’Autovervægt’: Stadig større biler udfordrer vores byer

Ved import af en brugt BMW iX3 er der potentielt mange penge at spare.

Anført af SUV-moden bliver biler stadig større. I byerne begynder det at være et problem, at moderne biler ikke kan være i P-båsene.

For nylig lancerede VW nyeste generation af mærkets bedst sælgende model, SUVen Tiguan. Sammenlignet med forgængeren er den blevet fem cm længere, tre cm højere og 100 kg tungere. Det er et meget godt billede på, hvordan biler bliver stadig større.

Vil man forstå, hvor meget det betyder over tid, kan man passende sammenligne de oprindelige udgaver af 60’er legenderne Mini og Fiat 600 med nutidens udgaver. I runde tal er dagens Mini og Fiat 500 omtrent dobbelt så store som originalerne.

Én cm hvert andet år

Vokseværket har en bagside. Især i en tid, hvor stadig flere mennesker verden over bevæger sig mod byerne, hvor vi skal deles om stadig mindre plads. Vores biler følger med, og fordi de bliver stadig større, optager de mere af den plads, som vi mennesker skal leve på.

Ifølge lobby- og miljøorganisationen Transport & Environment vokser nye bilmodeller ca. én cm i gennemsnit hvert andet år. Hertil kommer, at store SUVere er blevet den dominerende biltype. Også i byerne, hvor man egentlig ville være bedre stillet med små biler som førnævnte Mini og Fiat, der var udviklet til at sno sig i snævre gader og være lette at parkere.

’Bilfedme’

Bilernes vokseværk er så udtalt, at fænomenet har fået sit eget navn: ’Autobesity’ – en sammensætning af ’auto’ (bil) og ’obesity’ (fedme). På dansk ’bilfedme’ eller ’autovervægt’.

Det lyder måske sjovt, men egentlig er der ikke så meget at grine ad.

Ifølge Transport & Environment er bilerne siden 2018 i gennemsnit blevet 2,5 cm bredere – fra 177,8 til 180,3 cm. Parkeringsbåsene er bare ikke fulgt med, og det giver flere problemer. Større biler kan ikke altid være i p-båsene. Og hvis du lirker din store SUV på plads, kan du enten ikke åbne dørene – eller skader nabobilen, hvis du gør det alligevel.

Der er også eksempler på, at bilejere, der egentlig parkerer korrekt og betaler for det, får en bøde, fordi bilen stikker ud af p-båsen.

Reducerer livskvalitet

Større biler tager ikke bare plads fra andre biler, men også fra fodgængere og cyklister. Måske bliver de bløde trafikanter presset ud mod vejen, hvor det er farligt at gå og cykle. I sidste ende kan store biler reducere livskvaliteten i tæt befolkede områder.

I Paris har man taget konsekvensen og vedtaget en lov, hvor bilens størrelse indgår i betalingen for parkering. Jo større bil, desto højere timepris.

”Efterhånden som biler bliver større, risikerer de at påvirke livskvaliteten i byerne ved at øge presset på den allerede begrænsede plads. At opfylde kravene til en bilpark i forandring, kræver en effektiv styring af infrastrukturen, baseret på teknologi og data,” siger den øverste chef for EasyPark Group, Cameron Clayton.

Bilerne ud af byen

EasyPark er blandt de helt store spillere inden for fremsøgning og betaling for p-pladser og har derfor enorm viden om bilers påvirkning af byrummet.

Udvidet parkeringsovervågning og -kontrol vil utvivlsomt blive en af måderne, som man vil forsøge at regulere bilernes brug af plads på i vores byer. En anden er simpelthen at forbyde biler i udvalgte områder.

Herhjemme vil Aarhus dramatisk reducere antallet af biler i midtbyen. Aarhus Kommune skelner dog ikke mellem SUVere og andre biler. I stedet vil man forbyde fossilbiler i dele af midtbyen i et forsøg på at reducere CO2-udslippet og skabe et byrum med mere plads og bedre luft til fodgængere og cyklister. I København og på Frederiksberg har man lignende tanker.

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here