BILTEST: Tesla har forbedret de svage punkter på Model 3. Til prisen er det markedets bedste elbil – vi kvitterer med sjældne seks stjerner.
Hvilken bil?
Tesla Model 3 er mærkets mindste og billigste model. Produktionen begyndte i 2017 og siden har Model 3 været igennem to opgraderinger. Senest i efteråret 2023, hvor en ny front og en let ændret bagende har været med til at reducere luftmodstanden yderligere. Teknikken er grundlæggende den samme, men optimeringer har øget rækkevidden til 678 km på standardhjul for den Long Range med to motorer, som vi tester her.
Indvendig er kabinen opgraderet med finere materialer, bedre sæder med både varme og køl, ambiente-belysning og et nyt rat, hvor du trykker på knapper for at vise af. Afviserblinket er simpelthen fjernet, og det samme gælder gearvælgeren, hvor du nu ’swiper’ på skærmen for at vælge frem eller bak. Hvordan det fungerer, vender vi tilbage til.
Den testede Long Range koster 400.000 kr. Model 3 fås også med baghjulstræk og et mindre LFP-batteri, der giver en rækkevidde på 554 km. Her er prisen 340.000 kr.
Vidste du at?
Indtil den højere SUV-udgave Model Y kom på markedet, var Model 3 verdens mest solgte elbil. Det er fortsat den elbil, som der kører flest af i verden.
Efter de store og dyre Model S og X kom Model 3 i 2017 som Teslas ’elektriske folkevogn’. Med Model 3 har Tesla på mange måder gentænkt bilen ved at bygge bilen op omkring en velfungerende software, en enkelt betjeningsskærm til alt samt en elektrisk drivline, der er ekstremt effektiv. En Model 3 bruger simpelthen mindre strøm end konkurrenterne i forhold til bilens betydelige fartressourcer.
Det er syv år siden, og det er en menneskealder i bilverdenen. Tesla har derfor fået kritik for ikke at være klar med en afløser. I stedet har de forfinet konceptet. Efter at have testet nyeste aftapning – også kendt som Model 3 ’Highland’ – er vi mere overraskede over, hvor moderne Model 3 fortsat virker. Til prisen er det fortsat den elbil, der tilbyder den mest velfungerende teknologi.
Hvordan er førerpladsen?
Et rat, én skærm og to pedaler. Det er sådan set, hvad Model 3’s førerplads består af. I 2017 havde vi aldrig set noget lignende. I 2024 er flere konkurrenter begyndt at efterligne Tesla, men Model 3 (og Y) er fortsat et studie i radikal minimalisme.
Du enten elsker eller hader det. Og det nyeste påfund i Model 3, hvor stilkene til afviserblink og gearvælger er sparet væk, vil også dele vandene. For nogle vil det betyde, at de fravælger en Model 3. Alene dét gør, at Tesla efter vores vurdering har været for radikale her – der er jo ingen grund til at skræmme køberne væk.
Det fungerer dog udmærket. Især gearet, hvor du swiper op på skærmen for at køre frem og ned for at bakke. Afviserblinket er mere tricky. Du vænner dig til det – også fordi fornemmelsen i de to trykfelter på venstre side af rattet er god. Men i rundkørsler skal du holde rattet ’kl. kvart i tre’ som en F1-kører, hvis du både vil blinke ind og ud af rundkørslen.
Alt-i-én-skærmen er også en smagssag. Men ingen slår Tesla på knivskarp grafik og lynhurtig software – det virker bare.
Hvordan opleves kabinen?
Tesla har ofte fået kritik for at være lidt løs i fugerne med en ’amerikansk finish’. Efter tredje opgradering er der ikke meget at komme efter. Nogle forveksler minimalisme med discount, men der er intet billigt over paneler, skærm, betræk og plastoverflader i Model 3-kabinen. Intet rasler på brosten og dørene smækker tillidsvækkende. Selv bagklappen, der nu har fået to teleskopdæmpere, lyder ikke længere som en tom Budweiser-dåse, når den lukker.
De før så bløde sæder er strammet op, støtter bedre og kan både afkøles og varmes op foran. På bagsædet er pladsen fortsat afmålt, men større hældning øger komforten, mens en lille skærm mellem forsæderne både kan bruges til at styre ventilation og se film. Ret tjekket. Og så har Model 3 stadig et trumfkort i form af det enorme glastag, der giver markedets mest lyse og luftige kabine.
Er sikkerheden i orden?
Som udgangspunkt ja. Tesla Model 3 blev crashtestet af Euro NCAP i 2019. Siden er testen skærpet af flere omgange, men NCAP har ikke udført en ny crashtest af den opgraderede Model 3. I 2019 scorede Model 3 fem ud af fem stjerner og fik en meget positiv bedømmelse. Både den passive og aktive sikkerhed og evnen til at passe på bløde trafikanter fik høje karakterer. Generelt har alle Teslas modeller fået endog meget fine bedømmelser i Euro NCAPs crashtests, så der er ingen grund til at tro andet, end at den nyeste udgave af Model 3 er en meget sikker bil. Under vores test oplevede vi ingen ’fantomopbremsninger’, hvor bilen selv bremser for usynlige forhindringer eller ved fejllæsning af hastighedsskilte. Det var et problem i den første udgave af Model 3 og er det fortsat i flere, moderne elbiler med aktivt sikkerhedsudstyr. Du kan se hele crashtesten her. Se også videoen herunder.
Hvordan kører den?
Tesla Model 3 har altid været en overraskende dynamisk køreoplevelse – en slags elbilernes BMW 3-serie.
Ulempen har været en stiv affjedring og støj fra både vind og dæk. Præcis her har Tesla sat ind med forbedringer af tredje oplag Model 3: Affjedringen er blødt op, og dobbeltglas hele vejen rundt har sammen med et lidt højere motorhjelm dæmpet vindstøjen.
Interessant nok steg vi direkte over i en større og dyrere BMW i5 efter testen af Model 3. Til vores overraskelse var der mindre støj i Model 3, der også var bedre til at filtrere især skarpe ujævnheder fra.
Retfærdigvis skal det siges, at i5 kørte med opstrammet M-undervogn på 20-tommer fælge – men alligevel: Forbedringerne af Model 3 er tydelige, og rykker den en klasse op i komfort. Uden at dynamikken er sat over styr. Vi savner mere feedback fra det ellers hurtige styretøj, men Model 3 er fortsat 200-300 kg lettere end konkurrenterne. En fordel, som den udnytter til at være elbilernes ukronede mr. Swing King.
Hvordan er motor og opladning?
Den lave vægt er også en del af forklaringen på, hvorfor Model 3 både er svimlende hurtig og effektiv med strømmen. To motorer med tilsammen 366 kW (498 hk) og firehjulstræk giver nogle fartressourcer og et vejgreb, vi normalt forbinder med superbiler. Egentlig er det alt for meget til almindelig hverdagsbrug. Langt vigtigere er Model 3’s notorisk lave strømforbrug. WLTP-normen siger hele 7,1 km pr. kWh. Helt så langt kom vi ikke, men i en testuge med max syv grader, masser af regn og blæst og længere ture på vinterdæk med op til 130 km/t, er 5,8 km/kWh mere end godkendt. Det svarer til en rækkevidde på over 400 km i vinterhalvåret. I sommerhalvåret vil du sagtens kunne køre 500-550 km på en fuld opladning.
Når batteriet skal lades, går det relativt hurtigt. Typisk Tesla tager den meget strøm i starten – op til 250 kW – for derefter at fade. Det lever vi med. Ikke mindst fordi du kommer så langt mellem opladningerne.
Passer prisen?
Ja, med en lille bemærkning. Tesla Model 3 fuldt udstyret, velkørende og teknologisk overlegen. Til prisen ser vi ikke nogle konkurrenter, der kan trumfe den samlede pakke.
Du får med andre ord utroligt meget elbil for 400.000 kr. Og alligevel vil vi brokke os over prisen. I forhold til den større og mere rummelige men i øvrigt teknisk identiske Model Y, er der nemlig noget galt. Med samme teknik koster en Model Y Long Range kun 10.000 kr. ekstra. Hvilket udlignes af, at Model Y har det anhængertræk, der koster knapt 10.000 kr. til Model 3, som standard. Så enten er Model Y for billig eller Model 3 for dyr. Prisforskellen er for lille, og det kommer til at koste Model 3-købere penge, når bilen engang skal sælges. Det er noget rod.
Er der alternativer?
Høje SUV-modeller dominerer markedet, men langsomt udvides udbuddet af mere dynamiske alternativer som Tesla Model 3. Mest direkte konkurrent er kinesiske BYD Seal, der endda har flere kræfter (390 kW) og er endnu hurtigere til lidt lavere pris, 380.000 kr. Rækkevidden på 520 km er noget kortere og Seals affjedring tenderer det hårde.
Polestar 2 med firehjulstræk og 310 kW er næsten lige så hurtig som Model 3 Long Range og tilbyder en mere praktisk bagklap. Pladsen i både kabine og bagagerum er dog mindre end i Model 3, og Polestar bruger mere strøm. Til 488.000 kr. er den også noget dyrere.
BMW i4 eDrive40 har 250 kW (340 hk), baghjulstræk og 585 km rækkevidde, men er langt dyrere til 521.000 kr. Model 3 kører mere dynamisk, mens i4 er blandt de mest komfortable elbiler, vi nogensinde har testet.
VW ID.7 er det rummelige alternativ. Her får du baghjulstræk, 210 kW (286 hk) og 614 km rækkevidde i et enormt og enormt rummeligt karrosseri. Prisen for en veludstyret Style er noget højere til 472.000 kr.
Konklusion:
For: Køreglæde, komfort, ledende teknologi til lavpris, vellykket minimalisme.
Imod: Lille bagklap, manglende afviserstilk.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Tesla Model 3 Long Range ’Highland’
Vejl. pris, inkl. lev.: 400.090 kr.
Anslået kontantrabat:* 0 kr.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 12 år/8 år – 192.000 km/4 år – 80.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): (2019) 5
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 472/185/144 cm
Akselafstand: 288 cm
Bagagerum: 594 liter + frunk på 88 liter
Køreklar vægt/anhængervægt: 1.899/750 kg
kW/drejningsmoment: 366 kW(498 hk)/493 Nm
Batteri: 75 kWh netto
Rækkevidde (WLTP): 678 km (standardhjul)
Forbrug (WLTP-norm): 7,1 km pr. kW (14,0 kWh/100 km)
Målt forbrug: 5,8 km pr. kW i regn, blæst og ca. 7 gr.
Max ladekapacitet: Indbygget lader: 11 kW (AC). Lynlader: Op til 250 kW (DC)
0-100 km/t: 4,4 sek
Topfart: 201 km/t
Særligt standardudstyr:
To elmotorer og dermed firehjulstræk, klimanlæg, navigation med trafikmeddelelser i realtid, stemmestyring, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkel-kamera, elruder og elspejle, eldrevne forsæder i kunstlæder m. køl og varme, læderrat, LED-matrix lygter, 15-tommer trykfølsom betjeningsskærm, bakkamera, nøglefri adgang og start, mobiltelefon som nøgle, premium lydsystem, USB og Bluetooth med mulighed for on-demand og internetradio, køreprofiler, panorama glastag, Connectivity med Spotify, Netflix, og YouTube til streaming af media samt arkadespil i bilen, trådløse softwareopdateringer, Tesla App med mulighed for at åbne, starte, forvarme og nedkøle bilen, hvid metallak, 18-tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Andre farver: 10.-16.000 kr.
Anhængertræk: 9.500 kr.
19-tommer fælge: 13.500 kr.