Hele verden skifter store benzinslugere ud med beskedne minibiler. Det presser bilfabrikkernes profit og tvinger dem til at finde nye måder at tjene penge på.
Ikke bare Danmark men hele verden er midt i en markant udskiftning af bilparken. Store, tunge, tørstige og dyre biler er ude i kulden – og kommer næppe tilbage i varmen igen. I stedet vælger forbrugerne små, beskedne og økonomiske biler. Et godt eksempel er Danmark, hvor de mindste biler nu sidder på mere end to tredjedele af det samlede bilsalg.
Vinderne er din pengepung og miljøet. Taberne er bilfabrikkerne, fordi fortjenesten på en VW Up er væsentligt lavere end på en VW Passat. I USA er den helt gal. De enorme SUVere, der grovhittede omkring årtusindeskiftet, blev solgt med enorme profitter. Da markedet for store biler kollapsede, ramte det ekstra hårdt i USA, hvor bilproducenterne balancerede på randen af konkurs.
Kunderne skifter i stigende grad til mindre biler. Større salg af mindre biler betyder mindre fortjeneste for os,” erkender Fords amerikanske markedschef, Mark Fields, i et interview med Automotive News.
Ford forudser, at udviklingen i de kommende år vil reducere fortjenesten fra 12 til 8 pct. Da omstillingen til mindre biler er drevet af stadig skrappere krav til bilernes CO2-udslip, er bilfabrikkerne tvunget til at finde nye måder at tjene penge på. En af mulighederne er at bygge de små biler så billigt som muligt – f.eks. ved at flytte produktionen til lande med lav løn.
Luksus og livsstil skal redde bilfabrikkerne
Andre muligheder vil påvirke forbrugerne mere direkte. F.eks. i form af finansieringstilbud fra bilfabrikken eller tilbud om tillægsydelser på alt fra opbevaring af vinterdæk til serviceaftaler. En anden, stadig mere udbredt løsning er at putte mere luksus og livsstil ind i minibiler som Fiat 500, Mini, Citroën DS3 og senest Opel Adam.
Sidstnævnte er et godt eksempel på, hvordan man tager teknikken fra en almindelig Opel Corsa, pakker den smart ind og serverer den med mulighed for at ”personalisere” sin Adam med et væld af ekstraudstyr, som kunderne så betaler ekstra for. Udfordringen for bilfabrikker som Opel er, at ramme bilkøberne i hjertekulen, så de gerne lægger ekstra penge for en bestemt stil og særlige udstyrsdetaljer.
Læs mere om Opel Adam.