Salget af nye dieselbiler styrtdykker og udgør under fire pct. af bilsalget. Til gengæld oplever salget af brugte dieselbiler en opblomstring.
At erklære dieselbilen for død vil nok være en journalistisk stramning. Men salget af nye biler med dieselmotorer styrtdykker i en grad, så det er rettidig omhu at forberede nekrologen over Rudolf Diesels opfindelse fra 1892.
I hvert fald på det danske bilmarked. Længere sydpå i Europa ser det anderledes ud – det vender vi tilbage til.
Dieselbiler stort set væk
Langt de fleste danske nybilskøbere har lagt dieselbilerne bag sig. Udviklingen er gået stærkt. I 2022 udgjorde dieselbiler 10,3 procent af bilsalget. I 2023 var andelen mere end halveret til 4,7 pct. Og i de fem første måneder af 2024 er andelen faldet yderligere til 3,5 pct.
I stedet vinder elbilerne frem. I sidste måned satte elbiler sig for blot anden gang nogensinde på halvdelen af det samlede nybilsalg i Danmark. Benzinbilerne holder skansen med en markedsandel på 24 procent, mens hybridbiler med mere eller mindre elektrisk hjælp står for knapt 22 pct. af bilsalget.
”Salget af nye dieselbiler herhjemme er stort set væk. Især til private bilkøbere,” fastslår markedsanalytiker Jan Lang fra Danmarks største handelsplads for brugte biler, Bilbasen.
Forbud og afgifter forude
En af årsagerne er, at dieselbilerne står over for nogle store forhindringer og det, som Jan Lang kalder ’strukturelle forandringer’.
Den mest grundlæggende er, at der fra 2035 ikke længere må sælges nye diesel- og benzinbiler i EU. Hertil kommer andre ’benspænd’ som stigende afgifter på dieselbrændstof: Fra årsskiftet bliver en liter diesel 50 øre dyrere, og fra 2027 stiger afgiften igen med 1,16 kr.
”Samtidig er der åbnet op for, at selv mindre kommuner kan indføre kørselsforbud for ældre dieselbiler. Det betyder alt sammen, at bilkøberne stort set er holdt op med at købe nye dieselbiler,” siger Jan Lang.
Billigere end benzinbiler
Mens han derfor også vil fraråde at købe en ny dieselbil i dag, ser det anderledes ud, hvis man er i markedet for en brugt bil.
”Der bliver fortsat solgt en del brugte dieselbiler herhjemme. Det skyldes, at benzinbiler er steget i pris. Hvis du f.eks. har 100.000 kr. til en brugt bil, bliver du nærmest tvunget over i en diesel, fordi en tilsvarende brugt benzinbil koster 140.000 kr. i dag,” forklarer Jan Lang.
Salget af brugte dieselbiler vil dog også klinge af. Forhandlerne tager nemlig helst ikke brugte dieselbiler ind, så udvalget falder hele tiden.
”For et år siden var der 17.000 brugte dieselbiler til salg i Danmark. I dag er tallet faldet til 12.000,” siger Jan Lang.
Luksus til lavpris
Længere sydpå er der dog fortsat afsætning af både nye og brugte dieselbiler. Især i lande som Tyskland, Frankrig og Italien.
”Og det er gode nyheder for danske ejere af dieselbiler, fordi det betyder, at de fortsat kan komme af med deres brugte dieselbiler. Selv om værditabet er højt, kan de nemlig eksporteres ud af landet,” forklarer Jan Lang.
Har man f.eks. brug for en rummelig bil og kører en del kilometer om året, kan det give god mening at købe en brugt dieselbil. Jan Lang nævner Mercedes som et godt eksempel.
”I dag kan du finde en C-Klasse stationcar fra 2019 til ca. 200.000 kr. Her får du ekstraordinært meget bil for pengene. Og den overholder Euro 6-normen, så det er ikke en dieselbil, der bliver lukket ude af byerne i nær fremtid. Den er et godt eksempel på, at der er muligheder på brugtmarkedet lige nu, hvis man vil have en dieselbil.”
Fra benzin til el
Han har også et andet godt råd til bilkøbere på udkig efter en ny, brugt bil og mod på at skifte til en elbil.
”Benzinbiler stiger faktisk lidt i pris, mens elbiler bliver billigere – også på brugtmarkedet. Så har du en brugt benzinbil, er det et godt tidspunkt at skifte fra benzin til el. Også fordi elbilen øjeblikkeligt vil give dig lavere driftsomkostninger,” siger Jan Lang.