Tovtrækkeri om importtold på elbiler fra Kina spidser til

Fra alle sider gøres der forsøg på at påvirke EU’s importtold på elbiler fra Kina. Beslutningen kan blive taget allerede i næste uge.

I begyndelsen af juli forhøjede EU-Kommissionen sin importtold på elbiler produceret i Kina. En forhøjelse fra 10 procent til op mod 47,6 procent. 

En fortsættelse af importtolden skal de 27 EU-lande snart tage stilling til. Seneste rygter vil vide, at det sker allerede 27. september. I hvert fald senest ved udgangen af oktober.

Så frem mod den afgørende afstemning har bilproducenter, europæiske og kinesiske politikere og lobbyister med forskellige interesser travlt med at påvirke importtoldens størrelse.

Straftolden på elbilerne fra Kina er en reaktion på den massive statsstøtte, som det kinesiske regime beriger bilproducenter i landet med. Holdningen i Vesten er, at elbilerne fra Kina får en uforholdsmæssig stor konkurrencefordel sammenlignet med biler produceret i Nordamerika og EU. USA og Canada har indført en straftold på 100 pct.

Imens står importører og bilkøbere afventende. For hvilken betydning får importtolden for prisen på bilerne?

Små justeringer

På vore breddegrader er størrelsen på importtolden altså stadig til forhandling. I august beskrev Hvilkenbil de ændringer, som var sket siden 4. juli. Den seneste måned har noget flyttet sig yderligere. Men ikke meget.

For amerikansk-ejede Tesla Model 3, der produceres i Shanghai, betyder de seneste forhandlinger, at importtolden nu er reduceret fra 19 til 17,8 pct. Altså en ekstra importtold på 7,8 pct.

Privatejede Geely, der bl.a. ejer Volvo og Polestar, har forhandlet den samlede importtold ned fra 19,3 til 18,8 pct. Importtolden på privatejede BYD’s biler har ikke flyttet sig og står lige nu til 17 pct. Statsejede SAIC, der ejer MG, bliver – netop fordi virksomheden er statsejet – ramt relativt hårdt. De seneste forhandlinger har reduceret importtolden med et beskedent procentpoint til 45,3 pct.

Produktion i Europa?
Volvo EX30
Næste år indleder Geely produktion af Volvo EX30 i Belgien.

Importtolden kan imidlertid undgås, hvis kineserne etablerer fabrikker i Europa. Nogle har allerede konkrete planer, bl.a. Geely, der i 2025 indleder produktion af Volvo EX30 i Belgien. 

Geely, der er Kinas næststørste bilproducent efter BYD, og som har samarbejdsaftaler – joint ventures – med Renault og ejer aktier i Mercedes og Aston Martin, forhandler ifølge Automotive News desuden med den polske regering om at opføre produktionsfaciliteter der. Geely har også netop offentliggjort en plan om at etablere et større testcenter i Frankfurt.

Politisk pres

Også på det politiske plan er der stor aktivitet. Repræsentanter fra den kinesiske regering har været i Bruxelles og har foreslået EU forskellige tiltag, der ruller importtolden tilbage. Blandt andet har kineserne foreslået minimum-priser på biler fra Kina, hvilket er blevet afvist. 

Forleden gik spanske Cupras direktør, Wayne Griffiths, så vidt som til at hævde, at importtolden kan betyde et endegyldigt farvel til Volkswagen-ejede Cupra. Fordi importtolden går ud over Cupra Tavascan, den spanske udgave af VW ID.5, der fremstilles i Kina.

En anden udfordring er, at flere EU-lande har en betydelig samhandel med Kina. Senest har Spaniens premierminister, Pedro Sanchez, efter et firedages besøg i Kina, hvor han mødtes med præsident Xi Jinping, sagt, at EU bør genoverveje importtolden. Spaniernes udfordring er, at den spanske regering har investeret massivt i den statsejede kinesiske producent Chery, der har overtaget en tidligere Nissan-fabrik ved Barcelona. Her er planen, at Chery skal producere mærket Omoda. 

En anden udfordring er kinesisk gengæld. Kina overvejer som modsvar på EU’s importtold at indføre lignende straftold, blandt andet på europæiske mejeriprodukter og svinekød. Det er potentielt skidt for spanierne, da Spanien er Europas største eksportør af svinekød til Kina.

Kan træde i kraft 30. oktober

Også medlemmer af den tyske Forbundsdag har udtrykt stor skepsis overfor importtolden. Tyskland er hjemsted for bilproducenter som bl.a. BMW og Volkswagen, der begge har joint ventures i Kina. Skepsis er der også i Ungarn, hvor Europas ‘slemme dreng’, premierminister Viktor Orban, ikke lægger skjul på sit gode forhold til Ruslands og Kinas præsidenter, Vladimir Putin og Xi Jinping.

Vedtager de 27 EU-lande importtolden, vil den være gældende i fem år. Importtolden bliver kun vedtaget, hvis minimum 15 EU-lande, der samtidig repræsenterer et flertal på 65 procent af EU’s befolkning, stemmer for.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here