14 rigtige i ny Euro NCAP crashtest

Ud af 15 biler i Euro NCAPs nyeste crashtest får 14 topkarakter. Opel Mokka er bedst, mens den faceliftede Ford Fiesta og den nye Fiat 500L er ”dårligst” i det gode selskab.

Bilfabrikkerne kan, når det gælder. Selv om Euro NCAP har skærpet kravene og gjort det sværere at opnå topscoren 5 stjerner i organisationens crashtest, slipper 14 ud af 15 bilnyheder alligevel fra mødet med muren med æren i behold. Kun Renaults rumænske discountmærke Dacia dumper – læs mere her.

Ellers er der dømt stjerneregn over bilfabrikkernes nyeste kreationer. Allerbedst er Opel Mokka med totalbedømmelsen 89 pct. Den tyske ”caféhjulstrækker” viser sig at være en hård nyser på den gode måde. Karrosseriet er stærkt og airbags og selestrammere virker optimalt. Selv fodgængerne behandles relativt blidt – noget, vi ikke normalt forbinder med høje offroader-typer.

 

I den anden ende af skalaen klarer den faceliftede Ford Fiesta og den nye Fiat 500L sig dårligst i det gode selskab. Begge får totalscoren 83 pct. – hvilket slet ikke er så ringe endda, men sagtens rækker til alle fem stjerner.

Billige Seat og Skoda modeller klarer sig godt
Udover Dacia Lodgy’s maveplasker af en crashtest er den største overraskelse vel nok, at to andre biler der skal sælges på lave priser, klarer sig rigtigt godt: ”Søskendeparret” Seat Toledo og Skoda Rapid deler teknik og gør begge en god figur med stabile karrosserier og velfungerende teknik. Begge scorer totalbedømmelsen 84 pct. Akilleshælen er hovedstøtterne, der yder ringe beskyttelse mod piskesmældslæsioner ved påkørsel bagfra.

VW Golf 7 fra samme koncern og årets vel nok vigtigste bilnyhed, klarer sig også godt med bedømmelsen 85 pct.

Læs sikkerhedsekspert Leif Nielsen fra sikkerbil.dk’s detaljerede gennemgang af bilerne her (klik på bilmodellen):

Fiat 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes A-klasse, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Range Rover, Seat Leon, Seat Toledo, Skoda Rapid, Subaru Forester, Volvo V60 Hybrid og VW Golf.

[email protected]

 

 

1 COMMENT

  1. Ja ja, crashtests er en god ting, men ofte kun som retningslinje. I januar måned 2013, var jeg i et ret voldsomt uheld, med min helt nye Volvo V40. Modparten var i en Ford Fiesta fra 2012 (Ikke den nye faceliftede).
    Til trods for en vægtfordel til mig i Volvoen, så blev den alligevel næsten totalskadet, men jeg kunne gå derfra uden mén.
    Det samme var slet ikke tilfældet med føreren af Forden, som blev fragtet derfra i en ambulance i næsten bevistløs tilstand, kraftigt blødende fra hovedet. Selvfølgelig kan der ha været heldige omstændigheder for mit vedkommende, men noget der overraskede både politiet og falck, var at der ikke var en eneste airbag udløst i Forden. Dette var den direkte grund til hovedlæsionen på føreren. Sådan noget må bare ikke kunne ske… Modsat var der udløst 5 airbags i Volvoen, og da jeg er ret høj (198 cm), har knæairbag’en helt sikkert reddet mine knæ fra at blive beskadiget.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here