Den er for længst sluppet løs i Japan og nu er den europæiske udgave af Nissan Note afsløret. Design og køreegenskaber er fintunet i England til europæisk smag.
Sidst på sommeren er Nissan klar til at sælge en ny udgave af mini-MPV’en Note i Europa. Den lidt over 4 meter lange Ford B-Max og Opel Meriva-konkurrent blev lanceret sidste år i Japan og USA, men først nu ser vi en udgave til vi kræsne europæere.
Nissan har faktisk gjort sig umage med at ramme europæisk smag. Blandt andet med en mere stilren front, et andet instrumentpanel og særligt nøjsomme motorer, som Nissan deler med alliancepartneren Renault. Nissan selv leverer to 3-cylindrede benzinmotorer på 1,2 liter, der med og uden kompressor yder henholdsvis 98 og 80 hk. Fra Renault får 2013-udgaven af Nissan Note en 1,5 liters dieselmotor med 90 hk, der blot udleder 95 gr. CO2 pr. km – det kan oversættes til et forbrug på den rigtige side af 30 km/l.
Det er Nissans afdeling i England, der har stået for afstemningen til det europæiske marked. Selv styring og affjedring er angiveligt fintunet til europæiske forhold gennem mange testkilometer på engelske veje. Nissan Note skal da også bygges sammen med crossover-modellerne Qashqai og Juke samt elbilen Leaf på Nissans britiske fabrik i Sunderland.
Herhjemme har den nuværende Nissan Note været lidt overset trods stærke priser og et godt sædekoncept med god plads og mulighed for at justere bagsædet frem og tilbage, så man kan vælge mellem ben- eller bagageplads. Det sidste fortsætter i den nye Note, der dermed får plads til op til 300 liter i bagagerummet. Danske priser og tidspunkt for lancering er endnu ukendte.