TEST: Kia Rio med sydkoreansk spisevægring

BILTEST: Kia Rio med dieselmotor i trimmet økoversion holder, hvad den lover, men der skal køres forsigtigt, hvis de imponerende forbrugstal skal i hus.

Hvilken bil?
Kia Rio, der debuterede i 2011, placerer sig fornemt i den hurtigt voksende miniklasse og kan sagtens bide skeer med gængse konkurrenter som Toyota Yaris, Peugeot 208 og Ford Fiesta. Rio’s største problem er, at leveringstiden ofte er på mere end seks måneder – det koster salg for det koreanske bilmærke.

Vidste du at?
Rio findes i tre dieselversioner. Den store 1,4-diesel med 90 hk og med den billige 1,1-liters 3-cylindrede dieselmotor i to varianter.  Den ene er opgivet til 27,8 km/l, men for øko-entusiasten findes Rio også i en særlig 1,1-CRDI spare-variant, der er opgivet til hele 31,3 km/l. Du kan kende øko-versionen på det lukkede kølergitter og ændrede gearing. Det er den, vi tester her.

Hvordan er førerpladsen?

Der er sket meget på 10 år med de koreanske biler. Hvor man før hånede den fælt stinkende billigplast, er der ikke meget at komme efter i Rios kabine.

Materialerne er gode og sæderne er store, faste og støttende og med rigelige indstillingsmuligheder.  Eneste anke må være det ringe udsyn bagtil. Man glor ind i en mørk hule, og det lille glughul der skal gøre det ud for en bagrude, gør bak-manøvrer til en udfordring.  Hvis man har råd, bør man bestille bilen med de lækre Supervision-instrumenter, der ligner noget fra en Lexus.

 

Hvordan opleves kabinen?
Det er en minibil, men karossen er fornemt udhulet. Mange familier ville kunne klare sig med bagagerum og bagsædeplads. Især bagsædet kandiderer til at være blandt de største i miniklassen. Kia benytter dog et velkendt trick for at skabe plads med en meget lav siddehynde – det er ikke så rart på lange ture.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Kia Rio tacklede Euro NCAPs crashtest uden nævneværdige problemer, men ”slap” også med den gamle udgave af testen i 2011. I 2012 strammede NCAP kravene og i dag ville Rio miste en stjerne, fordi den er alt for hård ved fodgængere. Men inde i Rio er man godt beskyttet; koreanerne er i dag fuldt på højde med japanske og europæiske konkurrenter, når det gælder crashsikkerhed. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Det er glædeligt at se, at biludviklingen ikke står stille. Både hvad angår dynamik, komfort og retningsstabilitet er Rio helt på højde med de europæiske og japanske konkurrenter – og lysår bedre end 10 år ældre koreanske kollegaer.

Uden at Rio dog bliver til en Ford Fiesta, der stadig spræller lystigt med sin køredynamik, så klarer Rio alt, hvad man byder den med ophøjet ro, hvad enten det er engageret svingkørsel eller kilometerædende motorvejskørsel.

Den kan nok bedst betegnes som en afslappet og kompetent transportmakker.

Hvordan er motoren?
Mindste dieselvariant bestykkes af en 1,1-liters 3-cylindret turbodiesel, der mønstrer 75 hk og et drejningsmoment på 170 Nm.  Motoriseringen er fuldt tilstrækkelig til almindelige kørsel, og forbrugstallene er fornemme – over 30 km/l stilles i udsigt. Det kræver dog – som altid – at kørestilen omlægges kraftigt, hvis de skal opfyldes. Køres der almindeligt, ender man tættere på 20 km/l. Dog er tæt på 30 km/l muligt, hvis man tænker nøje over valg af hastighed.  Forbruget stiger med 25 pct., hvis man sætter farten op fra 110 til 130 km/t.

Passer prisen?
Øko-versionen koster 155.000 kr. inkl. lev. – det er 15.000 kr. mere end den almindelige 1,1-dieselvariant. Man slipper dog med en årlig grøn afgift, der er 580 kr. billigere end anden variant. Rent økonomisk er regnestykkets gevinst noget langsigtet i forhold til den billigere og på papiret mere forslugne broder. Antager man, at der en forskel på 3 km/l, vil man efter 60.000 km vil have sparet i omegnen af 7.500 kr. på brændstof og afgift, og måske have indhentet prisforskellen efter 120.000 km. Men køber man den for at nyde den ekstremt letløbende og ret velkørende bil, så er den pengene værd.

Er der alternativer?
Man kunne få den tanke at finde 35.000 kr. mere og så tage den spritnye og noget større Toyota Auris med mindste benzinmotor. Billigste 5-dørs Yaris med dieselmotor koster 183.000 kr., men så er det også for den store 1.4-D4D. Billigste VW Polo diesel med 5-døre koster 196.000 kr. Den faceliftede Ford Fiesta fås med 1,5-diesel til 164.000 kr. Men totalt set ligner Kia Rio et godt køb – især med 7 års garanti.

Konklusion:
For:
Forbrug, komfort, all-round-duelighed, pris.
Imod: Reelt intet.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Den gør det godt, sådan en Rio med spare-diesel. Køreegenskaberne er fine og komforten og pladsen til den gode side i klassen. Holder man farten nede, belønnes man med et fremragende brændstofforbrug.

FAKTA: Kia Rio 1,1 CRDI Eco Plus

Vejl. pris, inkl. lev.: 154.999 kr.
Anslået kontantrabat:* 7.000 kr.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år (150.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 31,3 km/l
Længde/bredde/højde:404/172/145 cm
Bagagerum (min/max): 288/923 liter
Vægt: 1125 kg
Motor: 3 cyl., 1,1 liter, turbodiesel
Effekt: 75 hk/170 Nm
0-100 km/t: 16,1 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standard udstyr:
Ratbetjent CD-radio, fjernbetjent centrallås, multijusterbar førerplads, el-ruder og el-spejle.
Metallak: 5.499 kr. (*Anslået af hvilkenbil)

Læs også test af Kia Rio 1,2 benzin

Tekst og foto: Jens Trabolt

1 COMMENT

  1. *7.000 dkr i kontant rabat – IKKE hos Car Special… hvis du presser kan du lige få et sæt originale Rio-måtter med (samlet værdi: 695).

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here