Efter 25 år med Audi TT har tyskerne bestemt, at eventyret slutter. Hvilkenbils Morten Kjeldsen tager afsked med en ikonisk klassiker.
Sig Audi, og de fleste tænker stramt design: En stilig sedan eller en ditto stationcar til folk med god smag, klasse og orden i sagerne. Måske en 5-dørs sportback eller en cabriolet, hvis man vil signalere afdæmpet løssluppenhed.
Er ejeren virkelig ved muffen, kan diskret power føjes til med logoerne S og RS.
Men Audi er meget mere end det, og det hele begyndte i 1980’erne med benhårde og legendariske quattro-modeller med frygtløse svenskere og finner bag rattet. De føjede dimensioner til rallysporten, og da tyskerne i 1994 opdaterede modelnavnene ved at gøre 80 til A4 og 100 til A6, fik man en idé, der skulle føje endnu en dimension til det hurtige image.
Opgaven blev lagt i hænderne på daværende chefdesigner Peter Schreyer, som fik til opgave at designe en lille sportsvogn. Med sydtysk snusfornuft valgte man platformen og forhjulstrækket fra Audi A3 og VW Golf, for så var de fleste komponenter allerede i hus og omkostningerne tålelige. I 1995 viste Schreyer konceptbilen, publikum var begejstret, og tre år senere stod den første produktionsmodel klar.
Resultatet var minimalistisk og stramt, modelnavnet var ikke et A og et tal, men TT for Tourist Trophy med henvisning til motorcykelløbet på Isle of Man, hvor NSU og DKW slog sine folder, og med historisk reference til 1960’ernes ikoniske NSU TT.
Begyndte som wannabe
Med TT løsnede Audi gadebilernes slipseknude og gik fra at være den fornuftige BMW- og Mercedes-konkurrent til at være en mere varmblodet udfordrer. Den tog kampen op mod BMW Z3 og Mercedes SLK, men måtte finde sig i at blive kaldt en frisør-Porsche. En wannabe.
Men ideen holdt vand. Audi kunne på grund af koncern-genbruget holde udgifterne nede, sælge TT’eren til en rimelig pris og tjene penge på den. Trods indledende problemer med ustabilitet ved høj hastighed solgte Audi flere end 50.000 om året.
I 2007 hed Audis chefdesigner Walter Da Silva, og han tilførte anden generation TT mere aggressivitet, og første generations overvægtige topmodel med 3,2 liters V6-motor blev afløst af den legendariske 5-cylindrede 2,5 liters rækkemotor med 340 hk. Med Quattro-firehjulstræk til at tøjle kræfterne rykkede den fra frisør-Porsche til seriøs Porsche Cayman-udfordrer.
Tredje gang blev sidste gang
Tredje generation er fra 2014. Og det er den seneste og opdaterede, som Hvilkenbil fornøjer sig med i dette halvtriste afskeds-epos.
Sidste udkald TT er en 4-cylindret Limited Edition. 40 TFSI med forhjulstræk og 197 hk, eller 45 TFSI med træk på alle fire og 245 hk. Platformen er stadig den samme som under Audi A3, VW Golf, Skoda Octavia og Seat/Cupra Leon.
Men Audi kan kunsten at sætte TT op til sjov, og selv som forhjulstrækker med 197 beskedne hestekræfter placerer den sig snorlige i sognevejenes skarpe sving. Hjulene adlyder de mindste håndleds-vrik på rattet, og i førersædet af den svagest motoriserede Audi-sportsvogn forstår man mærkets succes i utallige af motorsportens klasser.
Ret beset er det vel kun Porsche 911, der i sin levetid har været mere tro overfor sit oprindelige DNA. Men TT-salget har været vigende, og med rettidig omhu – lyder forklaringen – har Audi besluttet at lukke for TT-produktionen på fabrikken i Ungarn ved årets udgang.
Beslutningen overrasker måske ikke i disse elektriske tider, men derfor er der alligevel grund til at beklage afskeden. Andre sportsvogne har vi allerede vinket farvel til – eksempelvis Mercedes SLK, Nissan Z370, Peugeot RCZ. I dag er det vel kun Mazda MX-5 og Toyota GT86, man kan komme i nærheden af med et lidt over gennemsnitligt bilbudget.
Bliver fjerde generation elektrisk?
Dermed er jeg fremme ved det indledende mismod. For hvorfor køre et ikon endegyldigt i garage i stedet for at tænke videre? Tænke elektrisk. Tænke TT e-tron.
Tag Volkswagen-koncernens MEB-platform, som blandt andre VW ID.3 og Cupra Born står på, mas batteripakken lidt fladere, så føreren får bagdelen så tæt asfalten som muligt, fasthold det ikoniske design med det buede tag, brede skærmkanter og fede fælge, justér ydelsen op til små 300 hestekræfter og gør ESC-systemet lidt mere tilgivende end i ID.3 og Born – og keine Hexerei: En elektrisk sportsvogn er født.
Min påstand er, at en TT e-tron vil blive taget godt imod. Og vil kunne sælges. Stordriftsfordelene er der allerede, og med forbrugernes enorme sult efter elbiler og en mild tilpasning af TT-designet er forudsætningerne for et positivt regnestykke i den grad til stede.
Audis beslutning om at skrinlægge R8 er måske lidt nemmere at forstå end beslutningen om at lukke TT ned, og snusfornuft af den velovervejede tyske slags kalder på stor respekt. Men alle tyske bilproducenter er hårdt presset af de kinesiske mærkers invasion, og en TT e-tron kunne være med til at understrege, at Audi er et premiummærke, der fortsat vil gøre en forskel.
Men sådan skal det desværre ikke være – så dermed: Auf wiedersehen, TT.
FAKTA: Audi TT Limited Edition 40 TFSI
Vejl. pris, inkl. lev.: 599.990 kr.
Årlig ejerafgift: 1.960 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 4 stjerner (2015)
Længde/bredde/højde: 418/183/135 cm
Bagagerum: 305 liter
Vægt: 1.355 kg
Motor og transmission: 4 cyl., 2,0 liter turbobenzin, 7-trins S-tronic dobbeltkobling
Effekt: 197 hk
Forbrug (EU-norm): 14,7 km/l (155 gr. CO2/km)
0-100 km/t: 6,6 sek
Topfart: 246 km/t