Se her, hvor lang ventetid der er på nye elbiler. Situationen er bedre end sidste år, men mange mærker har stadig meget lange leveringstider.
For et år siden havde forhandlerne store vanskeligheder ved at levere elbiler. I løbet af 2022 var der sågar eksempler på, at forhandlere måtte annullere købskontrakter, da bilerne ikke ville blive produceret.
I år ser det lysere ud, men der er stadig lange ventetider hos nogle mærker og på nogle modeller. Særlig sydkoreanerne er hårdt ramt på deres topmodeller, der er to af markedets absolut bedste elbiler: Kia EV6, Årets Bil i Europa 2022, kan man slet ikke bestille, og den lige så fine søsterbil, Hyundai Ioniq 5, Årets Bil i Danmark 2022, skal man vente halvandet år på, hvis man bestiller den nu. Virkelig en bet for sydkoreanerne.
En række importører har elbiler på lager til hurtig levering. Hvilket dækker over, at at du må tage den udstyrsmodel, der nu kommer nærmest dit ønske. Hvis du selv vil bygge – konfigurere – din bil, kan du ikke forvente, at fabrikken går i gang med at bygge den i morgen, og du dermed har nøglen om tre måneder.
Hvilkenbil bad i slutningen af uge 3 importørerne at oplyse leveringstiderne på deres elbiler. De fleste kan oplyse cirka-leveringstider, hos andre afhænger leveringstiden meget af konfigurationen på den enkelte model.
Fredag den 13. januar smed Tesla en prisbombe med massive prisnedsættelser på alle mærkets modeller. Det trykker alle øvrige bilmærker, og hvis de føler sig kaldet til at nedsætte priserne, kan efterspørgslen øges og leveringstiderne forlænges.
Det er alt sammen teori. De aktuelle leveringstider her ved overgangen mellem uge 3 og 4 i 2023 er som følger:
Aiways
U5: 4 måneder
U6: 4 måneder
Audi
Q4 e-tron/Q4 Sportback e-tron: 9-12 måneder
Q8 e-tron: 2-3 måneder
e-tron GT: 2 måneder
BMW
Har biler på lager. Leveringstider fra få dage til op mod 12 måneder. Spørg forhandlerne. Eksempler på de varierende leveringstider:
i4 eDrive 35: 2-3 måneder.
i4 M50: 8 måneder.
BYD
Atto 3: 3 uger.
Tang: 3-4 måneder.
Han: 3-4 måneder.
Citroën
ë-C4 X: På vej til landet.
ë-C4: På lager.
Cupra
Born: 3-4 måneder.
Dacia
Spring: Biler på lager – fra fabrik 10 uger.
Fiat
500e: På lager.
Ford
Mach-E: På lager – fra fabrik ikke oplyst.
Hyundai
Ioniq 5: 18 måneder.
Kia
e-Soul: 4-6 måneder.
Niro EV: På lager – fra fabrik 4-6 måneder.
EV6: Kan ikke bestilles.
Lexus
UX 300e: 3-4 måneder.
Maxus
Euniq5: 2-4 måneder.
Euniq6: På lager.
Mazda
MX-30: 4-5 måneder.
Mercedes
Cirka 6 måneder på alle EQ-modeller. Afhænger af valg af udstyr.
MG
MG4: På lager, fra fabrik 2-4 måneder.
MG5: På lager, fra fabrik 2-4 måneder.
MG Marvel R: På lager, fra fabrik 2-4 måneder.
MG ZS EV: 51 kWh på lager, ellers 2-4 måneder.
Mini
Spørg forhandler.
Nissan
Leaf 39 kWh: 7-8 måneder.
Leaf 59 kWh: 10-12 måneder.
Ariya 63 kWh: 4-6 måneder.
Ariya 87 kWh 2WD: 9-11 måneder.
Ariya 87 kWh 4WD: 8-10 måneder.
Opel
Corsa-e: 1 måned.
Mokka-e: 1 måned.
Zafira-e Life: 1 måned.
Combo-e Life: 1 måned.
Peugeot
e-208: På lager.
e-2008: På lager.
Polestar
Porsche
Meget forskellige leveringstider, eksempler fra importøren:
Taycan RWD: Lagerbiler på vej – fra fabrik 6 måneder.
Taycan Sport Turismo RWD: Lagerbiler på vej – fra fabrik 6 måneder.
Taycan 4 Cross Turismo: 6 måneder.
Renault
Megane: 5 måneder.
Zoe: 8-10 uger.
Skoda
Enyaq: 4-6 måneder.
Tesla
Model 3: 1-2 måneder.
Model Y: 1-2 måneder.
Model S: 3-5 måneder.
Model X: 3-5 måneder.
Toyota
bZ4X: 3-4 måneder, særlige konfigurationer senere på sommeren.
Volkswagen
ID.3 (faceliftet): 9-12 måneder.
ID.4 og ID.5: På lager, fra fabrik 9-12 måneder.
ID.Buzz: 9-12 måneder.
Volvo
XC40 Recharge: Afhænger af konfiguration, forventet levering inden sommer.
C40 Recharge: 5 måneder.
EX90: 5-6 måneder.
Artikel rettet 28. januar med nye oplysninger om Kia og Hyundai, red.