Nissan taber penge og sælger for få biler. Redningsplan omfatter afskedigelser, nedskæringer og en halvering af chefens løn.
Nissan er i krise. Mærket har skrantet gennem længere tid, og i det seneste kvartal var der røde tal på bundlinjen. Nu reagerer den japanske bilproducent med en større genopretningsplan, der skal vende vognen, inden den kører i grøften.
Det bliver en barsk kur, som Nissan skal igennem.
9.000 medarbejdere afskediges – det svarer til næsten syv procent af den samlede arbejdsstyrke på knapt 134.000 ansatte.
Produktionskapaciteten – altså evnen til at fremstille biler – reduceres med 20 procent. Nissan har 30 nye bilmodeller i støbeskeen og vil formentlig udskyde lanceringen af flere af dem.
Nissan sælger også en tredjedel af sit 34 procents ejerskab af Mitsubishi for hurtigt at skaffe kontanter. Dermed opgiver Nissan sin bestemmende ejerandel af den ligeledes japanske bilproducent, men kan til gengæld sætte næsten 3,5 mia. kr. ind på den slunkne bankkonto.
Endelig får Nissans øverste chef, Makoto Uchida, halveret sin løn. Han bliver dog næppe hjemløs – ifølge en Google-søgning har han en årsløn i omegnen af 30 mio. kr.
Fyring endte i farce
Men hvorfor er Nissan havnet i en regulær krise, der har fået flere japanske medier til at spørge den japanske regering, om de er klar med økonomisk nødhjælp?
Nissan har tidligere været i krise, men ulykkerne begyndte for alvor med fyringen af den tidligere chef Carlos Ghosn i 2018. Fransk-libanesiske Ghosn, også kendt som ‘le cost killer’, havde ellers nærmest heltestatus i virksomheden. Dels fordi han i 00’erne genskabte momentum for Nissan, bl.a. med satsningen på SUV’en Qashqai (billedet), dels fordi han i 1999 var manden bag den umiddelbart succesfulde alliance med Renault.
Siden gik det mindre godt. I 2018 fik han sparket i Nissan efter mistanker om svindel. Affæren udviklede sig til en farce, da Ghosn flygtede fra husarrest i Japan gemt i en kæmpe pakke, der blev fløjet ud af landet i en privat jet.
Efterfølgende har Ghosn været omgærdet af talrige historier om eksorbitant overforbrug og lyssky forretninger.
Fejllæst udviklingen
Ifølge analytikere har Nissans ledelse fejllæst udviklingen i bilindustrien over de seneste år.
Nissan var tidligere en anerkendt pioner inden for elbiler, men sælger i dag kun to modeller: SUV’en Ariya udviklet sammen med Renault og den aldrende hatchback Leaf.
I Kina, verdens største bilmarked, har Nissan – som mange andre bilmærker – svært ved at klare sig i konkurrencen mod elbiler fra Kinas egne bilmærker.
Samtidig mangler Nissan i dag de ladehybrider, der pludselig har fået et comeback, både i Europa og på det lukrative amerikanske marked. Konsekvensen er, at konkurrenterne er kørt fra Nissan, der i stedet oplever vigende salg.
30 nyheder på tre år
Tidligere i år annoncerede Nissan en midtvejs-plan, der bl.a. omfatter 30 nye bilmodeller over de næste tre år. Planen skal øge salget med én million biler om året og samtidig give aktionærerne 30 pct. mere i afkast.
Analytikeren Seiji Sugiura fra Tokai Tokyo Intelligence Laboratory er dog ikke overbevist.
“Den giver ikke mening. Jeg tror, at deres forståelse af situationen er helt forkert,” siger han til nyhedsbureauet AP om Nissan ledelses håndtering af krisen.