To klassikere, Autobianchi og Innocenti, der ikke har eksisteret i flere årtier, kan nu genopstå og blive solgt til Kina. Men der er et krav.
Måske er der blandt Hvilkenbils trofaste læsere nogle stykker, der kan huske Autobianchi og Innocenti: To små, italienske bilmærker, der havde deres storhedstid i 1960’erne og 70’erne, men tabte pusten og blev kørt på bilkirkegården i midten af 90’erne.
Autobianchi, der blev stiftet i 1955, er mest kendt for modellen A112. Den kom til verden i 1969 og blev i 1986 til Y10. Ti år senere blev der lukket og låst for Autobianchi, og Y10 levede videre under Lancia-hatten.
Innocenti blev grundlagt i 1933 og producerede de første mange år scooteren Lambretta. Fra 1961 til 1976 fik Innocenti licens til at sælge britiske Mini, som de var mest kendt for. Men i 1997 smed den daværende ejer, Fiat, Innocenti-nøglen væk.
Staten vil have kontrol
Men nu bliver de to små italienere måske hevet frem fra glemslen, støvet af og vakt til live. Det skriver det italienske medie Il Sole 24 Ore.
I december 2023 fremsatte den højrenationale regering et lovforslag, der skal give den italienske stat mulighed for at tage kontrol over et italiensk navn og varemærke, hvis ikke det har været i anvendelse i mindst fem år.
Hvis forslaget er forenelig med italiensk lovgivning – det overvejer domstolene lige nu – vil staten, når den har taget kontrol med navnet, kunne give det videre til virksomheder, også udenlandske. Men der er et krav: De udenlandske virksomheder skal investere i Italien eller flytte produktion fra virksomheder beliggende i udlandet til Italien.
Kinesere i kulissen
Altså vil Autobianchi og Innocenti, hvis de rette betingelser er til stede, og aftalerne bliver indgået, kunne genopstå fra de døde. Ifølge Il Sole 24 Ore har den italienske regering nemlig kontakt til ikke-navngivne kinesiske virksomheder, som er villige til at investere og etablere sig i Italien.
Formelt er det den multinationale bilkoncern Stellantis – bl.a. franske Peugeot og Citroën, tyske Opel, amerikanske Jeep og italienske Fiat – der har rettighederne til Autobianchi og Innocenti. Men Italiens premierminister, Giorgia Meloni, leder af partiet Fratelli d’Italia (Italiens Brødre) og hendes populistiske, højrenationale regering, har længe haft et horn i siden på Stellantis. Regeringen mener, at Stellantis er alt for kontrolleret af franskmændene og ikke har særligt varme følelser for de italienske mærker i koncernen, Fiat og Alfa Romeo.
Stellantis er tilsyneladende ikke blevet informeret om regeringens planer, skriver Il Sole 24 Ore.
Italiensk vrede mod Stellantis
Regeringens horn i siden på Stellantis kom senest til udtryk i sidste uge, da man i Fiats historiske hovedkvarter i Torino præsenterede den nye Fiat Panda.
Problemet er, at Panda ikke bliver produceret i Italien, men i Serbien. Det var Adolfo Urso, som er minister for ‘Minestero delle Imprese e del Made in Italy’ – altså Made in Italy-ministeriet – ikke tilfreds med.
Han deltog som regeringens repræsentant ved Panda-lanceringen og gentog regeringens ønske til Stellantis om at producere i Italien. Og dermed sikre italienske arbejdspladser.
Da Milano blev til Junior
Tidligere i år tvang Adolfo Urso og regeringen Alfa Romeo til at ændre navnet på Alfas nye, elektriske mini-SUV. Den hed Milano, men selvom ordet Milano er så italiensk som noget, forpurrede Made in Italy-ministeren den plan med loven i hånden.
For produkter med distinkte italienske navne må ikke hedde noget italiensk, medmindre de er produceret i Italien. Så da Alfa Romeo Milano bliver bygget i Polen, måtte man ændre navnet til Junior.
Ordet Panda, derimod, er ikke distinkt italiensk, så derfor bliver den ved med at hedde Panda. Og indtil videre må regeringen nøjes med at rase mod Stellantis, fordi de får bygget en Fiat uden for Italien.
Andre klassikere er blevet kinesiske
Hvis Autobianchi og Innocenti skulle komme på kinesiske hænder, vil det ikke være første gang i historien, at et europæiske bilmærke genopstår som kinesisk.
Det hæderkronede britiske mærke MG, Morris Garages, var et af mange triste eksempler på den hensygnende britiske bilindustri. MG blev forgæves forsøgt holdt i live af blandt andre Rover, BMW, British Leyland og British Aerospace.
I 2006 købte den statsejede kinesiske bilfabrikant SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) retten til navnet MG. Siden er MG vendt tilbage til Europa i skikkelse af lidet ophidsende SUV’er af både den elektriske og semi-elektriske slags, og som den Golf-store hatchback MG4 samt stationcaren MG5.
SAIC synes dog ikke helt at have glemt den køreglæde, som de åbne, tosædede MG-sportsvogne, der begejstrede entusiaster i 1960’erne og 70’erne, var eksponent for. MG Cyberster, der netop er åben og har to sæder, men er elektrisk, er på trapperne. Udtænkt ‘hjemme’, på MG’s europæiske designkontor i London. Den har enten 340 eller 554 hestekræfter, og den kraftigste af dem sprinter til 100 km/t på 3,2 sekunder.
Af redaktionen