Lav efterspørgsel tvinger Fiat til at stoppe produktionen af den elektriske 500 i fire uger. Version med benzinmotor skal kickstarte salget.
Efter fire år på markedet er interessen for Fiat 500e, den elektriske udgave af mærkets mest ikoniske model, klinget af. Og det i en grad, så Fiat fra i dag sætter produktionen på pause i fire uger.
”Tiltaget er nødvendigt på grund af den aktuelle mangel på ordrer, der hænger sammen med de store problemer, som alle bilproducenter, særligt de europæiske, lige nu oplever i markedet for elbiler,” udtaler Stellantis-koncernen i en meddelelse.
Fiat indgår i Stellantis-koncernen, der også tæller mærker som Citroën, Peugeot, Opel, Jeep og Chrysler.
Fiat 500e fremstilles på den historiske Mirafiori-fabrik i Torino, hvor Fiat oprindeligt blev skabt.
Benzinudgave på vej
Mens samlebåndene holder pause i Mirafiori, vil Fiat gøre fabrikken klar til også at kunne fremstille en udgave af 500 med benzinmotor. Det sker dog tidligst mellem 2025 og 2026, så der må være tale om indledende forberedelser.
Salget af den elektriske 500e har skrantet så længe, at Fiat tidligere i år besluttede at udvide modelserien med en benzinvariant. En sådan findes allerede, men den ’originale’ Fiat 500 fra 2007 er så gammel, at den ikke længere lever op til nutidens sikkerheds- og miljøkrav. Derfor har Fiat valgt den utraditionelle løsning at putte en ny benzinmotor i elbilen 500e.
Benzinudgaven af 500e bliver væsentligt billigere – særligt i Sydeuropa, hvor Fiat 500 har en stor fanskare. Den elektriske 500e er til gengæld dyr. Samtidig er infrastrukturen af ladestandere fortsat dårlig i Sydeuropa, hvor Fiat finder de fleste kunder til 500-modellen. Alt i alt har det – efter en fornuftig start – bremset salget af Fiat 500e.
Investerer i bedre batteri
Ifølge Fiat vil man også benytte den månedlange pause til at investere 750 mio. kr. i udviklingen af et nyt og bedre batteri. Fiat 500e fås i dag med to relativt små batterier på enten 24 eller 42 kWh. Det giver en rækkevidde på henholdsvis 185 og 320 km, hvilket ligger i den lave ende i forhold til mange konkurrenter.
Trods den lave efterspørgsel på den fire år gamle 500e, er Fiat på vej med flere elbiler. Den kompakte crossover 600e er lige på trapperne, og omkring årsskiftet ser vi minibilen Grande Panda.