Desværre bliver der kun lavet 50 eksemplarer af VW XL1, og de bliver nærmest ubetalelige. Men om to år dukker den nøjsomme dieselhybridmotor op i super-økoudgave af VW Up.
VW har længe rumlet med planer om at fremstille verdens mest brændstoføkonomiske bil. På biludstillingen i Geneve 7. marts bliver tyskernes drøm til virkelighed, når VW XL1 præsenteres for verdenspressen. En teknisk triumf med et brændstofforbrug på blot 0,9 liter pr. 100 km/l – VW XL1 kører med andre ord hele 111 km/l.
Dermed beviser VWs bestyrelsesformand Ferdinand Piëch (barnebarn af ”Boblens” opfinder, Ferdinand Porsche) nok engang, at han bare vil være bedst – og at han altid får sin vilje. Verdens mest nøjsomme bil er nemlig Piëch’s ”barn” – et rullende bevis på, at VW kan noget, som ingen andre bilproducenter kan. Det var også Piëch der i sin tid udtænkte superbilen Bugatti Veyron, der blev den første gadebil med en topfart på mere end 400 km/t.
Som Bugatti Veyron har VW XL1 været en nærmest umulig opgave, men Piëch har insisteret på at VW skulle være først en ”1-liters” bil, lige som de var først med ”3-liters” bilen, VW Lupo 3L. Det lille ”aber dabei” ved den imponerende bedrift – sådan én er der som regel, når Piëch gennemtvinger sin vilje – er, at XL1 bliver så dyr, at der kun skal fremstilles 50 styk. I hvert fald ind til videre.
Prisen er endnu ukendt, men forventes at blive astronomisk i betragtning af, at den nøjsomme folkevogn kun har plads til to og råder over beskedne 75 hk.
Øko-bilernes svar på Bugatti Veyron
Men bag de overskuelige tal gemmer sig en ingeniør-mæssig bedrift af de helt store. VW XL1 når sit rekordlave forbrug ved hjælp af banebrydende teknik. For eksempel er motoren en hybrid, der blander en 2-cylindret dieselmotor på 0,8 liter og 48 hk med en 27 hestes elmotor. Kraftoverførslen sker gennem et 7-trins automatgear med dobbeltkobling. Vægten er beskedne 795 kg og sammen med smalle dæk med lav friktion samt en rekordlav vindmodstand (Cw 0,189), sikrer det respektable præstationer: VW XL1 når 100 km/t på 12,7 sekunder og løber først tør for fart ved 160 km/t. Hvad angår effektivitet er XL1 altså økobilernes svar på førnævnte Bugatti Veyron: En bil med helt ekstreme præstationer.
Og så er der faktisk mening med Piëch’s ”galskab”. Hybridteknikken er nemlig så snedig konstrueret, at den kan løftes direkte over i mikrobilen VW Up. I slutningen af 2014 forventes VW at være klar med en hybrid-Up, der benytter teknikken fra XL1.
Dermed bliver der for alvor tale om serieproduktion og mere overkommelige priser. Forbruget stiger ganske vist, fordi hybrid-Up’en bliver omkring 200 kg tungere og har væsentligt større luftmodstand, men det er ikke usandsynligt at VW kan holde forbruget under 1,5L/100 km. Det svarer til et forbrug på mindst 66 km/l – og så har Piëch’s satsning givet gevinst, fordi VW dermed vil have en ”rigtig” bil, der både er til at betale og kører væsentligt længere på literen end konkurrenterne.