Mercedes E for entertainment

e-klasse

Sjette generation af Mercedes E-klasse bliver den sidste udviklet til fossil-motorer, og er mere digital og elektrisk end nogensinde.

Mercedes er et ikonisk bilmærke – og skal man pege på en enkelt model, der definerer mærket med den tretakkede stjerne på kølerhjelmen, er det svært at komme uden om E-klassen.

Den store luksusbil er den næststørste i Mercedes-programmet og har efterhånden mere end 75 års historie på bagsmækken. Nu afslører fabrikken i Stuttgart den sjette generation, som også bliver den sidste af sin slags, der kører på benzin- eller diesel. Fra 2030 skal alle nye Mercedes-modeller være rent elektriske.

I Exclusive-trim har Mercedes E-klasse traditionel kølergrill og den ikoniske stjerne som kølerfigur.

Men inden da bliver det altså til en sidste tur i manegen for den store E-klasse, der inklusive forgængere er fremstillet i 17 millioner eksemplarer.

Tik Tok og Zoom

Sjette og sidste generation med den interne modelbetegnelse W 214 hviler dog på ingen måde på laurbærrene. Designmæssigt bygger den videre på forgængeren, men vokser et par centimeter i længde, bredde og ikke mindst akselafstand, hvilket næsten bringer pladsforholdene op på niveau med den store S-klasse.

Fronten kommer nok engang i to udgaver: Den traditionelle med stjernen placeret som kølerfigur på motorhjelmen, og den mere moderne med en stor stjerne i selve kølergrillen. Især sidstnævnte låner stiltræk fra den elektriske pendant til E-klassen, EQE. Det gælder også baglygterne, der breder sig i bilens fulde længde. På den måde lægger Mercedes diskret an til, at EQE og E-klassen fra 2030 bliver til én model, der til den tid udelukkende kører på strøm.

e-klasse
Kabinen låner stiltræk fra den elektriske EQE – og dermed mulighed ekstra skærm til passageren.

Inde i kabinen er slægtskabet med elbilen EQE endnu mere tydeligt. Sjette generation af E-klassen får naturligvis fuld digital instrumentering fordelt på to skærme. Et 12 tommers instrumentdisplay og en 14 tommers infotainment-skærm i midterkonsollen. Mod merpris kan du udstyre E-klassen med den enorme Superscreen, der også inkluderer en skærm til forsædepassageren, og som vi kender fra både S-klassen og de elektriske EQE og EQS-modeller.

Softwaren er opdateret med danske stemmestyring og indeholder også et væld af apps til både forretning og fornøjelse som Angry Birds, Tik Tok og mødeplatformen Zoom.

Lyden kan ses og mærkes

Faktisk går Mercedes all-in på high-tech i en grad, så E sagtens kunne stå for entertainment. For eksempel bruger lydanlægget fra Burmester E-klassens kabinebelysning til at understrege musikkens rytmer, som du også kan mærke i sæderne. Når bilen holder stille, kan du enten se film eller deltage i Zoom-møder ved hjælp af indbyggede selfie- og videokameraer i kabinen. Som noget nyt kan du også bruge din iPhone eller iWatch som digital bilnøgle.

Akselafstanden er forøget med et par cm – til gavn for benpladsen på bagsædet.

Selv om der altså ligger en benzin- eller dieselmotor under den lange kølerhjelm i den nye E-klasse, har de alle en vis grad af eldrift. Basisudgaverne er mild-hybrider, hvor en integreret starter-generator yder et elektrisk tilskud på 27 hk. Her kan de vælges mellem en firecylindret benziner eller diesel, der yder henholdsvis 204 og 197 hk.

115 km på ren el

På grund af afgiftsreglerne vil interessen herhjemme snarere samle sig og ladehybriderne, der kører med et stort batteri på 25 kW og er kombineret med en kraftig elmotor, der yder 129 hk. Systemydelsen for benzinudgaven E 300e bliver således 313 hk, og der kan køres op til 115 kilometer udelukkende på el. Dermed bliver den nye E-klasse blandt de ladehybrider, der kan køre længst uden at benytte forbrændingsmotor.

E-klassen er som udgangspunkt baghjulstrukket, men der kommer også modeller med træk på alle fire, som Mercedes kalder 4Matic. Mod merpris kan E-klassen udstyres med både luftaffjedring og firehjulsstyring.

e-klasse
Baglygter som Mercedes-stjerner – sådan kender du sjette generation af E-klassen.
I Danmark til september

Herhjemme ser vi sjette udgave af E-klassen til september. Sidst på året kommer der også en stationcarudgave. Til gengæld er det slut med de mere frække livsstilsudgaver som cabriolet og fire dørs coupé. De slås sammen med den mindre C-klasse, så der fremover kun vil være én cabriolet og én coupé.

På den måde rydder Mercedes op i modelprogrammet og gør klar til en rent elektrisk fremtid. Men fremtiden for den ikoniske E-klasse er sikret frem til 2030. Og måske fortsætter den, hvis Mercedes beslutter at lade E-betegnelsen fortsætte i stedet for EQE. E-klassen rimer jo fint på el…

Fakta Mercedes E-klasse W 214

Længde/bredde/akselafstand: 495/188/296 cm
Bagagerum: 540 liter (370 liter som ladehybrid)
Motorer: 4 cylindrede benzin- og dieselmotorer med forskellige grader af elektrificering. Op til 115 km på ren el. Ladehybrider lader med 11 kW og op til 55 kW mod merpris.

Traditionelt bagagerum som vi kender det fra E-klassen. Batteriet i hybridudgaverne reducerer kapaciteten fra 540 til 370 liter.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here