Bilfabrikkerne kan bruge teknikken i nye biler til at indsamle og videresælge personlige oplysninger om bilernes ejere.
“Privatlivs-mareridt”. Sådan beskriver organisationen Mozilla Foundation 25 bilmærker, som organisationen netop har gransket og offentliggjort en rapport om.
Mozilla har gennemgået 25 bilproducenters ageren på de amerikanske og europæiske markeder. Gennemgangen viser, at alle 25 indsamler flere personlige oplysninger om bilernes ejere og brugere end nødvendigt for at kunne servicere bilejerne om lige netop brugen af den enkelte bil.
Begrebet “privatlivets fred” i egen bil bag lukkede ruder synes således at være tomme ord.
Ifølge rapporten har bilfabrikkerne mange flere uregulerede muligheder for at indsamle data end andre digitale produkter og apps, vi normalt benytter.
Det er velkendt, at bilfabrikkerne kan registrere data om, hvor hurtigt du kører, hvor du kører, og hvilken musik du lytter til. Men det er straks mere følsomt, når bilfabrikkerne via bilens opkobling til ejerens mobiltelefon får åbnet en motorvej med adgang til de apps, som bilejeren benytter på sin telefon.
De kan på den måde for eksempel indsamle bilejerens helbredsoplysninger via sundheds-apps og potentielt også få adgang til de oplysninger, der findes på de beskedtjenester, som bilejeren benytter – SMS, Messenger, X, WhatsApp, Instagram, Telegram, Signal. Kun fantasien sætter grænserne.
Informationerne kan bilfabrikkerne potentielt bruge til egen research, til målrettet marketing til den enkelte bilejer eller – som Mozilla Foundation beskriver det – i “ultra-vagt formuleret forretnings-øjemed”.
84 procent af de bilmærker, som Mozilla granskede, siger, at de potentielt er i stand til at dele bilejernes personlige data med andre. 76 procent siger, at de vil kunne sælge bilejernes personlige oplysninger videre eller dele dem med tredjepart.
56 procent af bilfabrikkerne oplyser også, at de kan dele bilejernes data med myndigheder, hvis de bliver bedt om det.
Hvad sker der med indsamlet data?
“Mange tror, at bilen er et privat sted, hvor du kan ringe til din læge, føre en personlig samtale (…) eller køre til steder, du ikke ønsker, at andre skal kende til. Men sådan er det ikke i virkeligheden,” siger Jen Caltrider, som er leder af projektet “Privacy not included” hos Mozilla.
Hun tilføjer, at alle nye biler er “mareridt på hjul, som indsamler enorme mængder personlig information”.
Mozilla Foundation har ikke kunnet få bekræftet, om den indsamlede data benyttes i det omfang, som det faktisk er muligt. Eller om de personlige oplysninger krypteres og opbevares i et lukket system hos den enkelte bilfabrikant.
Tilvalg – eller fravalg?
Mange af bilfabrikkerne ønsker ikke at kommentere Mozilla Foundations rapport. Nogle oplyser ganske vist, at bilejerne jo kan frakoble funktionerne, der muliggør dataindsamling. Selvom det omvendte vel burde være udgangspunktet – at bilejerne aktivt tilvælger funktionerne i stedet for aktivt at skulle fravælge dem, som Mozilla påpeger.
Bilfabrikkernes dataindsamling finder ifølge undersøgelsen sted i både USA og Europa. I EU omfattes den type indsamling af data, som bilerne er i stand til, af de såkaldte GDPR-regler – General Data Protection Regulation, på dansk kaldet persondataforordningen, der groft sagt skal sikre, at vi alle har ret til et privatliv. Men ifølge Mozilla Foundation altså uden den store effekt.
Mozilla offentliggør jævnligt rapporter om blandt andet cybersikkerhed. Firmaet blev først kendt som grundlægger af internetbrowseren Firefox og har siden haft som mål at sikre, at internettet er en ressource til gavn og ikke til det modsatte.
Hvilket kan synes som en meget idealistisk tankegang og sandsynligvis også en temmelig vanskelig opgave at løfte.
Men uanset om internettet bruges til for eksempel at fremme demokrati, ytringsfrihed og de frie markedskræfter eller for eksempel til masseovervågning, til at sprede misinformation og polarisere, arbejder Mozilla Foundation, som det hedder, på, at “the internet remains a force for good”.
Mozilla Foundations rapport om bilfabrikkerne kan læses her.