De 400 mio. dæk, som hvert år kasseres, selvom de ikke er slidt ned, belaster miljøet. Enormt sløseri, mener dækproducenten Michelin.
Over halvdelen af de sommerdæk, som hvert år skrottes, har mere end tre millimeter mønster tilbage. Og er dermed langt fra de 1,6 millimeter, hvor de bliver ulovlige. Ifølge Michelin betyder det, at 400 mio. dæk årligt kasseres, og det er potentielt både en stor belastning af miljøet og et generelt spild af ressourcer.
Svenske Teknikens Värld har besøgt den franske dækproducent Michelins hovedkontor i Clermont-Ferrand, og det er derfra, at oplysningerne om de 400 mio. skrottede dæk stammer.
Dækkenes miljøaftryk er tredelt. Først er der udviklings- og produktionsfasen inklusive transporten fra producent til bruger. Dernæst begynder den mest miljøbelastende del, når dækkene er monteret. Her er der således tale om både CO2- og partikeludslip. Til sidst er der dækkenes skæbne, når tiden på fælge er løbet ud.
Fokus på skrottede
På den ene side er det vigtigt ikke at skrotte dæk for tidligt. En anden side af den problematik er imidlertid, at dæks effektivitet generelt mindskes i takt med nedslidningen. Hvilket også er Michelin-budskabet i artiklen i Teknikens Värld.
I mange lande, også i Danmark, anbefales det at udskifte dæk, når mønsterdyben er tre millimeter, selvom dækkene stadig er lovlige ned til 1,6 millimeter.
En naturlig konsekvens er derfor, at fokus skal øges på, hvordan kasserede dæk genanvendes bedst og mest miljørigtigt. Michelin og andre dækproducenter har programmer for, hvordan dæk genanvendes, EU lovgiver om problematikken, i Danmark kører Trafikstyrelsen jævnligt kampagner for at fremme genbrug, og via Miljøstyrelsen gives tilskud til indsamling og oparbejdning af kasserede dæk. Over de seneste fem år har det øget genanvendelsen med 20 procent.
Skrottede dæk er særligt miljøbelastende, hvis de bliver deponeret på affaldspladser og blot ligger der. Ved genanvendelse kan de integreres i byggematerialer, bruges i asfalt og til energi ved afbrænding i kraftværker.
Giftige partikler
For lige at vende tilbage til den mest forurenende periode af dæks levetid – mens de er i brug: En undersøgelse fra Imperial College i London dokumenterede i 2023, at partikelforureningen fra dæk bør have langt større opmærksomhed. Over halvdelen af alle giftige partikler fra biler kommer i dag fra dæk og bremser, der hvert år slipper millioner af skadelige partikler løs.
Dæks forurening indgår blandt andet derfor som en del af den kommende Euro 7-norm, der fastsætter, hvor meget vejtrafikkens køretøjer må forurene. Heri indgår for første gang krav til, hvor mange skadelige partikler dæk og bremser må udlede.
Af redaktionen