TEST: Hyundai i20 er seriøs konkurrent til Toyota

BILTEST: Hyundai i20 vinder ikke mange point på charmen, men den er billig, stabil og kommer med fem års garanti. Et oplagt bud for dem, der bare vil fra A til B uden bekymringer.

Hvilken bil?
i20 rammer direkte ind i det svære B-segment, hvor konkurrenterne blandt andet hedder VW Polo, Toyota Yaris, Renault Clio, Opel Corsa – og så selvfølgelig søsterbilen Kia Rio. Hyundai har for nylig givet i20 en ansigtsløftning, men den gamle udgave fås stadig til 5.000 kr. mindre end den faceliftede model. Her tester vi basisudgaven med 1,25 liters benzinmotor, men med Comfort-udstyr som aircondition, der lægger 20.000 kr. til basisprisen.

Vidste du at?

Hyundai i20 har netop fået et omfattende facelift, der især opgraderer fronten til koreanernes nye designsprog. I øvrigt deler Hyundai i20 teknik med den nye Kia Rio.

Et stærkt argument for at vælge Hyundai er den 5 års garanti, der følger med alle nye biler fra det koreanske mærke, og den gælder uanset hvor mange kilometer, du lægger bag dig i perioden. Med garantien følger 5 års vejhjælp og et servicetjek pr. år i den 5-årige periode.

Hvordan er førerpladsen?
Det noprede plastikrat er ret ubehageligt at holde om, men bortset fra den detalje er det nemt at finde sig til rette på førersædet. I Comfort-udgaven sidder knapperne til radio og telefon på rattet, instrumenterne er til den anonyme side, men nemme at aflæse, og der er godt udsyn hele vejen rundt.

Hvordan opleves kabinen?
Præcis som instrumentbordet er resten af kabinen pæn og funktionel, men ret anonym. Plastikkvaliteten virker udmærket, mens enkelte detaljer som de kromlignende plastikdørhåndtag ser lidt billige ud – men samme type håndtag er vel at mærke også at finde i langt dyrere biler. Her er fin plads på både passagersæde og bagsæde. 

Er sikkerheden i orden?
i20 scorer fem stjerner hos EuroNCAP, og der er god beskyttelse til fører og passagerer ved både frontal- og sidekollisioner, hvor i20 scorer maximum point. Knap så godt ser det ud ved påkørsel bagfra, for beskyttelsen mod piskesmæld er kun middelmådig, og så bemærker EuroNCAP i øvrigt, at det ikke er tilstrækkeligt tydeligt, om passager-airbag’en er slået til eller fra – og det vil du altså gerne være sikker på, hvis du har et omvendt barnesæde stående på passagersædet. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

Heller ikke på vejen er i20 nogen spradebasse, men den er faktisk sjovere at køre end en Toyota Yaris, og man føler sig i lige så trygge hænder.

Styretøjet er letgående, hvilket gør det til en oplagt bybil, men også ved høje hastigheder på motorvejen er i20 stabil og rimeligt støjsvag. Gearkassen kræver ekstremt præcise skift – forsøger man at trække gearstangen skråt, er den helt umulig at få til at falde i hak.

Hvordan er motoren?
I den faceliftede udgave fås i20 med tre forskellige motorer: 1,25 benzin, 1,4 benzin og 1,1 diesel. Hyundai i20 er næppe en bil, man køber for at køre race eller lave hurtige overhalinger, så herfra anbefaler vi den mindste benziner, der tilbyde en udmærket benzinøkonomi og samtidig er rigeligt til at trække bilen. Brug i stedet pengene på at opgradere fra laveste til højeste udstyrsniveau, der er ret omfattende.

Passer prisen?
Tjoeh … Med 1,25-liters motor og Comfort-udstyr med blandt andet multifunktionsrat, elruder, elfoldespejle og sædevarme løber prisen op i 144.000 kr. inkl. lev., og i den prisklasse er konkurrencen rigtig hård. For eksempel fås Toyota Yaris i T1-udgave med fem døre til samme pris, mens Renaults splinternye Clio fås fra 139.000 kr. Også med fem døre, men dog med mindre udstyr.

Er der alternativer?
Ud over konkurrenterne i samme klasse som de nævnte Yaris og Clio, foruden VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa og Kia Rio, bør man måske spørge sig selv, om man kan nøjes med en endnu mindre bil? Lige nu er prisforskellen fra A- til B-segmentet enorm, fordi konkurrencen blandt de allermindste biler er så hård. Den charmerende VW Up fås for eksempel med fem døre til knap 110.000 kr., og kan du nøjes med tre døre er priserne på Up, Renault Clio og Kia Picanto langt under 100.000 kr.

Konklusion:
For: Stabil og sikkert fra A til B, 5 års garanti.
Imod: Ikke så meget charme, anonymt interiør, ikke helt skarp på prisen.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Hyundai i20 er en seriøs konkurrent til for eksempel Toyota Yaris og et oplagt bud, hvis du bare gerne vil transportere dig problemfrit fra A til B.

FAKTA: Hyundai i20 1,25 Comfort

Vejl. pris, inkl. lev.: 144.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Længde/bredde/højde: 400/171/149 cm
Bagagerum: 295-1.060 liter
Vægt: 1.110 kg
Motor: 4 cyl., 1,25 liter
Effekt: 85 hk/121 Nm
0-100 km/t: 12,7 sek.
Topfart: 168 km/t

Særligt standard udstyr (Comfort):
Ratbetjening af radio, aircondition, sædevarme, elspejle med foldefunktion, el-ruder, handskerum med kølefunktion, autolight, aux- og usb-stik.
Metallak: 4.495 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Af Jens Østergaard

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here