Salget af Polestar skuffede igen i 2024, men det svensk-kinesiske mærke tror på fremtiden og vil øge salg, indtjening og antal forhandlere.
Hvordan går det egentlig for Polestar?
Sådan spørger mange. Ikke mindst efter at den tyske talknuser og tidligere Opel-chef Michael Lohscheller i sommers i al hast blev sat i spidsen for en tiltrængt turn around for det svensk-kinesiske bilmærke.
Baggrunden er velkendt og alvorlig: Polestar kom til verden i 2017 men har aldrig lavet overskud.
Aktiekursen danser ofte linedans på kursen én dollar. Ryger den under én dollar en fuld måned, bliver Polestar-aktien afnoteret fra NASDAQ-børsen.
I 2023 forventede Polestar at sælge 124.000 biler globalt. Det blev til 52.796 biler – altså mindre end det halve.
Flere modeller, lavere salg
Nu er tallene for 2024 så klar – og de indeholder ingen opmuntringer: I 2024 faldt salget til 44.851 biler. En klar skuffelse for sidste år fik mærkets hidtil eneste model, Polestar 2, selskab af både Polestar 3 og Polestar 4 i udstillingslokalerne. Så mens modeludbuddet blev tredoblet, steg salget altså kun med fem pct. og ligger fortsat langt under Polestars egne forventninger.
Overskud i 2027
Torsdag gav Polestar en opdatering af selskabets strategi for 2025. Den skal ses som Michael Lohschellers game plan. Og den er ambitiøs: De næste tre år skal salget øges med 35 pct. Hvert år. Modellen med online-salg skal udvides med 75 pct. flere fysiske udsalgssteder i både Europa og USA. Geely, der ejer Polestar og andre bilmærker som Volvo og Zeekr, lover at spytte flere penge i kassen. Til gengæld skal Polestar begynde at tjene penge i 2027.
Mini-Volvo bliver Polestar 7
Midlerne, der skal indfri målene, bliver flere nye modeller, hvor Polestar 7 bliver den mest interessante. Ifølge Polestar bliver der tale om en kompakt SUV, der skal være premium med et tydeligt Polestar-design. Bilen skal også bygges i Europa, formentlig i 2027, og slipper dermed for EU-told. Mere røber fabrikken ikke nu, men vi bliver meget overraskede, hvis ikke der er tale om en Polestar-udgave af Volvo EX30.
Senere i år ser vi også performance-sedanen Polestar 5, der bliver den første Polestar med 800 volt-teknologi. Med næsten 900 hestekræfter bliver den dog en niche-luksusbil, der ikke for alvor kommer til at løfte hverken omsætning eller indtjening for det svensk-kinesiske mærke.
Skuffer igen
Hvilkenbil har spurgt brancheanalytiker René Tønder, der har fulgt Polestar gennem flere år, hvordan han vurderer det svensk-kinesiske bilmærkes aktuelle helbredstilstand.
”Salg og omsætning skuffer. Igen, kan man tilføje. Aktien faldt 11 pct. efter opdateringen af strategien, og det er jo et udtryk for, at markedet også er skuffet. Det handler især om, at omsætningen igen falder. I fjerde kvartal solgte Polestar kun 12.256 biler globalt. Til trods for, at de nu har tre modeller mod tidligere én,” fastslår René Tønder.
Omsætning skal fordobles
Han er dog ikke overrasket. Polestar har længe haft svært ved at øge salg og omsætning.
”Salget skal fire- eller femdobles før Polestar kan begynde at tjene penge. Det forekommer en anelse optimistisk. Den gode nyhed er, at de har likviditet til at fortsætte 9-12 måneder endnu, og at deres ejere, Geely, lover at putte endnu flere penge i dem. Men der er selvfølgelig grænser – jeg tror, at det bliver make it or break it for Polestar i 2025. De skal fordoble omsætningen, hvis det fortsat skal give mening at investere i mærket. Ellers har jeg svært ved at se Polestar fortsætte som selvstændigt bilmærke,” siger René Tønder.