Elbilen DS No. 8 samler alt det ypperste fra Stellantis-koncernen i én bil. Med en rækkevidde på op til 750 km sætter den selv Audi til vægs.
Hold til højre Audi – der er en ny rækkevidde-konge i motorvejens overhalingsspor.
Med en rækkevidde på 750 km gør DS No. 8 i hvert fald krav på titlen i klassen for elektriske luksusbiler. Det er akkurat 4 km mere end Audi A6 e-tron. I hvert fald i Danmark, hvor basisudgaven af A6 har så meget udstyr, at rækkevidden ender på 746 km.
DS mener det alvorligt, for de hævder også, at No. 8 er den eneste bil i sin klasse, der kan tilbagelægge de 450 km motorvej mellem Lyon og Paris uden behov for opladning.
Men lad nu marketing-praleriet ligge. Det er en anden historie, der er det spændende ved DS No. 8. Historien om, hvordan fransk bilindustri endnu en gang forsøger at genvinde positionen som den ultimative rejsevogn som berømte Citroën-modeller som DS, CX og XM engang sad så tungt på.
Det er mange år siden, at Citroën – eller for den sags skyld andre franske mærker – har kunnet gøre krav på titlen. Tværtimod er nyere historie fuld af biler, der forsøgte men fejlede. Ikke nødvendigvis fordi de var dårlige, men fordi bilkøberne sværmer for andre mærker som Audi, Mercedes og BMW til luksus og langtur.
Nu prøver franskmændene igen-igen-igen. Og det endda i en koncern, der er mere multinational end fransk. Stellantis, der ejer DS, er ret beset et fransk-amerikansk-tysk kludetæppe-foretagende, der af skattemæssige årsager hører hjemme i Holland…
Nok om det – man skal som bekendt ikke ødelægge gode historier med facts.
Kun som elbil
DS udspringer af Citroën og medarbejderne vil helt sikkert hævde, at de er franske helt ind i sjælen. I omtalen af No. 8 taler DS da også om at være ’drevet af den franske kunst at rejse.’
Det, der gør No. 8 til noget særligt, er at den er Stellantis-koncernens flagskib og samler alt det ypperste, som Stellantis kan præstere netop nu.
Grundlaget er STLA Medium Platformen, der både kan bruges til fossil- og elbiler. DS No. 8 kommer kun som elbil, men deler et langt stykke af vejen teknologi med den nye Peugeot E-3008/5008.
Specifikationerne er også omtrent de samme. Født med forhjulstræk, 74 kWh-batteri og 230 hk, der kan opgraderes til en long range-version med 245 hk og et stort batteri på 97 kWh. Topudgaven har samme batteri, men to motorer og en samlet ydelse på 350 hk. Rækkevidden er henholdsvis 572, 750 og 686 km.
Aerodynamiske tricks
Det er langt. Modsat Peugeot e-3008/5008 er No. 8 også en 482 cm lang og meget lavere hatchback med et vindglat karrosseri, der forbedrer rækkevidden markant. DS har hevet flere aerodynamiske tricks ud af ærmet for at bringe luftmodstanden ned på 0,24. Bevægelige luftindtag i fronten, en særlig hækspoiler under bagruden og fuldstændig flad vognbund lægger henholdsvis 18, 12 og 14 km til rækkevidden.
Adaptiv undervogn der scanner vejen for at indstille affjedringen og avancerede køreassistenter skal gøre langturen så komfortabel som vi husker det fra fortidens fineste franske flydere.
DS gør dog også meget ud af bilens design og stil. De nærmest skulpturelt udformede forsæder i alcantara eller nappalæder. Rattet med eger frækt formet som et X. To-farvet lak. Kæmpefælge uden synlige bolte. Pixel-LED lys i vilde former og mulighed for night vision.
Topmodel uden top-teknologi
Imponerende ser det ud. Men dækker måske også over, at No. 8 er endnu en fransk topmodel uden reel top-teknologi. Vi bliver i hvert lidt bekymrede på de stolte franskmænds vegne, når vi ser, at No. 8 kører med traditionel 400 volt teknologi og højst tager 160 kW i en lynlader. Det samme siger Stellantis om e-3008/5008, og det ved vi fra egne test er endog meget optimistisk.
Hvad DS No. 8 reelt kan, ved vi først, når bilen kommer til Danmark. Det sker tidligst i løbet af 2025. Priserne kender vi af samme grund endnu ikke. Men én ting vil vi gerne uforbeholdent rose DS for allerede nu: Hvor er det skønt at se et lavt, vindglat og elegant alternativ til tidens altdominerende SUV-design. Merci DS.
Flot vogn, ærgerligt den er fransk. :))
Flot bil. Godt den er fransk, og ikke kinesisk eller et tysk skrummel.