Tre gange Audi, Kia EV6 og VW ID. Buzz er de fem brugte elbiler, der bliver solgt flest af via AutoUncle.dk i prisklassen 350.000-450.000 kr.
Audi Q4 e-tron er uden konkurrence den brugte elbil mellem 350.000 og 450.000 kroner, der bliver solgt flest af. Det viser AutoUncles opgørelse over brugte elbiler, der er blevet solgt via portalen i 2024’s første seks måneder.
Efter Q4 e-tron følger Kia EV6 og VW ID. Buzz, og som fjerde- og femtemest solgte i prisklassen følger yderligere to Audier: Den store e-tron og den coupéformede version af Q4, kaldet Sportback. I alt udgør de tre Audier over halvdelen af alle solgte i prisklassen, hvor der blev solgt i alt 2.500 biler.
Salget af brugte elbiler i netop den her prisklasse synes i øvrigt for nedadgående. I modsætning til i alle de øvrige prisklasser, som Hvilkenbil har omtalt den seneste tid. I første halvår af 2023 blev der via AutoUncle solgt 4.566 biler i prisklassen, i andet halvår 7.200, men i første halvdel af 2024 blev der kun solgt godt 2.500.
Generelt er salget af brugte elbiler dog i voldsom stigning. I de første seks måneder i år blev der på AutoUncle.dk solgt over 30.000 brugte; tallet for samme periode 2023 var 14.756.
Lørdag formiddag var der på AutoUncle 1.190 brugte elbiler i prisklassen 350.000-450.000 kr. til salg. I alt var der 5.073 brugte elbiler til salg.
Tidligere artikler om salget af brugte elbiler kan ses her: Brugte elbiler under 150.000 kr., brugte elbiler mellem 150.000 og 250.000 kr. og brugte elbiler i prisklassen 250.000-350.000 kr.
Herunder en kort karakteristik af de fem mest solgte i prisklassen med Hvilkenbils vurdering af dem som brugtkøb. I bunden af artiklen en samlet liste over de mest solgte i prisklassen.
Audi Q4 e-tron
I 2024’s første seks måneder blev der solgt 875 styk Audi Q4 e-tron via AutoUncle.dk. Gennemsnitsprisen var 399.500 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 17.500.
Prisklassens bedst sælgende er Volkswagens-familiens fineste i trekløveret Audi Q4 e-tron, VW ID.4 og Skoda Enyaq. Q4 blev introduceret i sommeren 2021, og teknisk er forskellene på de tre minimale. Basismodellen hedder e-tron 35 med 52 kWh-batteri og en rækkevidde på 335 km. I e-tron 40, der er den mest solgte, er ydelsen skruet op fra 170 til 204 hk, batteriet er på 77 kWh og rækkevidden over 500 km. Den kostede fra 400.000 kr.
e-tron 45 og 50 har to elmotorer og dermed også træk på forhjulene, på audisk kaldet Quattro. I de første årgange foregår lynladning med 125 kW, bilen med det lille batteri dog kun med 110 kW.
Da Hvilkenbil testede Q4, fik den karakteristikken ‘helstøbt’ med plusser for køreegenskaber, betjening og rækkevidde (med stort batteri). Stjernebedømmelsen var fem ud af seks. Audi-interiøret løfter sig, som det bør i VW-familien, over de to andre knap så premium-agtige produkter, Skoda Enyaq og VW ID.4. Når det kommer til gennemsnitlige salgspriser optræder de to da også på AutoUncles salgsstatistik i prisklassen 250.000-350.000 kr.
Ved indgangen til 2024 blev Q4 e-tron opgraderet med mere udstyr og højere ydelse, uden at det rokkede særligt meget ved priserne.
Q4 e-trons popularitet er fuldt forståelig, og den kan kun anbefales. Også som brugt. Lørdag formiddag var der 223 brugte Audi Q4 e-tron til salg på AutoUncle.dk. Den billigste var til salg for 249.900 kr., den dyreste stod til 549.900 kr.
Kia EV6
292 styk Kia EV6 blev solgt via AutoUncle i første halvår. Gennemsnitsprisen var 354.900 kr., og de havde i snit kørt 26.000 kilometer.
Sydkoreanske Kia EV6 er beriget af 800 Volts-teknologi, der sikrer hurtig opladning ved lynladerne. Op til 240 kW. Designet skiller vandene, men den praktiske anvendelighed er takket være den store bagklap meget fornuftig. Plads på bagsædet skorter det heller ikke på.
I 2022 blev den kåret til Årets Bil i Europa. Fætteren Hyundai Ioniq 5, der er teknisk identisk, blev samme år kåret som Årets Bil i Danmark.
Basisudgaven af EV6 kostede 330.000 kr., havde 58 kWh-batteri og en rækkevidde på knap 400 km. Men for kun 25.000 kr. mere fik man 77 kWh-batteri og 528 kilometers rækkevidde, og den var klart den mest solgte.
Dens udbredelse blev i begyndelsen i nogen grad hæmmet af lange leveringstider, i nogle tilfælde i over et år.
Fem ud af seks mulige stjerner og plusord som ‘plads, pris, udstyr og high-tech’ ledsagede Hvilkenbils test af EV6.
Ved denne artikels deadline var der på AutoUncle.dk 79 brugte Kia EV6 til salg. Den billigste koster 264.900 kr., den dyreste står til 520.900 kr.
VW ID. Buzz
Antallet af brugte VW ID. Buzz solgt via AutoUncle.dk var i årets første seks måneder 232. Gennemsnitsprisen var 449.850 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 11.000.
I andet halvår 2022 blev det elektriske og længe ventede retrorugbrød endelig til mere end en showcar vist på udstillinger og meget omtalt. Ventetiden begyndte allerede i 2017, da den første gang, som konceptbil, blev vist i USA.
Første version er den korte, men alligevel meget rummelige udgave med plads til fem personer, med skydedøre i begge sider, VW-koncernens velkendte 77 kWh-batteri og her med en officiel rækkevidde på 480 km. Den lange udgave med seks eller syv sæder er først nået frem til os nu. Nyprisen i 2022 begyndte ved 490.000 kr.
Pladsen er imponerende i den 4,7 meter lange, næsten to meter brede og to meter høje Buzz. Men dimensionerne er også en udfordring, da den 2,5 ton tunge basse skal flytte en masse luft, og det tærer på batteriet. Dermed er de 480 WLTP-kilometer i Buzz-tilfældet mere vejledende end i nærheden af at være reelle. Og det skal man selvfølgelig have med i regnestykket.
Hvilkenbil var i sin test begejstret for designet, pladsen og komforten, hvorimod rækkevidde stod opført på minus-siden.
Som ny fås Buzz i dag fra 390.000 kr., og den lange Buzz med syv sæder fra 420.000 kr. Vil man have den topudstyrede Style er nypriserne hhv. 460.000 og 500.000 kr.
Ved artiklens deadline var der 71 brugte VW ID. Buzz til salg på AutoUncle.dk. Den billigste kan fås til 364.900 kr., den dyreste koster 519.900 kr.
Audi e-tron
206 styk Audi e-tron blev solgt via AutoUncle i 2024’s første seks måneder. De kostede i snit 419.000 kr., og gennemsnits-kilometertallet var 39.000.
e-tron var navnet på Audis første elbil. Inden man fandt ud af, at man hellere måtte sætte nogle tal på for at kunne adskille elbilerne på størrelse. Dermed blev e-tron senere til Q8 e-tron.
e-tron er en 2,5 ton stor, meget luksuriøs, ekstremt komfortabel og næsten fem meter lang SUV. Den kunne fås med et lille batteri på 64 kWh og en officiel rækkevidde på godt 330 km. Det kom den ikke i nærheden af. Med stort batteri på 86 kWh var rækkevidden omkring 440 km. Generelt er e-tron en notorisk strømsluger, så kalkulér med lidt mindre. Ladeeffekten er relativt beskedne 150 kW. I 2019 kostede e-tron 55 med 86 kWh-batteri 800.000 kr.
I 2020 kom den i Sportback-udgaven med lidt skrå bagrude.
Da e-tron er en slags pionérbil, var den let præget af en række små børnesygdomme, som Audi via opdateringer skulle have fået ganske godt styr på. Det forlyder derude, at man ved brugtkøb især skal tjekke bremseskiver for fastgroet rust, den avancerede luftundervogn bør man også være obs på, og der har også være problemer med utætte kølerør, hvor dryppende kølevæske har betydet udskiftning af elmotorer.
På AutoUncle var der lørdag formiddag 107 brugte Audi e-tron til salg. De koster fra 249.900 til 699.900 kr.
Audi Q4 Sportback e-tron
Via AutoUncle.dk blev der solgt 199 styk Audi Q4 Sportback e-tron i første halvår. Gennemsnitsprisen var 419.900 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 16.000.
Når Q4 e-tron får et lille tryk bagest på taget, så bagruden bliver skrå, får man en såkaldt SUV Coupé, hvor luftmodstanden bliver en smule mindre. Det samme gør den praktiske anvendelighed. Men designet holder mange af og er villige til at betale lidt flere penge for det.
Teknisk er Sportback identisk med den Q4 e-tron, som er beskrevet øverst i artiklen.
Ved artiklens deadline var der 23 brugte Audi Q4 Sportback e-tron til salg på AutoUncle.dk. Den billigste koster 289.900 kr., den dyreste 499.900 kr.
Mærke og model | Antal solgte | Gns.pris | Gns.km |
Audi Q4 e-tron | 875 | 399.500 kr. | 17.500 km |
Kia EV6 | 292 | 354.900 kr. | 26.000 km |
VW ID.Buzz | 232 | 449.850 kr. | 11.000 km |
Audi e-tron | 206 | 419.000 kr. | 39.000 km |
Audi Q4 Sportback e-tron | 199 | 419.000 kr. | 16.000 km |
BMW iX1 | 153 | 439.000 kr. | 10.000 km |
Mercedes EQB 300 | 138 | 379.750 kr. | 17.659 km |
Mercedes EQA 250+ | 83 | 399.900 kr. | 12.700 km |
Nissan Ariya | 80 | 379.739 kr. | 12.500 km |
Mercedes EQB 350 | 65 | 399.900 kr. | 15.000 km |
Toyota bZ4X | 64 | 364.900 kr. | 10.166 km |
Mercedes EQA 300 | 36 | 384.900 kr. | 17.564 km |
Mercedes EQA 350 | 34 | 414.850 kr. | 13.000 km |
Mercedes EQB 250+ | 31 | 399.900 kr. | 12.000 km |
Hyundai Ioniq 6 | 13 | 379.900 kr. | 10.000 km |
Fisker Ocean | 12 | 424.850 kr. | 9.000 km |
Audi e-tron Sportback | 9 | 424.900 kr. | 49.000 km |
BYD Tang | 7 | 419.800 kr. | 10.000 km |
BYD Seal | 3 | 374.700 kr. | 10.000 km |
Xpeng P7 | 2 | 394.900 kr. | 27.000 km |
Maxus e-T90 | 1 | 424.900 kr. | 20.000 km |
Volvo EX30 | 1 | 369.900 kr. | 10.000 km |
I alt | 2.536 | ||
Kilde: AutoUncle |
Af redaktionen