Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om, hvorfor dieselmotorer snart bliver så dyre, at det vil give benzinmotoren et overraskende comeback.
Benzinmotoren er på vej mod et comeback. Efter at dieselmotoren i mange år har kørt med de fleste kunder i Europa, vender udviklingen formentlig snart. Ikke fordi bilfabrikkerne allerende er godt i gang med at gøre de notorisk mere tørstige benzinmotorer mere mådeholdne ved at ”downsize”. Forklaringen er, at EU nok engang strammer kravene til bilernes udstødning.
Fra 2015 skal alle nye biler overholde den kommende Euro 6 norm – og den stiller ekstreme krav til dieselbilerne.
EU vil den farlige partikelforurening til livs og derfor skal dieselmotorernes udledning af NOx-partikler halveres. Det er blot en af mange udfordringer for fremtidens dieselmotorer. De 4 vigtigste kommer her:
1. Teknisk kan det godt lade sig gøre, at halvere NOx-udledningen. Men det bliver dyrt – og dieselmotorer er i forvejen 15-30.000 kroner dyrere end en tilsvarende benzinmotor. Dermed skal vi fra 2015 køre endnu flere kilometer om året, før det kan betale sig at vælge en dieselbil. For flere bilister vil det være en bedre forretning at købe en benzinbil.
2. Ejerne af dieselbiler finder i stigende grad ud af, at deres bilers dieselpartikelfiltre ikke holder evigt. Og at de koster 10.-15.000 kr. eller mere at udskifte. Det er derfor mere risikabelt at købe en brugt dieselbil end en brugt benzinbil. Det vil presse priserne på brugte dieselbiler og dermed øge værditabet for ejerne.
3. Alt tyder på, at diesel-prisen vil stige. Ikke kun den diesel, der hældes i fremtidens biler, men også i lastbiler, tog og skibe, skal fremover være renere, når den ryger ud af udstødningsrøret. Det øger den i forvejen store efterspørgsel på diesel med et lavt svovlindhold. Alt andet lige vil det få prisen på den ”gode” dieselolie til at stige.
4. Den sidste forhindring kan komme fra de danske politikere, der barsler med en omlægning af registreringsafgiften. Fremover skal du betale afgift efter bilens forbrug. Umiddelbart en god nyhed for dieselmotoren – men alt tyder på, at politikerne vil fremme hybrid- og gasbiler, der har en meget ren udstødning. Regningen sendes formentligt videre til store benzinslugere – og partikel-udspyende dieselbiler…
Jeg hævder ikke, at dieselmotoren er på vej mod teknisk knock-out. Dieselmotoren er så dygtig til at køre langt på literen, at den er kommet for at blive. Men dens storhedstid rinder ud. Tilbage i 1990 sad dieselbilerne kun på 20 procent af det europæiske bilmarked – i dag er andelen hele 60 procent. Fra 2015 vender det igen.