BILTEST: VW Passat vil på vore breddegrader snart være overflødig. Den elektriske VW ID.7 Tourer er en værdig og gennem-kompetent afløser.
Hvilken bil?
Variant har i årtier været betegnelsen for en stationcar fra Volkswagen, men er stationcaren elektrisk, er betegnelsen Tourer. Den elektriske Passat Variant, VW ID.7 Tourer, koster 23.000 kroner mindre end den billigste benzindrevne Passat Variant. Og ID.7 Tourer koster 15.000 kr. mere end den 5-dørs ID.7. For de 15.000 kr. får man et mere regulært bagagerum, der napper lidt over 70 liter mere. Men da Tourer er en smule mindre aerodynamisk, må man leve med en lidt kortere rækkevidde.
Billigste ID.7 Tourer hedder Pro og koster 447.000 kr. med 77 kWh-batteri og en rækkevidde på 602 kilometer. Den er veludstyret med det meste af det aktive sikkerhedsudstyr, man har brug for. Plus LED-lygter, head-up-display, nøglefri betjening og 15 tommer infotainmentskærm.
Pro S med 86 kWh-batteri har en rækkevidde på 686 km og koster 20.000 kr. mere.
Næste niveau er Style, og man kan kun blive imponeret af, hvor meget udstyr man får kastet i nakken for merprisen på 40.000 kr.: I flæng kan nævnes fremragende elektriske forsæder med memoryfunktion, lændestøtte og længdejusterbar siddehynde, intelligente Matrix-forlygter, der gør nat til dag, det store navigationsanlæg, 3-zonet klimaanlæg og elektrisk bagklap.
Dagens testbil er Style S. Den har det store batteri på 86 kWh, prisen er 507.000 kr., og den kører op til 683 kilometer på en opladning. Prisen for testbilen inklusive udstyrspakker og anhængertræk passerer 570.000 kr.
Vidste du at?
Med ID.7 synes det, som om tyskerne har villet skabe en slags über-Volkswagen, der forener alt det bedste fra Passat tilsat et stænk Phaeton og et skvæt Arteon.
Det indtryk bundfælder sig, når man oveni Style smider 15.000 kroner og sikrer sig eksteriørpakken. Med den hæves niveauet med en meget kompetent adaptiv undervogn, som får en til at tænke “luftaffjedring”, et progressivt styretøj, der gør den baghjulstrukne elektriske 5-meter-bil små-legesyg, og lyddæmpende ruder, der sænker den støj, der måtte presse sig på fra hjul og vind.
Hvordan er førerpladsen?
Et monster af en 15 tommer stor, hurtigt reagerende og tydelig infotainmentskærm dominerer kabinen, og efter et par år eller tre har VW nu efterkommet kundernes ønsker, så man også i mørke kan se den blå og den røde skyder nederst på skærmen til justering af klimaanlæggets temperatur. Det er faktisk ret brugervenligt.
Fraværet af fysiske knapper i ID.7-kabinen er påfaldende. Og det kan godt være, at jeg er gammeldags, men jeg holder af ting, der fungerer. Særligt i en bil, hvor det grundlæggende mantra er sikkerhed.
Tendensen til at lade sig imponere af alle nye og ‘nej, det var vel nok smart’-muligheder betyder, at tech-udviklere nogle gange glemmer det basale – at ALT nyt skal være mere velfungerende, brugervenligt og i biler mere sikkert end dét, det afløser.
Så hermed yderligere tre ønsker om mere brugervenlighed:
I stedet for en diskret, manuel skyder, en rund knap eller andet letbetjent ved luftdyserne, skal man ind i monsterskærmens klimamenu for at indstille den retning og vinkel, som man ønsker, at luftdyserne skal blæse. Altså … kom nu, VW.
De såkaldte knapper på rattet er af den irriterende “haptisk feedback”-type. Hvad er der galt med klassiske, driftssikre trykknapper, som aldrig lader ens fingre i tvivl om, at nu har man bedt fartpiloten øge hastigheden med 3 km/t?
I al sin fremsynede gennemtænkthed har VW også besluttet, at der ved førerens dør er to knapper til elruderne. Og ikke fire. Men man kan placere en finger på en haptisk feedback-knap med teksten “rear”, og så kan man betjene de bagerste sideruder. Og når man så skal betjene forruderne igen, skal man igen berøre “rear”-knappen. Hvorfor ikke bare fire knapper, som man umiddelbart kan tilgå?
Hvordan opleves kabinen?
På bagsædet er pladsen nærmest fyrstelig. Hvis bagsædepassagerne har store fødder og/eller solide sko på, må personen i sædet foran dog ikke køre sit sæde i bund, for så kniber det med at masse skoene ind under.
Hvis man tilvælger interiørpakken til 25.000 kr., beriges bagsædet bl.a. af varme og sideairbags. Plus forsæderne får kølig blæs til svedige sommerdage, og alle i bilen får glæde af et velspillende Harman Kardon-lydanlæg.
Det enorme bagsæde og ikke mindst det store bagagerum er et par stykker af de brugbare argumenter for at vælge en ID.7 Tourer frem for SUV’en ID.4. Stationcaren er over 40 cm længere, og bagagerummet over 60 liter større.
Er sikkerheden i orden?
ID.7 er tysk og tryg på den helt igennem tillidsvækkende måde. I Euro NCAP-sikkerhedstesten i 2023 var den 5-dørs en af årets absolutte topscorere med flotte karakterer i alle discipliner, og i april i år blev Tourer føjet til med samme resultater.
På lande- og motorvej med den adaptive fartpilot aktiveret, suppleret af Travel Assist, som holder bilen inden for stregerne og tilpasser hastigheden efter vejen og vejskiltene, er ID.7 velfungerende som sjældent oplevet.
Den lovpligtige hastighedsalarm, der er aktiv ved hver start, kan man heldigvis slå fra med to hurtige berøringer på 15 tommer-skærmen.
Hvordan kører den?
ID.7 er en kilometerknuser og kommer for alvor til sin komfortable ret på langtur. Den er stabil, letkørt og ubesværet, og kun en lille pegefinger kan løftes, når det kommer til støj fra hjulene: Nu er en elbil jo pr. definition afdæmpet, så lyde fra vej og vind vil stå tydeligere end i en fossildrevet bil. Men man kan på den ene side have VW mistænkt for at have sparet lidt på isoleringsmaterialet i hjulkasserne. Og på den anden side have en mistanke om, at testbilens 20 tommer hjul – 19 tommer er standard – ikke gør noget godt for rumleriet.
Den adaptive undervogn, som hører til 15.000 kroners-eksteriørpakken, kan kun anbefales. Den tager nærmest vejens ujævnheder som en luftaffjedret kanslerlimousine, og med i pakken hører et progressivt styretøj, der bidrager til præcision og endog gør den baghjulstrukne stationcar en lille smule sjov at køre.
Tro dog ikke, at sjov og køreglæde i klassisk forstand skal forveksles med ID.7. Det skal derimod komfort. Frem for alt komfort, og det skal den ikke skoses for.
Hvordan er motor og opladning?
ID.7 yder 210 kW (286 hestekræfter), og det er under alle forhold rigeligt. Rekuperation øges ved at dreje gearvælgeren til “B”, men det er så også den eneste mulighed for at øge genindvindingen af strøm. Hvilket er fint nok, da elmotoren sidder på bagakslen – kraftig rekuperation på baghjulene på en isglat vintervej er ikke nødvendigvis en strålende idé.
Men som det er, fungerer “B”-funktionen fint og giver god mulighed for lidt mere glidende by- og køkørsel.
Det store 86 kWh-batteri giver i gennemsnit 80 ekstra kilometer i forhold til det med 77 kWh. Og en lidt højere ladeeffekt. Om det er 20.000 kr. værd, må man jo afgøre med sig selv.
Men en Tourer-rækkevidde på op mod 700 km, og Style S-testbilens 636 km inklusive større hjul og mere udstyr, er med til at gøre ID.7 til en meget kompetent pakke. At den på sensommervarme dage med meget motorvejskørsel reelt kan køre over 450 km, er et kæmpe plus. Testugens gennemsnitsforbrug endte på 5,2 km/kWh.
Hvis man frem mod lynladestationen sikrer sig, at batteriet har den optimale temperatur, så lader den faktisk med de lovede 200 kW og gør det i lang tid.
Passer prisen?
15.000 kr. for stationcarens større anvendelighed i forhold til den 5-dørs er en meget rimelig merpris. Grundprisen for en meget stor, veludstyret og komfortabel bil med 600 kilometers rækkevidde er 447.000 kr. 80 ekstra kilometer koster 20.000 kr., og det er fair. De 40.000 kr. for at opgradere fra den veludstyrede Pro til den endnu mere veludstyrede Style er bestemt også i orden.
Er man deroppe og har besluttet sig for stort batteri og Style-udstyr, bør eksteriørpakken med bl.a. adaptiv undervogn absolut også overvejes. De 15.000 kr. vil man dagligt glæde sig over at have suppleret med. Også selvom prisen ender på mere end 520.000 kr.
Er der alternativer?
Den fossildrevne Passat er dyrere både i anskaffelse og drift. Så som stor elektrisk stationcar til omkring en halv million kroner har ID.7 Tourer indtil videre banen for sig selv.
Den på overfladen lidt større, men indvendigt mindre, BMW i5 Touring koster minimum 600.000 kr. Den er så også et niveau over ID.7 i lækkerhed og kvalitetsfølelse, og en nuværende eller potentiel BMW-ejer er nok ikke tilbøjelig til at rette blikket mod en folkevogn. Men måske omvendt, hvis pengepungen rækker.
Internt i VW-familien kan ID.7 ikke komme udenom at skulle måle sig op mod den højbenede og umådeligt populære ID.4. Den høje fås indtil videre kun med 77 kWh-batteri, og dens rækkevidde er på papiret 30 kilometer kortere end ID.7’erens. Til gengæld koster ID.4 Pro 370.000 kr. og dermed 77.000 kr. mindre end ID.7 Pro. ID.4 Style koster 380.000 kr. og er mere end 100.000 kr. billigere end ID.7 Style.
Der er dog noget forskel i mængden af udstyr, så den reelle prisforskel i ID.4’erens favør er ikke – hvis man nidkært sammenligner – så massiv.
Konklusion:
For: Plads, rækkevidde, udstyr, komfort, bagagerum.
Imod: Diverse kabinedetaljer, hjulstøj, garanti.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: VW ID.7 Tourer Style S
Pris: 506.995 kr.
Pris (billigste): 446.995 kr. (Pro)
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Privatleasing: 6.145 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 15.000 kr., leasingperiode 12-48 måneder.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/3/12 år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 7 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 496/186/155 cm
Akselafstand: 297 cm
Bagagerum: 605/1.714 liter
Vægt: 2.315 kg
Anhængervægt: 1.200 kg
Batterikapacitet (netto): 86 kWh
Rækkevidde (WLTP): 636 km
Forbrug: 6,5 km/kWh (15,4 kWh/100 km)
Forbrug i test: 5,2 km/kWh (19,1 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 200 kW DC/11 kW AC
Opladningstid: 26 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 9 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 210 kW (286 hk), 545 Nm, baghjulstræk
0-100 km/t: 6,7 sek
Topfart: 180 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremsesystem m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot inkl. Travel Assist m. aktiv vognbaneassistent og tilpasning af hastighed efter vejforhold og færdselstavler, blindvinkelassistent, vejskiltegenkendelse, intelligente Matrix-LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding og kurvelys, head-up-display, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, elektrisk justerbare forsæder m. varme, lændestøtte, længdejusterbar siddehynde, massage og memory, varme i rattet, 3-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, 15 tommer infotainmentdisplay, 30 farver ambientebelysning, lydanlæg m. 9 højttalere, DAB-radio, stemmebetjening, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, trådsløs opladning af mobiltelefon, 2 USB-C-indgange for og 2 bag, tonede ruder bag, metallak, 19 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)
Særlig metallak: 2.995-6.995 kr.
20 tommer alufælge: 9.994 kr.
Eksteriørpakke Plus (lyddæmpende ruder, adaptiv undervogn, progressivt styretøj): 14.995 kr.
Interiørpakke Plus (forsæder m. perforeret betræk og klimafunktion, sideairbags bag, varme i bagsæde, Harman Kardon-lydanlæg m. subwoofer): 24.995 kr.
Elektrisk anhængertræk: 14.995 kr.
Af redaktionen
Problemet er ikke utilstrækkelig støjdæmpning af hjulkasser, men grov og slidt vejbelægning i Danmark. Når jeg kører på nyanlagte motorveje i Polen, er der musestille.