I begyndelsen af 2025 kommer Ford Puma Gen-E til Danmark. Fords fjerde elbil byder på god pladsudnyttelse og lavt forbrug.
2025 bliver det helt store gennembruds-år for mindre og ikke mindst billigere elbiler. Seneste eksempel kommer fra Ford, der i dag afslører en rent elektrisk udgave af den kompakte SUV Puma med tilnavnet Gen-E.
Modsat Fords øvrige elbiler som Mustang Mach-e, Explorer og Capri, er Puma Gen-E ikke født til at være elektrisk. I stedet har Ford ombygget fossil-udgaven af Puma til eldrift. Forskellene mellem de to biler består stort set kun i, at fossilmotoren er udskiftet med en elmotor. Elmotoren ligger stadig foran og trækker på forhjulene, men Ford har udnyttet den væsentligt mindre elmotor til at indbygge et frunk på 43 liter til fx ladekabler ude i motorrummet.
Bagagerummet er endda blevet større. Og det siger ikke så lidt, for Puma glimrer med et uhørt store bagagerum for størrelsen. Hele 523 liter er der plads til i den blot 4,2 meter lange bil. Forklaringen finder vi under gulvet i bagagerummet. Herunder har Ford fundet plads til en regulær balje. Sådan helt bogstaveligt med dræn og det hele, der gør det muligt at spule bagagerummet, hvis du for eksempel har transporteret mudrede gummistøvler eller skudt et par fasaner på jagtturen.
Meget lavt forbrug
Den anden store forskel er usynlig. Uden at ændre bilens dimensioner er det lykkedes ingeniørerne at få plads til et 43 kWh-batteri under gulvet. Ganske imponerende. Batteriet er til gengæld relativt lille, men Ford hævder, at det rækker til en WLTP-rækkevidde på 376 km. Altså mere end en anden, ny mini-elbil som Citroën ë-C3, men kortere end andre små elbiler som Mini Cooper, Alfa Romeo Junior og den kommende Renault 5 i udgaver med lidt større batterier.
Når rækkevidden alligevel ser brugbar ud, skyldes det et lavt forbrug. Ifølge Ford kører en elektrisk Puma Gen-E hele 7,6 km pr. KWh efter WLTP-normen. Det gør den til af de mest effektive elbiler overhovedet. Hvordan forbruget er i praksis, glæder vi os til at teste.
Lynladning slår dog ingen rekorder. Puma Gen-E tager op til kW, men da batteriet er lille, kan den lade 10-80 pct. på relativt hurtige 23 min. Har du travlt, kan du lade 124 km rækkevidde på batteriet på 10 min.
Lover køredynamik
Udover bagageplads og lavt forbrug slår Ford på dynamiske køregenskaber. Puma er i forvejen blandt klassens mest køreglade, kompakte SUVere, og det skal en elektrisk Puma Gen-E også være. Elmotorens 123 kW (168 hk) sender Pumaen fra 0-100 km/t på otte sekunder rent, næsten lige så hurtigt som den skrappeste udgave af fossiludgaven.
Puma Gen-E kører enten på 17 eller 18-tommer hjul og Ford lover sportslige køreegenskaber, der kun understreges af muligheden for one-pedal drive, hvor bilen bremser, straks du løfter foden fra speederen.
Meget udstyr
Bag rattet ligner Gen-E fossil-Pumaen til forveksling, men som elbil får Puma fuld digital instrumentering og en 12-tommers infotainmentskærm med seneste udgave af SYNC4-systemet. Det giver blandt andet adgang til cloud-baseret navigation med aktuelle opdateringer af trafiksituationen. Der er også trådløs forbindelse til Apple CarPlay og Android Auto, flerfarvet kabinebelysning bakkamera og flere avancerede førerassistent-teknologier som fartpilot, vognbaneadvarsel og hastighedsskiltegenkendelse.
Vil du have mere udstyr, byder Premium-version på 18-tommer hjul, B&O lyd med 10 højttalere, sæder i kunstlæder og ruskind samt adaptive LED matrix-forlygter.
Pris skal rammes rigtigt
Det rigtigt spændende spørgsmål – hvad en elektrisk Puma Gen-E skal koste – har Ford Danmark endnu ikke svaret på.
Et hurtigt kig i Fords prislister afslører, at den billigste Explorer med lignende rækkevidde på 378 km koster 300.000 kr. Det er faktisk en smule dyrt her i efteråret 2024, hvor der nærmest er daglige prisfald på elbiler. Samtidig skal Ford tage højde for en række mindre elbiler, der fås helt ned til 180.000 kr. En direkte konkurrent som Alfa Romeo Junior koster fra 250.000 kr., så vi gætter på, at Puma E-Gen lander et sted mellem den kvarte million og 200.000 kr. Også fordi en anden direkte konkurrent, Jeep Avenger, netop er faldet til 200.000 kr.
Det er med andre ord et minefelt af konkurrenter, som Puma Gen-E lander i. Om det lykkes at ramme den rigtige, og afgørende, pris, ved vi mere om, når Puma Gen-E kommer til Danmark. Det sker i løbet af marts 2025 – produktionen på fabrikken i Rumænien begynder sidst i januar.
Ford Puma Gen-E
Kompakt, elektrisk SUV, frontplaceret motor, forhjulstræk
Længde/bredde/højde: 421/181/155 cm
Bagagerum: 574/1.283 liter + 43 liter frunk
Vægt: 1.563 kg
Anhængervægt: 750 kg
Motor: 123 kW (168 hk)/290Nm
Batteri: 43 kWh netto
Opladning: 11 kW AC/100 kW DC. 10-80 pct. på 23 min.
Forbrug: 7,6 km/kWh
Rækkevidde WLTP: 376 km
0-100 km/t: 8 sek.
Topfart: 160 km/t