Med en app kan man fjernstyre sin Tesla. Men sikkerheden halter, og kort før Trumps og Musks indsættelse er fokus rettet mod 2,6 mio. Teslaer.
De amerikanske sikkerhedsmyndigheder har nu øjnene rettet mod 2,6 millioner Teslaer. Årsagen er rapporter om ulykker, når Tesla-ejere med en app på telefonen har fjernstyret deres bil.
Den såkaldte “indledende evaluering” sættes i værk mindre end to uger før, Donald Trump tiltræder som USA’s præsident med Tesla-ejer Elon Musk som en meget åbenlys spiller ved sin side. Trump og Musk har – blandt meget andet – som mål at mindske det, de betegner som myndigheders indblanding og unødvendigt bureaukrati.
Musk, verdens rigeste mand, har åbent erklæret, at han ikke er tilfreds med NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), der overvåger trafiksikkerheden. NHTSA kan potentielt spænde for Musks ambitioner om hans selvkørende taxa, Cybercab (foto). Og det er samme NHTSA, der har sat den “indledende evaluering” af de 2,6 mio. Teslaer i gang.
Fejl i fjernstyringen
Grunden til NHTSA’s indgriben udspringer af fire ulykker. Med en app på telefonen kan Tesla-ejeren styre sin bil fra for eksempel indkøbscentrets parkeringsplads hen til dér, hvor ejeren står med sine indkøb.
Men de normale sikkerhedssystemer, der med føreren bag rattet får bilen til automatisk at bremse op for forhindringer – både bløde trafikanter som fodgængere og hårde trafikanter som genstande og andre biler – har i nogle tilfælde været ude af drift. Eller i hvert fald ikke fungeret godt nok, når den førerløse bil fjernstyres med telefon-appen.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters er der i to af de fire tilfælde tale om, at en fjernstyret Tesla er kørt ind i parkerede biler. I en af dem sad et menneske, som dog ikke kom til skade.
Ikke tid nok
NHTSA skriver, at køretøjerne ikke opdagede stolper eller parkerede biler, når ejeren benyttede featuren “Actually Smart Summon” via sin app. På appen var der ikke overblik nok over bilen og dens omgivelser, og ejeren havde ikke tid nok til at standse køretøjet via appen.
“Actually Smart Summon” blev frigivet i september. I den tidligere og mindre avancerede udgave af funktionen kunne man med appen på sin telefon køre bilen ud af en parkeringsbås. Hvis der f.eks. var problemer med at åbne dørene på grund af biler, der holdt for tæt på.
NHTSA-ingeniørernes “indledende evaluering” skal afgøre, om der er belæg for at iværksætte en decideret undersøgelse og eventuelt en tilbagekaldelse af de 2,6 mio. Teslaer.
De involverede biler i USA omfatter i så fald alle Model 3 årgang 2017-2025, Model Y årgang 2020-2025 samt Model S og X årgang 2016-2025 udstyret med FSD (Full Self-Driving).
En dødelig ulykke
Så sent som i oktober 2024 åbnede NHTSA en undersøgelse af 2,4 mio. Teslaer udstyret med FSD-software efter fire indrapporterede kollisioner, en af dem med dødelig udgang.
I december 2023 måtte Tesla tilbagekalde over to mio. biler i USA for at installere opdateret software til bilens adaptive fartpilot. NHTSA overvejer stadig, om opdateringerne er tilstrækkelige i forhold til det krævede.
Som nævnt i begyndelsen er Elon Musk meget optaget af sine selvkørende biler, der netop er udstyret med FSD-softwaren.
Og The New York Times har flere gange peget på det problematiske i – hvad isoleret angår netop NHTSA’s rolle i Trumps kommende regeringstid – at der opstår en gigantisk interessekonflikt, når Musk tiltræder som minister. En konflikt, der ikke bør kunne opstå i en retsstat, da det kan være yderst problematisk, når en virksomhedsejer med store kommercielle interesser bliver minister i en regering, der har som erklæret mål at stække bl.a. NHTSA’s beføjelser.
Donald Trump indsættes som præsident mandag den 20. januar.
Af redaktionen