Den brasiliansk fremstillede Ford EcoSport bejler til unge bilkøbere med offroader-look og mulighed for stemmestyring via smartphone. Rivalerne hedder Opel Mokka og Renault Captur.
Crossover-klassen fortsætter med at boome. Denne gang er det Ford, der melder sig ind i klubben for kompakte gadekryds mellem kække minibiler og praktiske SUV’ere, der ligner noget med mod på safari, men som regel nøjes med forhjulstræk og en tur til nærmeste café.
Nyheden, der får premiere 7. marts på biludstillingen i Geneve, hedder EcoSport og er baseret på samme platform som Fiesta og den højloftede B-Max. Med en længde på 424 cm er Ford EcoSport nærmest på centimeter lige så stor som søsterbilerne Opel Mokka og Chevrolet Trax og andre direkte rivaler som Renault Captur og Peugeot 2008. Modsat konkurrenterne har Ford dog placeret reservehjulet på bagklappen i klassisk offroader-stil, og det giver plads til pæne 362 liter inde i bagagerummet.
Sammen med kække tagbøjler og en massiv front, der næsten er en Hummer værdig, skal det eventyrlystne look især tiltrække yngre bilkøbere, der er på udkig efter en bil med mere personlighed end traditionelle minibiler. Indvendig sørger Ford’s såkaldte SYNC-system for, at de unge ejere kan stemmestyre musik, navigation og gå på nettet inde i EcoSport via deres egen smartphone. Det sker trådløst via bluetooth forbindelse eller USB-stik. SYNC ringer endda selv op til nærmeste alarmcentral, hvis EcoBoost for alvor kommer på afveje.
Om 5 år er crossover-salget fordoblet
Motoren sørger for mere klassisk underholdning. I hvert fald hvis man vælger Fords fremragende 3-cylindrede EcoBoost turbobenziner med 125 veloplagte og nøjsomme heste under den spisebordshøje motorhjelm. Skal det være diesel kan man vælge mellem 90 eller 110 hk.
Ford fremstiller EcoSport i Brasilien, hvor Ford faktisk har været pionerer indenfor den bølge af kompakte crossover-biler, der for alvor er ved at nå Europa. Allerede i 2003 lancerede Ford den første generation af EcoSport. Siden har de solgt 700.000 styk i Sydamerika, men først nu, med en ny generation af bilen og nogle få, kosmetiske ændringer, er Ford klar til at erobre Europa. Forventningerne er store: Ford regner med, at markedet for kompakte crossover-biler vil fordobles i Europa i løbet af de næste fem år. Derfor er EcoSport et særdeles vigtigt supplement til Fiesta og B-Max for Ford.
Hvornår EcoSport dukker op i Danmark og til hvilke priser, vides endnu ikke.