Test: Benzinbil bruger mere energi på at øge farten end elbil

110 130 km/t

Elbiler har ry for at bruge meget energi på at øge farten fra 110 til 130 km/t på motorvej. Fossilbil bruger endnu mere energi, viser test.

Der er mange fordomme om elbiler. En af de sejlivede er, at det bruger forholdsmæssigt meget mere energi at øge farten – f.eks. fra 110 til 130 km/t på motorveje – i elbiler end fossilbiler.

For nylig udførte Hvilkenbil en måling af, præcist hvor meget ekstra energi det koster at øge farten med 20 km/t på motorvejen i en elbil.

Til formålet kørte vi i en af Danmarks mest udbredte elbiler, SUV’en Skoda Enyaq. Du kan læse hele fart-testen her. 

Elbil øger forbruget 19,4 pct.

Først kørte vi 52 km ved 110 km/t. Derefter præcis samme strækning ved 130 km/t.

Ved 110 km/t målte vi et forbrug på 5,10 km/kWh. Ved 130 km/t endte målingen på 4,27 km/kWh – en stigning i forbruget på 19,4 pct.

Det øgede forbrug skyldes, at luftmodstanden øges med farten. Den store Skoda Enyaq skal simpelthen flytte mere luft ved 130 end 110 km/t. Det koster kræfter og dermed strøm.

I målingen med 110 km/t kørte Kodiaqen 17,3 km/l…

Efterfølgende var vi nysgerrige på, hvordan tallene ville falde ud, hvis vi lavede samme test af en tilsvarende fossilbil. Vores forventning var, at en forbrændingsmotor skulle bruge lidt mindre ekstra energi på at øge farten. Vi har jo også både læst og hørt alle historierne om, at elbiler bruger uforholdsmæssig meget energi på at køre med høje hastigheder…

Så da vi fik den nye Skoda Kodiaq – elektriske Enyaqs fossile fætter – til test, var sagen klar: Vi udførte nøjagtig samme test på nøjagtig samme strækning på motorvejen mellem Aarhus og Silkeborg.

Beskeden benzinmotor

Forholdene var endda mere gunstige end sidst: 15 graders varme, solskinsvejr og en meget let vind fra vest.

Som med den elektriske Enyaq slukkede vi for klimaanlægget i Kodiaq for at opnå det laveste mulige forbrug.

Test-Kodiaqen kører med en 1,5 liters turbobenziner med 150 hk, syv-trins DSG automatgear og mild hybrid teknik. Sammen med friløb gør det den bjørnestore SUV overraskende nøjsom med benzinen.

Ved konstant 110 km/t målte vi et forbrug på 17,3 km/l. Det er nærmest imponerende for så stor en bil.

…ved 130 km/t var forbruget 14,1 km/l. En stigning på 22,7 pct.

Ved 130 km/t målte steg forbruget til 14,1 km/l. Stadig absolut godkendt for en benzindrevet bamse som Kodiaq.

Fossilbil øger forbruget 22,7 pct.

Det interessante – og overraskende – er at det øger forbruget med 22,7 pct. at øge hastigheden fra 110 til 130 km/t i fossilbilen Kodiaq sammenlignet med elbilen Enyaq. Det koster altså mere energi at køre hurtigt i fossilbilen end elbilen.

Har vi dermed skudt en myte om elbiler ned?

Ja, det mener vi. Også selv om vi skal være de første til at sige, at der ikke er tale om en strengt videnskabelig test. Målingen er udført ved hjælp af bilernes indbyggede kørecomputere, og de er helt sikkert ikke 100 pct. præcise. Men de må omvendt formodes at være ganske præcise, når det gælder om at vise forskellen i forbruget i den samme bil. Og det er den, vi interesserer os for her.

Hvis du undrer dig over, at gennemsnitshastigheden for de to målinger ved 110 og 130 km/t er henholdsvis 103 og 119 km/t skyldes det, at vi satte i gang fra 0 km/t og desuden vendte bilen midtvejs på strækningen ved afkørsel Silkeborg Ø. Det indebærer et kortvarigt stop, der reducerer gennemsnitshastigheden. Et forhold, der var ens for begge biler under alle målinger.

Fakta: 110 vs 130 km/t i fossil SUV
  110 km/t 130 km/t Forskel
Distance 53 km 53 km 0 km
Gns. hastighed 103 km/t 119 km/t + 16 km/t
Tid 31 min. 27 min. – 4 min.
Forbrug 17,3 km/l 14,1 km/l + 22,7 pct.

Fakta: 110 vs. 130 km/t i elektrisk SUV

  110 km/t 130 km/t Forskel
Distance 53 km 53 km 0 km
Gns. hastighed 100 km/t 118 km/t + 18 km/t
Tid 32 min. 27 min. – 5 min.
Forbrug 5,10 km/kWh 4,27 km/kWh + 19,4 pct.

[email protected]

12 Kommentarer

  1. I min BZ4X er problemet ikke det øgede forbrug ved 130 kontra 110 men derimod batteriets størrelse. En tur til grænsen fra Vejle og hjem igen efterlader kun 80 km tilbage…. Det var ikke et problem i en fossilbil.

  2. Kan det virkeligt undre nogen?
    Begge biler bruger naturligvis mere energi ved højere hastighed.
    Forbrændingsmotorens virkningsgrad daler ved højere omdrejninger, hvilket ikke har den store betydning for en elmotor.

  3. Det er logisk, at en elbil bruger mindre energi på at øge farten fra 110 til 130 km/t.
    En fossildrevet bil har en virkningsgrad (effektivitet) på omkring (max) 50 procent. En elbil har en effektivitet på 90-95 procent.
    Som følge heraf er merforbruget ved en hastighedsforøgelse tilsvarende lavere.

  4. Prøv lige regne tallene igennem igen. Elbilen bruger ikke 16,3 men 19,6 % mere. Desuden er elbilens hastighed 100 km/t mod fossilbilens 103 km/t. De 2 ting vil på lommeregner gøre at elbilens forøgelse af forbrug er en anelse over fossilbilens forbrug. Om igen.

    • Hej Peter. Der var en regnefejl, som nu er rettet: Merforbruget for elbilen var 19,4 pct. (vi får det til 19,4 – ikke 19,6 pct.) Det er rigtigt, at elbilens gns. hastighed ved 110 km/t endte på 100 km/t mod fossilbilens 103 km/t. Elbilens gennemsnitlige fartforøgelse var til gengæld 18 km/t mod fossilbilens 16 km/t, så vi kan ikke konkludere, at den ene bil var mere ‘udfordret’ end den anden. Som vi skriver i artiklen, er målingerne baseret på bilernes kørecomputere, som må formodes at give et retvisende billede af forskellen i forbruget ved hhv. 110 og 130 km/t i den enkelte bil. Konklusionen er fortsat, at fossilbilen bruger mere ekstra energi på at øge farten fra 110 til 130 km/t end elbilen. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.dk

  5. I tester en kraftig elmotor mod en svag benzinmotor. Udfør samme test med en benzin og dieselbil med samme antal hestekræfter. Og den vil vise endnu mindre forskel, når hastigheden øges fra 110 til 130 km/t.

    • Det vil jo bare gøre brændstof økonomien endnu dårligere i fossilbilen.

      Din tese: du skal have en fossilbil med en kæmpe motor før det bedre kan “betale” sig at køre 130 på motorvejen 😂

      Jamen der er jo kun 1 km/l forskel fra 110 til 130, ja fra 7 til 8 km/l 🤣🤣

      Indse nu bare fakta, i stedet for at benægte.

  6. Yderligere fakta:

    Forbrug på de 53 km strækning ved 130 km/t

    Fossilbil:
    Benzin forbrug: 3,75 liter
    Energi forbrug: ca. 37,5 kWh
    Pris: ca. 49 kr. 💸💸💸

    El bil:
    Energi forbrug: 12,5 kWh 🤯
    Pris: ca. 12,5 kr. 🤯

    El bil FTW ! 👏👏👏

  7. En el-bil vejer mere og bør aldrig køre mere end 100 km7t. Helt utroligt, hvor megen hype der spredes om el-biler. De er for tunge og slider derfor mere på vejene. Øg beskatningen, så de betaler for det virkelige slid, og hold så op med alle de usandheder, der spredes om de fantastiske el-biler!

  8. Tak for endnu en go’ artikel, omend der ikke er tale om en “strengt videnskabelig test”.

    Blander mig ellers sjældent i de her debatter, da det mest ender som på FB og lignende steder, MEN, bliver nødt til at sige at RUP har fat i den længste ende her, på adskillige punkter.
    Udskiftning af den ene, eller den anden testbil, så de matcher HK/NM, vil på alle tænkelige måder bare tippe fordelen markant mere i retning af elbilen, og hvad vægten angår, og for den sags skyld, mange af de andre, ikke så nuancerede, synspunkter herover, så er der lidt interessant læsning på link’et herunder.
    Hvis vi begynder at blande miljøbelastning/co2 i regnskabet over en 15-20 årig periode, som en gennemsnitsbil forventes at kunne holde, ser det igen lidt mat ud for fossil, og hvis vi smider løbende omkostninger ind i ligningen, pris/km, service, vedligehold generelt, så ligner det efterhånden et regulært selvmål at påberåbe fossil som værende billigste alternativ af de to typer.
    Når det kommer til vægten, tænker jeg vi måske skulle prøve at kigge lidt mere på den rigtige “tunge” trafik… hvis ellers en asfalteret vejstrækning er lagt korrekt, så er det ikke et spørgsmål om 1.500 kg, eller 2.500 kg, men nok nærmere et spørgsmål om varevogne op til 3.500 kg, entreprenør maskiner, landbrugsmaskiner, og i særdeleshed lastbiler/vogntog i HELT andre vægtklasser en det småtteri vi sidder mundhakkes over her i tråden.

    Jeg har selv kørt ca. 60.000 km hvert år de sidste 10 år i kraft af min stilling, men er nu gået helt over til EL, uden at blive “frelst” el-billist at den grund.
    En af de ting der falder mig ind når man læser med forskellige steder, er måden el-biler nærmest skal være komplet færdigudviklet på ganske få år, hvorimod fossil motoren/bilen som vi kender den, har haft over et århundrede til det samme…..

    https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=51536

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here