Danske politikere vil overveje øget importtold på kinesiske bilproducenter, der sælger biler til Rusland samt skærpe sanktioner mod Rusland.
(Opdateret 9. juni med svar fra Christel Schaldemose, A) I sidste uge kunne Hvilkenbil fortælle, at flere kinesiske bilproducenter, der også sælger biler i Danmark og Europa, har skruet kraftigt op for salget til Rusland.
Efter at Rusland invaderede Ukraine i 2022, trak vestlige og japanske bilproducenter sig ud af Rusland. Siden er deres kinesiske konkurrenter rykket ind, og sidder nu på halvdelen af det russiske bilsalg. Alene sidste år blev der solgt næsten én million kinesiske biler i Rusland. Dermed omgår kinesiske bilproducenter som Great Wall Motors, Geely, Chery, Dongfeng og JAC internationale sanktioner mod Rusland og støtter indirekte Ruslands evne til at føre krig mod Ukraine.
De kinesiske bilproducenter sælger alle biler i Europa. I Danmark drejer det sig om Volvo og Polestar (Geely), Voyah (Dongfeng) og JAC (JAC Motors).
Dybt forkasteligt
Situationen får tre danske politikere til at reagere.
“Det er klart, at hvis nogle bilproducenter omgår internationale sanktioner mod Rusland er det dybt forkasteligt. Vi har selvfølgelig ikke mulighed for at bestemme, hvordan Kina administrer deres handelspolitik og sanktioner, men hvis de bryder dansk eller europæisk lovgivning, skal det selvfølgelig stoppes,” siger Christel Schaldemose, Socialdemokratiets spidskandidat til Europa-parlamentet.
“Lige nu er kommissionen også ved at undersøge, hvorvidt Kina giver ulovlig statsstøtte til deres elbilsproducenter. Den sag afventer vi konklusionerne på, og hvis det viser sig, at der bliver givet ulovlig støtte efter reglerne i WTO, så vil det selvfølgelig åbne for, at EU kan indføre en importtold. Den europæiske bilindustri må ikke ende som solcelleindustrien, vi skal værne om vores gode industriarbejdspladser,” uddyber Christel Schaldemose.
Vil ikke selv købe kinesisk
”Det er et problem, at kinesiske bilproducenter sælger til Rusland og er med til at understøtte Putin og hans kumpaner,” fastslår Lars-Christian Brask, næstformand i folketingets erhvervsudvalg og medlem af Liberal Alliance (LA).
Han mener dog, at danske importører og forbrugere selv må afgøre, om de vil støtte kinesiske bilproducenter og dermed indirekte støtte Rusland.
”Problemet skal løses ved en fælles europæisk indsats, f.eks. ved øget importtold eller decideret forbud,” siger Lars-Christian Brask.
Som Christel Schaldemose også er inde på, undersøger EU netop nu, om Kina yder unfair statsstøtte til deres hjemlige produktion af elbiler. 10. juni forventes EU-kommissionen at afgøre, om importtolden på kinesiske elbiler derfor skal øges. Rygter taler om en fordobling eller mere af den nuværende told på 10 pct.
Som privat forbruger, vil Lars-Christian Brask ikke selv købe en bil produceret i Kina:
”Jeg vil ikke støtte producenter, der kører med dataindsamling fra Kina, hvor vi ikke ved, hvor data havner, og hvem, der kigger med,” skriver han i en mail til Hvilkenbil.
Vil skærpe sanktioner mod Rusland
Christian Friis Bach, medlem af Folketinget og udenrigsordfører for Radikale Venstre, er også kritisk, men foretrækker dialog frem for forbud. Samtidig foreslår han at skærpe sanktionerne mod Rusland:
”Jeg tror ikke, at det rigtige er at skubbe Kina fra os med sanktioner og modforanstaltninger. Den handel vi har med Kina er med til at skabe stabilitet og samarbejde – og det skal vi passe rigtig godt på lige nu. Men jeg synes bestemt, at vi skal gå i dialog med Kina om at skærpe linjen og sanktionerne overfor Rusland.”
Kan øge modstand
De tre politikeres ønske om at reagere på de kinesiske bilproducenters øgede salg til Rusland og dermed omgåelse af internationale sanktioner, flugter med en dansk brancheanalytikers vurdering af, hvordan sagen kan udvikle sig.
”Der vil komme endnu mere fokus på Kinas stigende handel med Rusland. Det kan øge den holdningsbaserede modstand mod kinesiske bilmærker, som vi allerede oplever. Der findes ingen undersøgelser af det, men noget tyder på, at forbrugerne ikke ønsker at støtte et land, som de i stigende grad ser som en fremtidig modstander. Den tendens kan øget opmærksomhed på Kinas interesser i Rusland forstærke,” sagde René Tønder i denne forbindelse i sidste uge.
René Tønder står bag AutoInc, der bl.a. rådgiver den danske autobranche.