Giftige partikler fra bilernes dæk påvirker menneskers helbred og miljøet. Nødvendigt med øget fokus på problemet, mener forskere.
Problemet med giftige partikler fra dæk er velkendt, men opmærksomheden på problemet er alt for lille, og nu slår forskere ved Imperial College i London alarm.
Seks millioner ton giftige partikler fra personbilers dæk slippes hvert år løs, og forskerne er især bekymret over, at bevidstheden omkring problemet er så lille, som den er.
Imperial College-undersøgelsen viser, at 52 procent af alle giftige partikler fra personbiler nu kommer fra dæk og bremser og kun 15 procent fra udstødningsrørene.
At tallene fordeler sig sådan, er ikke udtryk for, at dæk – og bremser, men primært dæk – udleder flere partikler end tidligere, men derimod udtryk for, at kravene til fossilbilernes giftige udledninger er skærpet effektivt med især særdeles virksomme partikelfiltre.
Men selv den dag, hvor alle biler er elbiler, vil partikelforureningen fra vognparken stadig være betydelig, fastslår rapporten fra Imperial College.
Elbiler er vigtige i kampen for at gøre transportsektoren CO2-neutral, men da “elbiler generelt er tungere, vil dæksliddet være større og dermed partikelforureningen”, siger professor Mary Ryan fra forskerholdet.
EU-krav på vej
Ny forskning viser imidlertid, at med den viden, vi har i dag, kan partikeludslippet fra dæk sænkes med 35 procent ved at anvende bedre materialer.
I november 2022 fremsatte EU-Kommissionen sit forslag til den kommende Euro 7-norm, der fastsætter, hvor meget vejtrafikkens køretøjer må forurene. Heri indgår for første gang nogensinde krav til, hvor mange skadelige partikler dæk og bremser må udlede. Forhandlingerne er i gang, og planen er, at Euro 7-reglerne for person- og varebiler træder i kraft 1. juli 2025 og for busser og lastbiler 1. juli 2027.
Partikel- og luftforurening er hvert år skyld i dødsfald og resulterer i øgede sundhedsudgifter. De helt præcise tal er vanskelige at regne sig frem til – i en godt fire år gammel rapport fra Nationalt Center for Energi og Miljø ved Aarhus Universitet blev det dog konkluderet, at luftforurening er skyld i 4.200 for tidlige dødsfald hvert år i Danmark. Rapporten byggede på målinger i de fire største, danske byer og omfattede luftforurening i bred forstand.