Elbiler: Verdens største bilproducent, Toyota, halter langt efter

Kina presser også Toyota, og når det kommer til globalt salg af elbiler, er Toyota milevidt bagefter i forhold til de fleste.

Især elbiler fra Kina gør ondt på Vestens, Sydkoreas og Japans bilproducenter. Også verdens største bilproducent, Toyota, mærker kinesernes fremmarch. Konkurrencen fra Kina betyder blandt andet, at Toyota for første gang i to år ikke øger sit globale overskud, skriver nyhedsbureauet Reuters

Toyota må notere en global nedgang på 14 procentpoint nedgang i kvartalet juli-september i år sammenlignet med samme periode 2023. 

Samtidig er antallet af producerede biler faldet fra rekordhøje 5,06 millioner i halvåret april-september 2023 til 4,71 millioner biler i samme periode i år. Et minus på syv procentpoint. Dermed oplever Toyota for første gang i fire år nedgang i produktionen.

Men elbilerne …

Men hvad med elbiler? Kunne de ikke være et våben for Toyota til at komme ud over stepperne? Her i vores forholdsvis lille nordeuropæiske marked fylder elbiler meget. Men det synes i langt mindre grad at være tilfældet for verdens største bilproducent.

Når det kommer til salg af elbiler, er Toyota langt fra at være verdens største. Faktisk er Toyota end ikke på den globale Top 10-liste (se listen nederst). I 2023 solgte amerikanske Tesla over 1,8 millioner elbiler, kinesiske BYD solgte 1,57 millioner, og tyske Volkswagen 770.000.

Toyota solgte 104.018.

Toyota bz4x
bZ4X er eneste betydende elbil på Toyota-programmet.

104.018 er under en procent af Toyotas samlede 2023-salg, der var på 11,2 millioner biler.

Toyota, inklusive Lexus, har på globalt plan 13 elbiler på programmet i øjeblikket. Den med afstand bedst sælgende er også i år personbilen bZ4X med lidt over 45.000 frem til udgangen af september. 

I Danmark er bZ4X i 2024’s første 10 måneder på 20.-pladsen med 1.674 solgte. De danske tal dækker alle drivlinjer. 

Afventende indsats

I internationale analyser er Toyotas engagement for at fremme elbiler i flere år blevet beskrevet som afventende. 

Ved nogle lejligheder slår Toyota hårdt på, at man selvfølgelig har stor interesse i at sælge elbiler. Toyota har oplyst, at man i 2030 har som mål at have i hvert fald 30 elbiler i porteføjlen, og dem vil man sælge mindst 3,5 millioner af. Altså en tredjedel af dagens totale salg. For to måneder siden nedjusterede Toyota dog et tidligere mål om at sælge 1,5 mio. elbiler i 2026 til en million.

Tidligere i år afsatte Toyota ifølge Financial Times 76 mia. kr. til investeringer i vækstområder, primært elbiler.

Sideløbende med de dedikerede udtalelser om elbiler tilslutter man sig koret af europæiske bilproducenter, der kritiserer EU’s beslutning om at forbyde salg af nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035. Med Mazda og Subaru samarbejder man om at udvikle nye forbrændingsmotorer.

I januar i år sagde topchef Akio Toyoda, at han ikke tror på, at den globale markedsandel af elbiler vil overstige 30 procent. De resterende 70 procent vil være hybrider og opladningshybrider, brintbiler og benzinbiler. 

“Jeg forventer bestemt, at forbrændingsmotoren vil bestå”, sagde han.

Og det kan han meget vel have ret i. For den globale udrulning af elbiler kan langt fra foregå i samme tempo som i Nordeuropa og Kina.

Det går jo meget godt

Tilbage til Toyotas økonomi: Selvom Toyota må notere tilbagegang i Kina, selvom produktionen af biler falder for første gang i fire år, selvom det globale overskud for første gang i to år ikke øges, og selvom Toyota på ingen måde er en betydende spiller på markedet for elbiler, så går det meget godt for verdens største bilproducent.

Det er det seneste kvartalsoverskud på otte milliarder dollar (ca. 55 mia. kr.) et godt billede på.

Toyota
Hybriderne – som f.eks. C-HR – står for størstedelen af Toyotas indtjening.

Især hybridbilerne trækker læsset. Japanerne har i årtier været verdensledende på hybridbiler, og fortjenesten pr. produceret hybridbil er større end på rene benzinbiler og ikke mindst større end på elbiler. Da den globale efterspørgsel efter hybridbiler den seneste tid har været stigende, har Toyota ikke vanskeligt ved at tjene penge.

Så Toyotas brede fokus på teknologier betaler sig, når man kigger på nederste linje i regnskabet. Ifølge nyhedsbureauet Reuters udgjorde antallet af solgte hybridbiler i det seneste kvartal 41 procent af det totale Toyota-salg.

Kan man købe en elbil?

Lad os – inden vi bringer Top 10-listen over verdens største producenter af elbiler – slutte herhjemme. Hvor et kig på Toyota Danmarks hjemmeside ikke virker overbevisende, hvis man ønsker at blive bekræftet i, at Toyota brænder for at sælge elbiler.

Toyota og Lexus oplyser, at man pt. har i alt otte elbiler til salg i Danmark. Når man åbner Toyota Danmarks hjemmeside, skal man dog være særskilt ihærdig for at finde frem til de seks elektriske Toyotaer, der kan købes i øjeblikket. 

Hvis man på hjemmesiden klikker på “El & Hybrid”, derefter “Elbiler” og derefter “El”, dukker én – 1 – elbil op: bZ4X. 

Fortsat ihærdighed kan fra forsiden bringe den elbil-interesserede via “Priser & brochurer” til oversigten over alle Toyota-modeller. Af den oversigt fremgår det, at Toyota har to “electric”-personbiler på programmet. Ud over bZ4X.

Går man endnu længere ned på hjemmesiden, dukker erhvervsbilerne op. Og hér åbenbarer sig yderligere elbiler af gulplade-slagsen.

De 10 største producenter af elbiler

Herunder den lovede liste over de 10 største elbil-producenters globale markedsandele i 2023. Med oprindelsesland i parentes.

Tesla (USA): 19,9 pct.
BYD (Kina): 17,1 pct.
GAC Aion (Kina): 5,2 pct.
SAIC-GM-Wuling (Kina): 4,9 pct.
Volkswagen (Tyskland): 4,6 pct.
BMW (Tyskland): 3,6 pct.
Hyundai (Sydkorea): 2,9 pct.
Mercedes-Benz (Tyskland): 2,6 pct.
MG (Kina): 2,3 pct.
Kia (Sydkorea): 2,0 pct.
Kilder: Insideevs.com og Automotive News

Af redaktionen

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here