Bilsalget slog alle rekorder i 2012. Trods en kraftig opbremsning i december, nåede bilsalget næsten 171.000 nye biler. VW Up topper foran alle de andre mikrobiler.
Trods økonomisk usikkerhed købte danskerne flere biler end nogensinde før i 2012. Hele 170.736 nye biler fik nummerplader på i løbet af sidste år. Det er 700 biler flere end den tidligere rekord sat i 2011. Rekorden kom dog kun akkurat i hus fordi bilsalget for første gang i 2012 bremsede op i december. Faktisk styrtdykkede bilsalget pludselig 30 procent i årets sidste måned, hvilket hænger direkte sammen med et usædvanligt lavt salg af firmabiler.
”Firmabilssalget har traditionelt været stort i december, men på grund af krisen i 2008 og 2009 var der ikke ret mange leasingkontrakter, der udløb i 2012. Dermed har langt færre end vanligt skulle have skiftet firmabil. Samtidig har de ændrede beskatningsregler på området betydet, at det ikke længere er en fordel at købe bilen i december frem for i januar. Derfor må vi forvente, at firmabilssalget i fremtiden bliver spredt mere ud over året”, forklarer Bent Mikkelsen, administrerende direktør for sammenslutningen af danske bilimportører.
Mikrobilerne kørte alene i udbrud
Når bilsalget kan sætte rekord i et 2012 præget af lavt forbrug skyldes det udelukkende, at de mindste biler rent salgsmæssigt kørte alene i udbrud. Og de mindste bilers eksplosive popularitet hænger faktisk godt sammen med krisestemningen.
Efterhånden som en stadig mere intens priskrig i 2012 sendte priserne på fabriksnye mikrobiler ned under 100.000 kr. – ja sågar helt ned på 70.000 kr. i enkelte tilfælde – fandt mange danskere ud af, at der var penge at tjene på at skifte den gamle benzinsluger ud med en nøjsom minibil.
Ved årets slutning stod den mindste bilklasse således for 60 pct. af det samlede bilsalg herhjemme.
Danskerne kastede især deres kærlighed på VW Up, der med et samlet salg på næsten 11.000 biler genoplivede begrebet folkevogn for det tyske bilmærke. At VW Up blev årets ubestridte hit blandt bikøberne understreges af, at Toyota Aygo og Kia Picanto med et salg på henholdsvis 7.136 og 5.191 biler måtte kigge langt efter rivalen fra Wolfsburg.
Aygo og Picanto var dog afgjort med på vinderholdet i år. Det samme gælder modeller som Peugeot 107, Citroën C1, Skoda Citigo, Chevrolet Spark og Hyundai i10 – alle en del af den bølge af mikrobiler, der skyllede ind over top 20 listen i 2012 og besatte hele 8 af 20 mulige topplaceringer.
Taberne var de klassiske firmabiler, der også i år måtte se markedsandelen smuldre; Fra knapt 16 pct. i 2011 til blot 11,2 pct. i 2012. Kun Toyota Avensis nåede ind på top 20-listen, godt hjulpet af klækkelige rabatter, mens gamle klassikere som VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia og Honda Accord slet ikke nåede med i det gode selskab.
De 20 mest solgte biler i 2012
1. VW Up 10.637
2. Toyota Aygo 7.136
3. Kia Picanto 5.191
4. Peugeot 107 4.929
5. Citroën C1 4.789
6. Skoda Citigo 3.869
7. Chevrolet Spark 3.757
8. Toyota Yaris 3.714
9. Kia Rio 3.496
10. Toyota Avensis 3.411
11. Ford Fiesta 3.311
12. Opel Corsa 3.294
13. Hyundai i30 2.974
14. Renault Clio 2.800
15. VW Polo 2.746
16. Suzuki Swift 2.739
17. Citroën C3 2.734
18. Peugeot 206 2.724
19. Hyundai i10 2.665
20. Peugeot 208 2.642
Kilde: De Danske Bilimportører