Peugeot E-3008 kører op til 700 km på en opladning. Den elektriske SUV kommer i marts og skal bl.a. konkurrere mod VW ID.4 og Tesla Model Y.
Rigtigt lang rækkevidde er den store overraskelse for Peugeots nye E-3008. Den mellemstore SUV har været en solid sællert for det franske bilmærke. Siden lanceringen for syv år siden er der trillet flere end 1,3 millioner eksemplarer af den stilsikre franskmand af samlebåndet. Det er formentlig også forklaringen på, at den nye udgave på mange måder ligner sin forgænger – ’never change a winning team’, som de siger ovre på den anden side af kanalen.
Men tag ikke fejl. Peugeot E-3008 er ny til sidste møtrik. Platformen er den såkaldte STLA Medium, der skal bruges på kryds og tværs af den spraglede Stellantis-familie, der også tæller mærker som Citroën, Opel, Fiat, Alfa og Maserati.
STLA-platformen er en schweizerkniv, der både kan bruges til rene elbiler samt hybrider og ladehybrider, hvor et mindre batteri arbejder sammen med en fossilmotor.
Får kæmpe batteri
På vores breddegrader er elbiler mest interessant, så det giver mening, at Peugeot lancerer den rent elektriske E-3008 først. Og så er vi fremme ved den største overraskelse ved bilen: Hvor Stellantis-koncernen tidligere har excelleret i kompakte elbiler med moderate batterier og tilsvarende moderat rækkevidde, viser de muskler med E-3008. Trods sin kompakte størrelse – med en længde på 454 cm placerer den sig lige under rivaler som VW ID.4 og Tesla Model Y – er der nemlig blevet plads til et velvoksent batteri på 98 kWh under gulvet i E-3008. Det giver en rækkevidde på 700 km – eller omkring 150 km mere end konkurrenterne.
Dermed får Peugeot et trumfkort i klassen. Men formentlig til lidt småpebrede priser, for batteriet er suverænt den dyreste komponent i en elbil. Jo større, desto dyrere. Derfor kommer E-3008 også med en mere almindelig batteristørrelse på 73 kWh. Her forventes rækkevidden at blive 525 km.
For- eller firehjulstræk
De to batterier kan kombineres med forskellige elmotorer: Basismotoren yder 157 kW (210 hk) og trækker på forhjulene, mellemudgaven har 170 kW (230 hk) og trækker også på forhjulene, mens topudgaven byder på to elmotorer med tilsammen 240 kW (320 hk) og træk på alle fire.
Ladekapaciteten lægger sig i det bløde midterfelt. Peugeot benytter sig af almindelig 400 volt-teknologi. Derhjemme tager E-3008 imod 11 kW vekselstrøm, der dog kan opgraderes til 22 kW. På farten kan der lades med op til 160 kW i lynladere på jævnstrøm. Ifølge Peugeot tager det en halv time at lade fra 20 til 80 pct.
To udstyrsvarianter
Udstyrsvarianter er der to af. Billigste er Allure med detaljer som 19-tommer hjul, adaptiv fartpilot, bakkamera og p-sensorer, nøglefri betjening og LED-lygter. Topudgaven GT har desuden tofarvet lak, 20 tommer hjul, pixel-LED forlygter, eldrevet bagklap samt mere avanceret navigation. Begge udgaver får et bredt udvalgt af aktive sikkerhedsassistenter.
Peugeot bryster sig af, at produktionen af E-3008 er blevet mere bæredygtig: Op til 500 kg af bilens materialer er genbrug. Samtidig har Peugeot bevidst sparet pynt som kromlister på bilen. Et stiltræk, vi også kender fra de nyeste udgaver af Teslas elbiler, der har fået foretaget en såkaldt ‘chrome-delete’.
Både Allure og GT har fuld digital instrumentering i form af en 21 tommer bred skærm, der buer let ind mod føreren. Forskellen er, at den består af to 10-tommers skærme i Allure, mens der er tale om én integreret skærm i GT. Såkaldte toggles – små, fysiske knapper – under skærmen, kan programmeres til bestemte kommandoer som fx en bestemt radiostation eller hjemadressen på navigationen. Stemmestyring af visse kommandoer er også en del af Peugeot såkaldte Panoramic i-Cockpit, hvor man kigger på instrumenterne over i stedet for gennem det relativt lille rat.
Priser fra omkring 400.000 kr.
Priserne bliver naturligvis spændende – ikke mindst i en klasse, hvor Peugeot E-3008 skal konkurrere med Danmarks suverænt mest solgte elbil, Tesla Model Y. Den danske importør holder dog prisskiltene tæt ind til kroppen – formentlig tæt op til den danske lancering til marts. Vores bedste bud lyder på priser lige omkring 400.000 kr. Udgaven med det store batteri og 700 km rækkevidde bliver formentlig noget dyrere.
Senere kommer Peugeot også med en større E-5008, der forventes at få syv siddepladser fordelt på tre sæderækker.
Peugeot E-3008
Længde/bredde/højde: 454 cm/189 cm/164 cm
Batteri: 73 kWh og 98 kWh.
Rækkevidde fra 525 km op til 700 km (WLTP).
Motorvarianter: 210 hk, 230 hk Long Range, og 320 hk Dual Motor.
Opladning: 11 eller 22 kW vekselstrøm, op til 160 kW i lynlader med jævnstrøm.
Dansk premiere marts 2024