Europæisk bilindustri kan få det svært i USA med Donald Trump som præsident. Elon Musk og Tesla ligner de store vindere.
Politisk usikkerhed.
Hvis der er to ord, som bilproducenter ikke bryder sig om, er det disse to.
Det tager år og koster milliarder at udvikle nye bilmodeller. Derfor har bilproducenterne brug for at kunne planlægge langsigtet. De har brug for – i enhver forstand – at køre med det lange lys på, så de kan se og undvige forhindringer i god tid: Hvilke miljøkrav skal de leve op til om fem og 10 år, er det tid til at satse på elbiler, hvor lang tid kan de fortsætte med ‘business as usual’?
Det er ønske-scenariet. Men med Donald Trumps sejr i gårsdagens amerikanske præsidentvalg er der snarere udsigt til det stik modsatte. Et mareridt af politisk usikkerhed. Ikke bare ‘hjemme’ i USA, hvor Hvilkenbil lige nu befinder sig for at følge valget på tætteste hold, men i høj grad også i Europa.
I amerikanske bil- og erhvervsmedier er der enighed om to ting: Trump kommer til at indføre lovgivning, der vil få store konsekvenser for bilindustrien – det har han lovet ved flere lejligheder. Det er bare svært at forudsige de præcise konsekvenser.
Vi prøver alligevel.
50 pct. elbiler i 2030
En stor del af den omstilling til elbiler, der er godt i gang i USA, er drevet af Elon Musk og hans elektriske Teslaer samt den snart afgående Joe Biden-administration gennem fradrag for elbiler og støtte til udbredelse af offentlige ladestandere.
Musk er siden sprunget ud som Trump-tilhænger – det vender vi tilbage til – mens Bidens parti, Demokraterne, nu har tabt valget med et brag.
Siden Demokraterne kom til magten i 2020, har de arbejdet for at elbiler skulle udgøre halvdelen af det amerikanske bilsalg i 2030. Målet blev bakket op af skrappere miljøkrav, der gradvist skulle udfase fossilbiler. Det har bilproducenterne arbejdet hen imod.
Til januar indtager Republikanerne og Donald Trump Det Hvide Hus. Trump har flere gange sagt, at han vil droppe fradraget for elbiler. Hans vicepræsident J. D. Vance vil ligefrem flytte fradraget fra elbiler til amerikansk fremstillede fossilbiler. Sker det, bliver det med sikkerhed sværere at sælge elbiler. Det er den nye virkelighed, som bilproducenterne skal forholde sig til. Blot fire år efter, at Biden-administrationen bad dem satse på elbiler.
Tesla stiger i værdi
Det er en kæmpe udfordring, der med sikkerhed skaber nervøse trækninger i chefkontorerne i Detroit, amerikansk bilindustris hovedstad.
Dog ikke for et enkelt bilmærke. Rigtigt gættet – Elon Musks Tesla.
I juli sprang Tesla-ejer Elon Musk ud som helhjertet Trump-støtte. Verdens største elbilproducent bakkede endda Trump op i, at støtten til elbiler skal væk.
Det lyder kontra-produktivt, men Musks iskolde kalkule er, at ingen – bortset fra kineserne, som er holdt ude af USA af en toldsats på 100 pct. – fremstiller elbiler billigere end Tesla.
Hvis støtten – typisk 5.000 dollars (35.000 kr.) pr. bil – bortfalder, vil Tesla være blandt de billigste elbiler derude. Musk og Tesla vil nærmest få monopol på at sælge elbiler i USA.
Markedet giver tilsyneladende Elon Musk ret. Umiddelbart efter Trumps valgsejr steg Tesla-aktien 12 pct. Det giver verdens i forvejen rigeste mand en solid gevinst på 12 milliarder dollars – eller hvad der svarer til mere end 80 mia. kr.
En ganske god fortjeneste på de godt 800 mio. kr., som Elon Musk har pumpet ind i Trumps valgkampagne. Så mens mange måske ryster på hovedet af Musks støtte til Trump, kan verdens nu endnu mere rigeste mand grine hele vejen hen i banken.
Truer med 200 pct. told
Mens Tesla ligner en vinder på Donald Trumps valgsejr, er der også tabere. Mange endda.
Her skal vi hjem til Europa. Her faldt kursen på aktier for BMW, VW, Mercedes og Porsche mellem 4,6 og 6,4 pct. i går efter præsidentvalget.
Forklaringen er, at Trump ikke lægger skjul på, at hans ‘America First’ politik skal tages alvorligt. Under valgkampagnen truede han på et tidspunkt med at pålægge importerede biler op til 200 pct. told. Og hvis man tror, at man kan slippe for told ved at producere biler i lavt-løns-Mexico, som mange bilproducenter – også amerikanske – gør, kan man godt tro om igen: Trump truer nabolandet Mexico med op til 75 pct. told på alle varer, hvis ikke mexicanerne stopper strømmen af immigranter til USA.
Særligt for europæiske bilmærker er Trumps trussel alvorlig. USA er deres vigtigste eksportmarked. Og det mest lukrative, fordi amerikanerne især køber potente topudgaver af tyske luksusmærker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche.
Alvoren understreges af, at usikkerheden i USA kommer i en tid, hvor særligt tyske bilproducenter oplever faldende salg og indtjening på et andet vigtigt eksportmarked, det kinesiske. Og at de fleste forventer, at Trump faktisk vil gøre alvor af valgkamp-retorikken og kaste USA ud i deciderede handelskrige med både Kina og Europa for at beskytte amerikanske arbejdspladser.
Truer med handelskrige
Hvis Trump har magt som han har agt, ligner især tyske bilmærker altså de helt store tabere efter det amerikanske valg. De taber terræn på de to største markeder i verden, det amerikanske og kinesiske, hjemmemarkedet vil ikke købe deres elbiler, og det straffer EU med milliardbøder, der i sidste ende stiller tyskerne endnu dårligere i konkurrencen med Kinas mere eller mindre statsstøttede bilproducenter.
Hvad det betyder for danske bilkøbere er svært at svare på. Og så er vi tilbage ved den usikkerhed, der ofte omgiver evigt uforudsigelige Donald Trump. For som de fleste er enige om i USA: Donald Trump siger mange ting – men langt fra alt bliver til virkelighed.
Trump kan skifte mening, blive påvirket af sine rådgivere – som Elon Musk – eller simpelthen mangle politisk flertal til nogle af sine mærkesager.
Vil forsinke omstilling
Iagttagere og analytikere af amerikansk bilindustri hælder til disse scenarier:
Trump kommer til at forsinke, men ikke forhindre omstillingen til elbiler i USA.
Mens det på kort sigt kan gavne Tesla, risikerer andre amerikanske bilmærker at sakke bagud i konkurrencen med de kinesiske bilmærker, som USA næppe kan holde ude på langt sigt.
Europæiske bilmærker kan få endnu en hovedpine. Stærkt øgede toldsatser vil reducere deres salg og indtjening på det vigtige amerikanske marked.
Handelskrige kan fjerne eller reducere fordelen ved at få biler fremstillet i nabolande som Mexico og Canada.
Et dårligt forhold til Kina vil medføre forbud mod brug af kinesiske komponenter i biler, der skal sælges i USA. Også selv om de fremstilles i USA.
Præcist hvordan Donald Trump kommer til at påvirke bilindustrien – både i USA og globalt – ved vi dog først, når han gør comeback i Det Hvide Hus i januar.
Interessante betragtninger👍