Elbilers batterier kræver så mange tunge råmaterialer, at det går ud over bæredygtigheden. Stellantis-chef vil halvere vægten.
Elbilers batterier vejer så meget, at det gør elbiler ca. 500 kg tungere end tilsvarende fossilbiler. Og det er for meget, for vægten kommer især fra råmaterialer, som er svære og energikrævende at udvinde.
Ud fra et miljøperspektiv ”er det ikke særligt fornuftigt”, mener Stellantis-koncernens topchef Carlos Tavares. Han efterlyser derfor ”et gennembrud inden for batteri-kemi”, der kan halvere vægten af elbilers batterier.
Tavares, der som øverste chef for Stellantis udstikker retningen for mærker som Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler og Jeep, satte fokus på batterier på koncernens ’Freedom of Mobility’ konference onsdag. Det skriver medier som Automotive News og Reuters.
Tror på gennembrud
”Baseret på ny kemi og inden for det kommende årti, bliver batteri-industrien nødt til opnå et gennembrud inden for energitæthed, der mindst kan halvere vægten og råmaterialeforbruget for elbilers batterier,” uddybede Tavares. Stellantis-chefen er optimist, og ”tror at udviklingen er på vej.”
Tavares mener ikke, at det giver mening at ”tilføje 500 kg råmaterialer i en elbil for at opnå en ’rimelig’ rækkevidde på 400 km.”
”Det vil blive løst ved hjælp af ny (batteri)kemi i løbet af det kommende årti, hvilket forhåbentlig samtidig vil løse udfordringen med mangel på lithium,” sagde Tavares på konferencen.
Alle forsker i nye batterier
Stellantis er blandt de bilmærker, der i forvejen tilbyder nogle af markedets mindste batterier i deres elbiler. Modeller som Peugeot E-308 og Jeep Avenger har batterier på 54 kWh. Sammen med relativt beskedne ydelser på 156 hk, gør det elbilerne effektive – blandt andet fordi batterierne er lettere end hos konkurrenterne. Omvendt er rækkevidden i den lave ende – ca. 400 km efter den optimistiske WLTP-norm.
Stellantis er langt fra den eneste bilproducent, der arbejder på nye og mere effektive batterier. Stort set alle bilproducenter forsker i nye batterityper, der både er mere effektive og kræver færre råmaterialer.