kører på ingen måde som en moderne SUV, snarere som en minibus, der er en generation gammel. Undervognen er ikke bare blød, men nærmest svampet, og bilen kommer hurtigt til at duve og vugge, når man kører på landeveje med mange sving. Selv lange kurver på motorveje er en gyngende oplevelse og medfører automatisk, at man sætter farten ned.
Hvordan er motor og opladning?
Ydelsen er 130 kW svarende til 177 hestekræfter, hvilket er ok, for i Euniq 6 fristes man ikke til at skynde sig, men tager det bare roligt. Det ligger i bilens DNA. Det 70 kWh-store batteri giver en kombineret rækkevidde på 354 kilometer, og det passer meget godt på en sommerdag med begrænset kørsel på motorvej.
Ladeeffekten er op til 72 kWh, hvilket på ingen måde er hurtigt efter nutidens standard, hvor 100 kWh er normen, gerne mere. Det er semi-frustrerende ved en motorvejsladestation på vej fra Jylland til København, hvor alle de øvrige elbilister uden undtagelse tapper strøm væsentligt hurtigere end os i Euniq 6’eren. Gennemsnit-ladeeffekten lå på cirka 60 kWh, så er man nede på 20 procent og vil op på 80 for at kunne tilbagelægge resten af turen og have lidt i overskud, må man imødese et ophold af en times varighed. Så sørg for en stor termokande og ikke kun et termokrus til den medbragte kaffe. Måske også lidt småkager.
Passer prisen?
415.000 kroner er for mange penge for en kinesisk elbil med begrænset rækkevidde, langsomme ladehastigheder, for lidt sikkerhedsudstyr og utidssvarende teknik.
Pladsen er Euniq 6’s helt store nummer, og her er den i en klasse for sig.
Er der alternativer?
Som nævnt er Maxus Euniq 6 i en størrelse for sig. Den er ti cm længere og 12 cm højere end Skoda Enyaq, pladsen på bagsædet og især i bagagerummet er fantastisk. Her napper Enyaq 585 liter og testbilen 754.
Men på dommedag står pladsen tilbage som det eneste plus ved Euniq 6. Den mangler sikkerhedsudstyr, man kunne til prisen ønske sig mere komfortudstyr, og batteriteknologien er ikke tidssvarende. Både førnævnte Skoda Enyaq, dens brødre VW ID.4 og Audi Q4 e-tron samt Hyundai Ioniq 5 kan fås med markant længere rækkevidde og på alle mulige måder mere moderne teknik til nogenlunde samme pris som kineserbilen. Det er et skidt udgangspunkt.
Konklusion:
For: Plads, garanti.
Imod: Pris, sikkerhed, teknik, køreegenskaber.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Maxus Euniq 6
Vejl. pris, inkl. lev.: 414.900 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Privatleasing: 5.595 kr./måned, førstegangsydelse 9.995 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år)
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti (bil/rust): 5/5 år (max. 100.000 km)
Garanti (batteri): 8 år/200.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 4 airbags
Længde/bredde/højde: 474/186/174 cm
Bagagerum: 754 liter + 0 liter foran
Vægt: 1.960 kg
Anhængervægt: 400 kg
Batterikapacitet: 70 kWh
Rækkevidde (WLTP): 354 km
Ladeevne: Op til 72 kWh DC
Opladningstid: 35 minutter (20-80 pct. ved DC-lynlader), 19 timer (0-100 pct. ved 3,7 kW AC)
Effekt: 130 kW (svarer til 177 hk)
0-100 km/t: Ikke oplyst
Topfart: 160 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse, vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, adaptiv fartpilot, fuld LED-lys, p-sensor for og bag, bakkamera og 360 graders kamera, 1-zonet klimaanlæg, elektrisk sammenklappelige sidespejle m. varme, elektrisk bagklap, elektrisk justerbare lædersæder, varme i forsæderne, 12,3 tommer digital instrumentering, 10,4 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, bluetooth, Apple CarPlay via kabel, trådløs mobilopladning, DAB, 8 højttalere, soltag, 18 tommer alufælge. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Metallak: 9.875 kr.
Aftageligt træk: 9.295 kr.
Ladekabel: 2.500 kr.