Bilkøbere er trætte af at trykke og swipe på en skærm for at betjene bilen. Hyundai vil tilbyde flere fysiske knapper i deres biler.
Det begyndte med Tesla og alle de andre elbiler, men har siden bredt sig til stort set alle nye biler: Al betjening af bilen er samlet i én, to eller flere skærme på bilens instrumentpanel.
Skal du skifte radiostation, taste en adresse ind i navigationen eller bare skrue op for varmen, skal du trykke eller swipe på skærmen. Nogle gange skal du først gennem forskellige menuer, så det kan kræve både fire, fem eller seks tryk og swipes, før du har tændt for bilens aircondition eller justeret temperaturen et par grader. Og da det foregår på en skærm, er du nødt til at kigge på den og ikke vejen imens.
Hvorfor skal det være så besværligt?
Det er ikke alene farligt, det opleves ofte som frustrerende besværligt og ikke-intuitivt. Vi hører det også jævnligt fra læsere: Hvorfor skal det være så vanskeligt at betjene moderne biler?
Selv vi biljournalister, der har skrevet om biler i årtier og sætter os ind i dusinvis af nye biler om året, kan nogle gange få lyst til at gøre som Harvey Keitel i kultfilmen ‘Bad Lieutenant’. Det er den, hvor Keitel spiller en korrupt betjent, der efter at have hørt en dårlig nyhed på radioen, trækker sin tjenesterevolver og slukker radioen på den hårde måde.
OK, så vildt går det ikke for sig, når Hvilkenbil tester biler. Men følelsen af afmægtig frustration, når man igen skal gennem endeløse tryk og swipes for at kvæle alarmen, der bipper, når man overskrider fartgrænsen med 1 km/t… Vi kender den. Alt for godt.
“Stressede, irriterede og ophidsede”
Nu har Hyundai fundet ud af, at deres kunder har det på samme måde.
I fokusgrupper har den sydkoreanske bilproducent afprøvet forskellige former for betjening af biler. Og det kan godt være, at infotainmentskærme er større, hurtigere og skarpere end nogensinde før – men bilisterne bryder sig ikke om dem. De foretrækker fysiske knapper.
Forklaringen er indlysende: Det er alt for besværligt, langsommeligt og opmærksomhedskrævende at arbejde med flere tryk og swipes for selv basale kommandoer, når en gammeldags knap klare opgaven med et enkelt tryk. Der endda kan klares uden at fjerne blikket fra vejen.
“Folk bliver stressede, irriterede og ophidsede, når de forsøger at kontrollere noget i en fart, men ikke kan finde ud af det,” siger Ha Hak-soo, vicepræsident for Hyundas amerikanske designafdeling om feedbacken fra fokusgrupperne til den sydkoreanske avis JoonAng Daily.
Skærme sparer penge
Hyundai begyndte at indføre infotainmentskærme i deres biler i 2019. Inspirationen kom fra Tesla. Hyundai ønskede samme ‘wauw-faktor’ og var langt fra de eneste. Stort set alle bilproducenter har siden ladet sig inspirere af Teslas skærmbetjening.
En del af forklaringen, som hverken de eller Tesla taler højt om, er, at det er billigere at samle al betjening i en iPad-lignende skærm. Det koster ganske enkelt mindre end at fordele betjeningen på fysiske knapper og greb flere steder på instrumentpanelet.
Siden har kritikken fra først bilmedier og siden forbrugere været massiv. Senest har den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP advaret bilproducenterne om, at fra 2026 skal vigtige funktioner styres ved hjælp af fysiske knapper. Ellers kan de fremover ikke gøre sig håb om topkarakter i den anerkendte Euro NCAP-crashtest.
Så der er – heldigvis – udsigt til bedre betjening af fremtidens biler.
Ros til knapper i lille elbil
Netop Hyundai er langt fremme i denne udvikling. Den lille elbil Inster, som er blandt finalisterne til Årets Bil i Danmark-kåringen, scorede bl.a. point på at udvide skærmbetjeningen med masser af velfungerende, fysiske knapper til eksempelvis klimaanlæg og lydanlæg. (Foto øverst).
Hvilkenbil er med i juryen, og vi hørte flere jurymedlemmer rose netop den tilgang til betjeningen. Det er også vores vurdering, at den kan blive positivt udslagsgørende for mange danske bilkøbere, der er utrygge ved, at al betjening foregår på en skærm.
At Hyundai mener det alvorligt, understreger det nye facelift af den større Ioniq 5. En af de mest markante forbedringer af bilen er et øget antal fysiske knapper, der skal gøre betjeningen hurtigere og mere sikker.
Skærme kommet for at blive
Infotainmentskærmene er dog kommet for at blive. Hyundai arbejder faktisk med at kaste flere informationer op på den helt store skærm – bilens forrude. VW-gruppen og BMW har lignende planer. På sigt vil stemmestyring også blive så godt, at stort set alle kommandoer kan udføres vokalt.
Men på kort sigt vil vi se en blanding af skærmbetjening, delvis stemmestyring og et vist comeback til de fysiske knapper og greb. Om ikke andet fordi det er vigtigt for bilmærkerne at score højt i Euro NCAP-testen.
Det er en positiv udvikling. Både for trafiksikkerheden og blodtrykket. Nye biler bør jo ikke frustrere deres ejere så meget, at de forvandles til ‘bad lieutenants’ med hang til at skyde den *!§¤#”-skærm…