Opbremsningen i salget af elbiler vil vare halvandet år endnu. I 2027 accelererer det – især hvis vesten og Kina samarbejder, viser analyse.
Vi hører det igen og igen. Salget af elbiler er bremset op. Især på store bilmarkeder som de tyske og amerikanske. Som modsvar skruer bilproducenterne op for produktionen af især hybridbiler, mens der triller færre elbiler end forventet af samlebåndene.
Bag overskrifterne gemmer sig en lidt anden historie. Det er stigningen i salget af elbiler, der falder – ikke salget som sådan. Salget af biler med forbrændingsmotor toppede i 2017 og er faldet lige siden. I stedet sælges der stadig flere elbiler, og forventningen er, at de vil udgøre en tredjedel af verdens samlede bilsalg i 2030.
På vej mod rekord
Det er den amerikanske storbank Morgan Stanley, der har analyseret elbilernes position på verdensmarkedet lige nu.
Ifølge Morgan Stanley befinder elbilerne sig midt i en opbremsning, som de vurderer vil fortsætte 12-18 måneder endnu. Men ikke mere, at vi igen i år er på vej med endnu et globalt rekord-salg for elbiler. Og fra 2027 vil salget af elbiler accelerere yderligere.
Analysen sætter også tal på udviklingen. Mellem 2024 og 2026 vil det globale salg af elbiler stige fra 14 til 17 pct. Opbremsningen ses af, at det er tre pct. mindre end det tidligere estimat.
Herfra vil det stige til en tredjedel (32 pct.) i 2030. Den nuværende opbremsning betyder, at det er otte pct. mindre end tidligere forudset. Opbremsningen betyder med andre ord, at omstillingen til elbiler går langsommere end forventet – men den vil stadig ske.
Elbiler er for dyre
Morgan Stanley sætter også ord på, hvorfor elbilerne er nede i en bølgedal. Ifølge banken handler det især om prisen på elbiler på det europæiske og amerikanske marked. Mens lavere afgifter gør elbiler til et godt køb i Danmark, ser det anderledes ud i USA og Tyskland og flere sydeuropæiske lande. Her er elbiler ofte 20-30 pct. dyrere end tilsvarende fossilbiler.
Samtidig er billige kinesiske elbiler pålagt helt op til 100 pct. told i et forsøg på at beskytte amerikansk og europæisk bilindustri mod unfair konkurrence fra statsstøttede, kinesiske bilmærker. Sammen med det faktum, at vestlig bilindustri endnu ikke har lanceret mindre og billigere elbiler, lægger det en dæmper på udbredelsen af elbiler i vores del af verden.
Samarbejde med Kina
Men, skriver Morgan Stanley i deres analyse, det behøver ikke være sådan. Hvis man for alvor vil speede udbredelsen af elbiler op, ligger løsningen netop i et øget samarbejde med kineserne:
”Et tættere samarbejde mellem traditionelle bilproducenter og nye elbil-spillere, som vi har set mellem VW og Xpeng, Stellantis og Leap Motor samt VW og Rivian (amerikansk elbilmærke, red.), kan være med til at genskabe interessen for elektrisk omstilling,” skriver banken i sin analyse.
Det handler om at bringe det bedste fra to verdener sammen: På den ene side de traditionelle bilproducenters enorme produktionskapacitet, forsyningskæder, kapital og kendte bilnavne, på den anden side opkomlingenes friske tilgang til moderne biler og know-how inden for software, batteriteknologi og innovation i det hele taget.
I dag har traditionelle bilproducenter svært ved at tjene penge på elbiler og problemer med at lave tidssvarende software. I Kina går udviklingen ekstremt hurtigt, godt hjulpet af massiv statsstøtte. Omvendt er der for mange kinesiske bilproducenter, og straftold gør det sværere for dem at tjene penge på eksport af deres biler.
Samarbejde – eller joint ventures – kan være løsningen, mener Morgan Stanley. Udviklingen er allerede i gang med de førnævnte samarbejder, lige som flere kinesiske bilmærker har annonceret, at de vil bygge fabrikker i Europa.
Ikke noget valg
Det store, ubesvarede spørgsmål er, om amerikanerne også vil tillade kineserne at bygge biler i USA i en tid med stigende, geopolitiske spændinger mellem de to verdensmagter?
Ifølge Morgan Stanley er der ikke noget valg:
”Vi mener, at samarbejde med Kinas ’økosystem’ i elbilindustrien ikke længere er en valgfri mulighed, men er blevet en forudsætning for at bygge økonomisk overkommelige elbiler i USA.”
I Europa kan udviklingen sagtens gå samme vej. Stellantis, der bl.a. står bag mærker som Citroën, Peugeot og Fiat, er ikke alene selv på vej med mindre og billigere elbiler som Citroën ë-C3 og Fiat Panda. Et samarbejde med kinesiske Leap Motor, der skal bygge elbiler i Europa, skal resultere i endnu billigere elbiler – og dermed sætte mere fart i omstillingen til elbiler.