Test: VW T-Cross eller Skoda Kamiq? Vi graver dybt efter en vinder

BILTEST: T-Cross og Kamiq er så tæt på enæggede, som to fætre kan være. Hvad kan relativt små benzinbiler til mere end 300.000 kr. byde på?

Hvilke biler?

Mini SUV’er er en populær og udbredt størrelse, og netop to af dem er dagens testbiler: Volkswagen T-Cross og Skoda Kamiq, som for nylig har fået en lettere overhaling. Teknisk er de baseret på Polo og Fabia, og de er af den helt igennem analoge slags, forstået på den måde at her er der udelukkende tale om benzindrift og ikke noget som helst i retning af hybrid. Eller guderne forbyde det, fristes man til at bemærke diesel.
Det midtvejs-facelift, som Kamiq og T-Cross er blevet udsat for, skal formentlig holde dem kørende, indtil en elektrificering sender dem på pension. 
Fornyelsen kommer til udtryk med lidt udvendige visuelle ændringer, blandt andet er LED-lygter nu standard, og indvendigt har begge, mest mærkbart VW’en, fået et lidt mere lækkert interiør.
Billigste T-Cross koster 250.000 kroner, billigste Kamiq 225.000. Med 3-cylindret 1,0-liters motor, 95 hestekræfter og 5-trins manuel gearkasse. I testbilerne er ydelsen skruet op til 115 hk, og transmissionen er Volkswagen-koncernens 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). VW’en er kampagnemodellen Life Edition til 327.000 kr., Skodaen hedder Selection og koster 305.000. Foretrækker man 6-trins manuel gearkasse, slipper man 20.000 kr. billigere.
Fælles på udstyrslisten er sikkerhedsudstyr som den intelligente adaptive fartpilot, der afpasser hastigheden efter vejens forløb, aktiv vognbaneassistent og højdejusterbare forsæder. T-Cross har en lidt større infotainmentskærm, et bagsæde, der kan justeres i længden, og 17 tommer alufælge Kamiqs er 16 tommer.
Til gengæld er Kamiq fysisk 10 centimeter længere end T-Cross, det samme er afstanden mellem akslerne, og det kan især mærkes på bagsædet. Kamiq Selection har også lændestøtte i førersædet, knæairbag ved førersædet, 2-zonet klimaanæg og varme i rattet; ingen af delene har T-Cross, men den kan opgraderes fra aircondition til klimaanlæg for 6.000 kr.

Vidste du at?

Det kan godt være, at Skoda i familie-hierarkiet ligger under VW, men det blæser vi danskere på. I hvert fald når det kommer til bilerne hér. For vi køber flere Kamiq end T-Cross.

I 2022 solgte Skoda 1.760 styk Kamiq, VW solgte 1.240 styk T-Cross. I 2023 var tallene hhv. 1.552 og 1.339. 

Hvordan er førerpladserne?

Begge skal roses for gode sæder og rige muligheder for at indrette sig godt bag rattet. Første udgave af T-Cross fik – også af Hvilkenbil – nedadvendte tommelfingre for dens mangel på lækkerhedsfornemmelse. Mængden af hård plast fjernede lidt af den der fede fornemmelse, som forventes af en VW, men det har man rådet bod på ved faceliftet.
I 2024-udgaverne hæver VW’en sig således igen behørigt over Skodaen, ganske som det sig hør og bør, hvis hierarkiet skal afspejles tydeligt. Dermed ikke være sagt, at Kamiq på nogen måde er tarvelig. Blot lidt mindre lækker. Kamiq Selection kan så bl.a. bryste sig af førersæde med lændestøtte, 2-zonet klimaanlæg og varme i rattet. Det kan den 22.000 kroner dyrere T-Cross Life Edition ikke.
Infotainmentskærmen i T-Cross er en tomme større end i Kamiq, men i praksis betyder det ikke det store. I T-Cross er knapperne til f.eks. elbagrude, det tilkøbte klimaanlæg og sædevarme såkaldte ‘touch’-symboler under skærmen, i Kamiq er det fysiske knapper, som man drejer eller trykker på og umiddelbart mærker, at man faktisk har gjort noget. Om man er til det ene eller det andet, er en smagssag, og man må have lov at mene, at Kamiq-løsningen er lidt mere altmodisch. Men i praksis fungerer den bedre.
Kamiq-rattet er af den moderne Skoda-slags. Det vil sige 2-eget. Fartpiloten styres med en stilk under afviserstilken, som man ikke kan se og skal vænne sig til. I T-Cross styres fartpiloten via knapper på rattet. Trykknapper, heldigvis, og de fungerer umiddelbart bedre.

Hvordan opleves kabinerne?

Begge glimrer ved nem adgang til bagsædet, store ruder og høj siddeposition. Men der er forskel. Volkswagens fleksible MQB-platform, som de står på, har Skoda udnyttet til at øge Kamiqs akselafstand og totallængde med 10 cm, og de centimeter mærkes meget tydeligt på bagsædet.
I bredde og højde er der ikke en målbar forskel, men i tjekken er der noget mere luft til langlemmede. Så er man en familie med teenagebørn, er Skodaen klart at foretrække. Også bagagerummet er lidt større – dér har T-Cross dog et trick i ærmet, da bagsædet kan længdeforskydes med 14 centimeter. Gør man det, er der meget lidt plads til ben på bagsædet, men bagagerummet vokser fra 385 til 455 liter.

Skodaen skal fremhæves for de velvære-forhøjende ‘Simply Clever’-løsninger som isskraber på indersiden af tankdækslet, paraplyholder i venstre fordør, mobiltelefonholder på bagsiden af forsædernes ryglæn og praktisk tragt til påfyldning af sprinklervæske. Små ting, javist, men geniale i al deres enkelhed.

Er sikkerheden i orden?

Både T-Cross og Kamiq blev testet af Euro NCAP i 2019, og de blev tildelt de maksimale fem stjerner. Siden er sikkerhedsorganisationens krav for at få fem stjerner øget, men de to har også siden øget mængden af standardmonteret udstyr. Hvad en test vil afføde af stjernedrys i dag, vides i sagens natur ikke.
Men bilerne føles solide og sikre, og både vognbaneassistent og adaptiv fartpilot fungerer overbevisende.

Hvordan kører de?

Bundniveauet er højt i dem begge. Da der er tale om Polo og Fabia på stylter, kan man naturligvis ikke forvente dynamiske køreegenskaber, men T-Cross og Kamiq håndterer forskellige underlag og vejtyper fornuftigt. 
Begges styretøj er præcise, reagerer hurtigt, men begge er lidt ‘døde’ omkring ligeud-position, hvor der skal korrigeres lidt meget. Ved motorvejshastighed lider de under lidt støj fra sidespejlene, men det er detaljer, som ikke vil ødelægge ret manges hverdag. I bykørsel er de lette at være i selskab med, og i snævre parkeringshuse er det ingen kunst at håndtere dem.
T-Cross Life Edition er monteret med 17 tommer alufælge, og det er formentlig forklaringen på, at den opleves en smule mere skarp. Med 16 tommer fælge er Kamiq-oplevelsen så måske lidt mere blød og komfortabel, men vi er så absolut nede i småtingsafdelingen.

Hvordan er motoren?

Volkswagen-koncernens 3-cylindrede 1,0-liters motor er så velafstemt og spiller så fornemt sammen med den 7-trins DSG-gearkasse, at det er vanskeligt ikke at være imponeret. 
Tidligere har jeg med DSG-gearkasser oplevet tøven og små ryk i bykørsel, særligt ved skiftet mellem 2. og 3. gear, men det synes nærmest elimineret her. Eller også er jeg bare blevet bedre til at dosere speederen.
De er opgivet til at køre godt 17 kilometer på literen; under afvekslende forhold, der også bød på en længere strækning på motorvej med 130 km/t, endte begges tripcomputere med at vise lidt over 16 km/l. Absolut godkendt.

Passer priserne?

Skoda Kamiq fås i to udstyrsvarianter, Essence og Selection. Med 115 hk og DSG-gear koster Essence 255.000 kr. Merprisen for testbilen Selection er 50.000 kr., altså koster den 305.000 kr. For de ekstra 50.000 får man en solid omgang udstyr: Travel Assist med adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent, knæairbag ved førersædet, lændestøtte i førersædet, regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet, p-sensor for og bakkamera, nøglefri betjening, 2-zonet klimaanlæg og varme i rattet samt Apple CarPlay og 2 USB-C-porte ved bagsædet. Måske ting, man dybest set kan undvære, men har man pengene, er udstyret pengene værd.
T-Cross Life Edition er en kampagnemodel, og derfor ved vi ikke, hvor længe den er hos os. Den koster 327.000 kr. og har det alt det førnævnte, som Kamiq Selection har, bortset fra klimaanlægget og varme i rattet. Det 2-zonede klimaanlæg koster 6.000 kr., lændestøtte i forsæderne og tonede ruder bag fås i en pakke til 7.500 kr. Til gengæld har den så det længdeforskydelige bagsæde og 17 tommer alufælge.
Opgradering til T-Cross Style koster 20.000 kr., og her er lændestøtte i forsæderne standard ligesom de intelligente LED-Matrix-forlygter. Matrix-lygterne koster til Life Edition 18.500 kr., så her er Style-merprisen stort set tjent ind. Matrix-lygterne til Kamiq koster 13.000 kr. 
Uanset hvad kommer man til at betale lidt mere for VW’en, også når man vælger til. 

Er der alternativer?

Markedet er nærmest oversvømmet med mini-SUV’er. Direkte sammenligninger er umiddelbart ret komplicerede og vil være meget omfattende at komme ind på her. For mængden af udstyr svinger meget, og de små finesser afgør, om man får mere for pengene i den ene frem for den anden.
Så vi tillader os at nøjes med at ridse konkurrenterne op i alfabetisk rækkefølge. Så må man selv ‘nørde’ ned i de enkelte afhængigt af præferencer. Udgangspunktet er frapriserne: Kamiq fås fra 225.000 kr. og T-Cross fra 250.000 kr.
Citroen C3 Aircross (frapris 225.000 kr.), den nye Ford Puma (290.000 kr.), Kia Stonic (230.000 kr.), Nissan Juke (220.000 kr.), Opel Mokka (290.000 kr.), Peugeot 2008 (220.000 kr.), den kommende Renault Captur (275.000 kr.), Seat Arona (253.000 kr.) og den nye Toyota Yaris Cross (269.000 kr.)
Det kræver ikke den udvidede matematik-eksamen at regne ud, at man meget nemt kommer til at betale nærved 300.000 kr. for en benzindrevet til nød med en eller anden hybridløsning og pænt udstyret mini-SUV. 
En velvoksen sjat, og derfor er det tvingende nødvendigt også at kigge andre veje, nemlig mod elbilerne.
Det er passende at pege på et vigtigt alternativ fra Volkswagen-familien, nemlig VW ID.3. Den fås fra 260.000 kr. med knap 400 kilometers rækkevidde. Med stort batteri, en rækkevidde på 555 km og Pro S-udstyr er prisen 320.000. 
Fætteren fra Spanien, Cupra Born, er også et stærkt alternativ; den topudstyrede med længst rækkevidde koster 310.000 kr. Uden for Volkswagen-familien kan f.eks. nævnes den i Kina-fremstillede Volvo EX30 med 476 kilometers rækkevidde – den fås til 320.000. 
Altså lavere driftsøkonomi og mere udstyr til 7.000 eller 17.000 færre kroner, hvis sammenligningen er T-Cross Life Edition. Tag den med i ligningen, når der regnes på bilbudgettet.

Konklusion:

Skoda Kamiq
For: Motor, førerplads, udstyr, bagsæde.
Imod: Garanti.
Hvilkenbil siger: 3 ud af 6 stjerner

VW T-Cross
For: Motor, førerplads, kvalitetsfornemmelse.
Imod: Bagsæde, garanti, pris.
Hvilkenbil siger: 3 ud af 6 stjerner

Løbet er tæt, men da vi helst kårer en vinder, peger pilen på Skodaen, hvis stjerner er en smule større end VW’ens. Den såkaldte lækkerhedsfaktor i T-Cross er ganske vist nogle gram over Kamiqs, VW’ens køreegenskaber er også en kende skarpere. Men har man brug for voksenplads på bagsædet, og betyder de 20.000 kroners prisforskel mellem de to noget, er der ingen vej udenom Skoda. De fleste vil nok mene, at tjekken er lidt mere kedelig, lidt farveløs og anonym, men funktionalitet og kvalitet fejler ikke noget.

FAKTA: Skoda Kamiq Selection 1,0 TSI DSG 

Vejl. pris, inkl. lev.: 304.995 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Pris billigste (Essence 1,0 TSI 5-trins man. gear): 224.995 kr.
Privatleasing: 4.149 kr./måned (førstegangsydelse 9.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Privatleasing billigste (Essence 1,0 TSI 5-trins man. gear): 3.119 kr./måned (førstegangsydelse 4.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Årlig ejerafgift: 1.280 kr.
Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2019)
Antal airbags: 7 (inkl. knæairbag) 
Længde/bredde/højde: 424/179/156cm
Bagagerum (min/max): 400/1.395 liter
Vægt: 1.254 kg
Anhængervægt: 1.200 kg
Motor og transmission: 3 cyl., 1,0 liter turbobenzin, 7-trins dobbeltkobling (DSG), forhjulstræk
Effekt: 115 hk/200 Nm
Forbrug (EU-norm): 17,5 km/l (129 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,2 km/l
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 195 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, Travel Assist med aktiv vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, LED-lygter for og bag, varme i sprinklerdyser, p-sensor for og bag, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og foldefunktion, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, regnsensor, 4 x el-ruder, varme i rat, højdejusterbare førersæde m. lændestøtte, varme i forsæder og rat, 8 tommer display, 8,25 tommer infotainmentskærm, FM-radio, 8 højttalere, bluetooth, Apple CarPlay, 2 USB-C-porte for og 2 bag, friskluftdyser v. bagsæde, nøglefri betjening, mørktonede ruder bag, 16 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 7.998-13.094 kr.
Matrix LED-forlygter: 12.994 kr.
Assisted Drive Plus-pakke (blindvinkelassistent): 4.995 kr.
Varme i forrude: 2.496 kr.
Anhængertræk: 11.995 kr.
Teknologi Plus-pakke (midterkonsol, trådløs opladning af mobiltelefon, USB-C for): 2.794 kr.
Suite Black-pakke (bl.a. elektrisk justering af førersæde, højdejusterbart passagersæde, midterarmlæn på bagsæde): 20.996 kr.
Infotainment-pakke (DAB-radio, navigation, virtuelt cockpit): 18.996 kr.
Convenience Plus-pakke (elektrisk bagklap og virtuelt cockpit): 10.995 kr.
Læderkabine: 20.996 kr.
Open Sky-pakke (bl.a. panoramaglastag): 14.995 kr.
17 tommer alufælge: 7.494-8.995 kr.
18 tommer alufælge: 16.295 kr.

FAKTA: VW T-Cross Life Edition 1,0 TSI DSG

Vejl. pris, inkl. lev.: 326.995 kr.
Anslået kontantrabat: * 20.000 kr.
Pris billigste (1,0 TSI 95 hk, 5-trins man.): 249.995 kr.
Privatleasing: 4.995 kr./måned (førstegangsydelse 10.000 kr., 10.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Årlig ejerafgift: 1.280 kr.
Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2019)
Antal airbags:
Længde/bredde/højde: 413/178/157 cm
Bagagerum (min/max): 385/1.281 liter
Vægt: 1.274 kg
Anhængervægt: 1.200 kg
Motor og transmission: 3 cyl., 1,0 liter turbobenzin, 7-trins dobbeltkobling (DSG), forhjulstræk
Effekt: 116 hk/200 Nm
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l (133 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,1 km/l
0-100 km/t: 10,3 sek
Topfart: 192 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptive fartpilot, Travel Assist inkl. vognbaneassistent, blindvinkelassistent, vejskiltegenkendelse, LED-lygter, p-sensor for og bag, bakkamera, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, aircondition, elektrisk justerbare sidespejle, 4 x elruder, højdeindstillelige forsæder m. varme, 9,2 tommer infotainmentskærm, FM- og DAB-radio, 6 højttalere, Apple CarPlay/Android Auto, bluetooth, 2 USB-C-porte for og 2 bag, længdejusterbart bagsæde, nøglefri betjening, 17 tommer alufælge, metallak. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

2-zonet klimaanlæg: 5.992 kr.
Trådløs opladning af mobiltelefon: 2.495 kr.
Matrix LED-forlygter: 18.494 kr.
Komfortpakke (lændestøtte i forsæder, digitalt cockpit, tonede ruder bag): 7.495 kr.
Digitalt cockpit inkl. 10,25 tommer infotainmentskærm: 4.995 kr.
Beats lydsystem: 8.495 kr.
Navigationsanlæg: 14.495 kr.
Aftageligt anhængertræk: 10.995 kr.
18 tommer-fælge: 5.495 kr.

Af redaktionen

1 COMMENT

  1. Grunden til at Skoda Kamiq er 10 cm længere og 6 cm bredere end T-Cross, er at T-Cross er bygget på Polo-platformen og Skoda Kamiq er bygget på Skoda Scala-platformen, som er lidt større end Skoda Fabia og Polo-platformen.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here