VW køber sig ind i amerikansk elbil start-up

Tidligere i år købte VW sig ind i amerikanske Rivian for at få adgang til moderne teknologi. Det er et eksempel på, at amerikansk bilindustri fortsat spiller en stor rolle. Især inden for elbiler og software.

VW investerer mere end 30 mia. kr. i den amerikanske elbil-producent Rivian for at få adgang til moderne, velfungerende software.

Det er ingen hemmelighed at gamle, velrenommerede bilmærker har haft svært ved at omstille sig til en ny tid med elbiler. Især elbilers væsentligt mere avancerede software har drillet. Spørg bare den tyske gigant Volkswagen, hvor softwareproblemer har forsinket, fordyret og forfejlet lanceringen af flere nye elbiler på tværs af koncernen.

Koncernens egen afdeling for softwareudvikling, Cariad, har mildt sagt haft dårlige resultater. VW er heller ikke tilfreds og fyrede sidste år 2.000 medarbejdere i Cariad. Et træk, der var med til at forsinke lanceringen af nye elbiler som Audi Q6 og Porsche Macan med halvandet år.

Nu prøver VW at skyde genvej til moderne software, så man kan konkurrere med især Tesla og de bedste kinesere på den altafgørende software. VW investerer 5 mia. dollars – ca. 34 mia. kr. – i den amerikanske elbil start-up Rivian. Sammen danner de et joint venture, der giver VW adgang til Rivians anerkendte ’zone-software’.

Billigere og bedre

Kort fortalt deler den bilen op i zoner, der kontrolleres af den samme software. Det reducerer behovet for kostbare mikrochips, som ’gamle’ bilmærker som VW traditionelt har spredt ud med mild hånd i deres fossilbiler. Rivians tilgang gør både softwaren og den tilhørende hardware billigere og mere effektiv.

Det lyder lettere, end det er. Især tyske bilmærker, der udvikles i et land berygtet for stadig at benytte fax og kræve kontantbetaling mange steder i samfundet, har haft svært ved at knække koden til det, man i dag kalder ’software definerede biler’.

Planen er, at alle VW-koncernens mærker fremover skal baseres på Rivians zone-software. VW forventer, at den vil dukke op i de første biler på den anden siden af 2025.

Med milliarder fra VW, får Rivian lettere ved at sætte Tesla Model Y udfordreren R2 i produktion.
Kan sikre Rivian overlevelse

For Rivian er samarbejdet med verdens næststørste bilproducent en blåstempling. Reelt kan de tyske milliarder sikre Rivians overlevelse. Rivian er kendt og anerkendt for deres elektriske pick-ups, men tjener stadig ingen penge. Med kapitalindsprøjtningen kan Rivian sætte gang i produktionen af den mellemstore elbil R2, der er en direkte rival til Tesla Model Y og bliver Rivians første volumemodel.

Herefter følger den mindre R3. Tilsammen skal de to modeller mangedoble salget og gøre Rivian til en overskudsforretning.

Lynanalyse: Win-win for VW og Rivian

Mens det kan ligne en falliterklæring, at gigantiske Volkswagen Group fortsat har så store problemer med at udvikle egen software, at man må købe den ude i byen, er samarbejdet med Rivian et smart træk.

Alle mærker i VW-koncernen får nu adgang til velfungerende, state-of-the-art software. Hvis ellers VW kan finde ud af at implementere det i deres biler, bringer det med ét slag VW på omgangshøjde med de bedste inden for området som Tesla. Det er nødvendigt, hvis VW skal lykkes med sin ambitiøse omstilling til elbiler.

For Rivian kan aftalen betyde, at de overlever det, som man i industrien kalder turen gennem ’dødens dal’ – rejsen fra optimistisk start-up til etableret elbilproducent.

Det er klassisk win-win – en god aftale for begge parter.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here