Tesla sælger færre biler og det sendte indtjeningen i 2. kvartal ned med 45 pct. Til gengæld stiger omsætningen mere end forventet.
Som forventet var der langt mellem de gode nyheder, da Tesla i aftes offentliggjorde sit regnskab for 2. kvartal. Tesla har tidligere sagt, at virksomheden lige nu befinder sig i en bølgedal mellem to store vækstperioder. Sidste år toppede produktion og indtjening, i år er der mere stille, mens Tesla udvikler den selvkørende robotaxi og lægger an til at øge produktionen med 50 pct. til tre millioner biler årligt næste år.
Det budskab gentog Tesla tirsdag aften.
Lige nu er Tesla i bunden af bølgedalen – og det ses tydeligt i kvartalsregnskabet. Tesla fremstillede knapt 411.000 biler i 2. kvartal. For et år siden lå tallet på næsten 480.000 biler. Sammen med de meget omtalte prisnedsættelser af Model 3 og Y, der er mærkets absolutte bestsellere, gik det hårdt ud over Teslas indtjening. Driftsresultatet for 2. kvartal faldt fra 2,7 til 1,5 mia. dollars – en nedgang på 45 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år.
De gentagne prisfald betyder, at Teslas indtjening på bilerne nu er nede på 6,3 pct. Dermed nærmer Tesla sig andre bilmærkers indtjeningsgrad, hvor den tidligere har været markant højere.
Omsætning steg overraskende
Mens der trillede færre penge ind på bundlinjen, overraskede Tesla til gengæld med en stigende omsætning. I årets andet kvartal steg omsætningen til 25,5 mia. dollars mod 24,9 mia. dollars sidste år. Det var mere end analytikerne havde forventet – alligevel faldt Tesla-aktien 2,5 pct. umiddelbart efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet.
Tesla gentog også, at indtjening og omsætning forventes at være relativt lav resten af 2024.
Næste år skal Tesla bevæge sig op af den nuværende bølgedal. Det skal ske med lanceringen af ‘billigere modeller’, der skal være med til at øge den årlige produktion med 50 pct. til tre millioner biler.
Robotaxi afsløres i oktober
Præcis hvad ‘billigere modeller’ betyder, er stadig uklart. Men på det efterfølgende møde med investorer gentog Tesla-ejer Elon Musk, at den selvkørende robotaxi angiveligt er lige på trapperne.
Musk siger nu, at den selvkørende robotaxi vil blive afsløret 10. oktober, godt to måneder senere end tidligere lovet. Og at den kan komme til at hedde ‘cybercab’.
Han fastholder, at udviklingen af selvkørende biler er afgørende for Tesla, som han nu omtaler som en AI (kunstig intelligens) og robot-virksomhed.
Musk sagde også, at Tesla ‘formentlig’ vil være klar med selvkørende teknik uden behov for overvågning som i dag ved årets udgang. Det har han lovet mange gange siden, at han sagde det første gang i 2016. Det er stadig ikke lykkedes, selv om Tesla længe har solgt såkaldt Full Self-Driving i mærkets biler.
Selvkørende i 2025
Denne gang øger Elon Musk dog indsatsen ved at sige, at han vil “være chokeret, hvis vi ikke kan gøre det næste år. Næste år ser højst sandsynlig ud for mig.”
Teslas ejer er berømt og berygtet for sine særdeles optimistiske tidsplaner. I 2016 hævdede Elon Musk, at Tesla ville være i stand til at køre autonomt tværs over USA i 2017, og at kunder kunne bestille en selvkørende bil fra New York til Los Angeles i 2018…
Musk ved godt, at hans troværdighed lider under den slags kække udmeldinger og indledte da også kaldet med investorerne med at joke med sin berygtede tids-optimisme.
Om robotaxi eller cybercab også danner grundlag for den basis-Tesla, der fortsat spøger, kom Elon Musk ikke ind på i snakken med investorerne.
Afviser donationer til Trump
Musk, der i stigende grad kritiseres for sine ofte meget markante holdninger og udmeldinger, afviste inden kvartalsregnskabet, at han fremover vil donere 45 mio. dollars om måneden til Donald Trumps valgkampagne. En påstand, som avisen Wall Street Journal fremførte i sidste uge, baseret på anonyme kilder.
“Jeg abonnerer ikke på en personligheds-kult”, forklarede Elon Musk om sit syn på Trump i et interview på sit eget medie X mandag aften.
Musk bekræfter dog, at han har flyttet sin stemme fra Demokraterne til Republikanerne.
Skiftet skyldes, at han synes Republikanerne i dag står mere for amerikanske kerneværdier som frihed og ‘meritokrati’, hvor man bliver bedømt og belønnet for sine kompetencer og ikke sine forbindelser.
At interviewet blev lavet umiddelbart før kvartalsregnskabet, skal formentlig ses som Musks forsøg på at fremstå mere moderat, og dermed ikke som det ‘problem for Tesla’, som kritikere mener, at han er blevet.