Hvis EU skal nå sit 2020-mål om, at nye biler i gennemsnit kun udleder 95 gr. CO2 pr. km, skal der sælges langt flere el- og hybridbiler, viser engelsk undersøgelse.
Langt flere hybridbiler er vejen frem, hvis EU skal leve op til egne krav om at reducere CO2-udslippet fra bilerne markant allerede i 2020. Hvis målet om et gennemsnitlig CO2-udslip på 95 gr./km – det svarer til godt 30 km/l – fra bilparken skal nås, skal bilisterne i langt højere grad end i dag vælge el- eller hybridbiler, viser en engelsk undersøgelse.
Særligt hybridbiler kan få et regulært salgsboom, fordi de teknisk og til dels prismæssigt allerede i dag kan levere varen. Især hvis flere EU-lande omlægger afgifterne, så de favoriserer biler med et lavt CO2-udslip, som man eksempelvis taler om at gøre herhjemme.
I Danmark, der ellers er præget af verdens højeste bilafgifter, koster markedets billigste hybrid – en veludstyret Toyota Yaris med plads til den lille familie – relativt overkommelige 200.000 kr.
Undersøgelsen, der er foretaget af det engelske konsulentfirma Ricardo-AEA, har undersøgt flere scenarier for at reducere bilernes CO2-udslip. Ønsker man at komme ned på 70 gr./km i 2025 kan det f.eks. lade sig gøre ved at dele salget af nye biler ligeligt mellem hybridbiler og almindelige biler. Putter man elbiler ind i ligningen, går regnestykket op med 7 pct. elbiler, 22 pct. hybridbiler og 61 pct. almindelige biler.
EU, der endnu ikke har fastsat langsigtede CO2-mål for nye biler, arbejder også med en mulig grænseværdi på helt ned til 60 gr. CO2/km i 2025. Ifølge den engelske undersøgelse kan det lade sig gøre, hvis hver fjerde nye bil i 2025 er en el-bil.
Samarbejde om brintbiler
Lidt længere ude i fremtiden spøger brintbilen fortsat som den ultimative løsning på en bil, der ikke belaster miljøet, men har præstationer og rækkevide som almindelige biler. Her er udfordringen at gøre teknikken til at betale for almindelige forbrugere. Det kræver mere og kostbar forskning, og derfor indgår stadig flere bilproducenter samarbejdsaftaler med konkurrenterne om at udvikle brintbiler.
Seneste eksempel er BMW og Toyota, der netop har offentliggjort en aftale om i fællesskab at udvikle ikke blot brintteknologi, men også næste generation af batterier af lithium-luft typen. Stort set samtidig har Ford, Mercedes og Nissan-Renault indgået en lignende aftale om at udvikle brintteknologi. Trekløveret meddeler dog samtidig, at de udskyder introduktionen af en økonomisk overkommelig, masseproduceret brintbil fra 2015 til 2017. Også den nye BMW-Toyota alliance opfordrer til tålmodighed – den tysk-japanske duo satser på at have en brintbil klar i 2020.