Amerikanske Rivians tro på elbiler er uformindsket

Rivian R2
Rivians næste bil, R2.

Trump er begejstret for benzinbiler. Men det rører ikke Rivian, en fremadstormende producent af elbiler. Trump er bare et bump på vejen.

Udsigterne for elbiler i USA er noget mindre lyse efter præsident Donald Trumps tiltræden. Men det synes ikke at anfægte amerikanske Rivian, en elbil-startup med base i Californien. 

Rivian, R.J. Scaringe
Rivian-stifter R.J. Scaringe. Foto: PR

For Rivian har det lange lys på. Rivian er i gang med at etablere en langsigtet forretning, hvor perspektiverne udmåles i årtier og ikke i en præsidents fireårige embedsperiode, lyder budskabet fra R.J. Scaringe, stifter af og administrerende direktør i Rivian.

Robert Joseph Scaringe er med andre ord ikke synderligt bekymret for, hvordan det markante skifte i USA’s politik vil påvirke hans virksomhed. Rivian tænker ikke kortsigtet, fastslår han, og han er overbevist om, at al transport en dag vil være elektrisk. Så “hvad betyder det”, spørger han med henvisning til den benzin-elskende præsidents fire år i Det Hvide Hus.

“Det bliver bare en smule mere udfordrende de kommende år,” siger han i et interview med amerikanske Insideevs.

“Drill, baby, drill”

En af Donald Trumps medievenlige og letfordøjelige punchlines er vendingen “drill, baby, drill”. Den markerer hans politik om, at olieindustrien straks skal stikke slangen i undergrunden og pumpe olie op. I øvrigt genbrug af en punchline som Trumps partifælle og forgænger John McCain, der var Demokraternes Barack Obamas modkandidat ved præsidentvalget i 2008, dengang brugte flere gange i sin fejlslagne valgkamp.

Trump tog plads bag skrivebordet i Det Ovale Kontor mandag den 20. januar, og i løbet af hans første dage i embedet levede han op til sine valgløfter om at bekrige elbilerne. Statsstøtten på 7.500 dollar (ca. 53.000 kroner) pr. solgt elbil blev fjernet, og CO2-afgiften blev sænket som de første tiltag i kampen mod de miljøvenlige politikker, som den tidligere præsident, Joe Biden, havde indført.

Bekymret for USA’s bilproducenter

Men hvor Rivian-topchef R.J. Scaringe ikke synes urolig for sin egen virksomheds ve og vel på lang sigt, er han i langt højere grad bekymret for de ‘gamle’ amerikanske bilproducenter. Som konsekvens af Trumps politik frygter Scaringe, at de ser sig nødsaget til at sætte udviklingen af elbiler på pause.

Han er med på, at Rivian som en start-up, der udelukkende har elbiler på programmet, kan synes sårbar over for Trumps elbil-fjendske politik. Han bekymring går dog på, at de producenter, der har både el- og benzinbiler på programmet, risikerer at underprioritere udviklingen af elbiler. 

Det kan – helt egoistisk – vise sig at være en fordel for Rivian, men en helt overordnet og langt vigtigere konsekvens kan være, at de traditionelle producenters nedbremsning på lang sigt kommer til at koste amerikansk bilproduktion og USA dyrt.

“Hvis du de næste to år udelukkende går efter profit, vil det være oplagt at foretage en kalkulation, der siger, ‘lad os fordoble fossil og hybrid’. Dét, tror jeg, vil være en kæmpe, strategisk fejltagelse,” sagde R.J. Scaringe forleden på et pressemøde.

“Rivian, Tesla, kineserne – vi har fuld fokus på elbiler, og hvis du skruer investeringerne i elektrificering ned, vil du være i virkelig dårlig form om 10 år,” mener han.

VW-penge til Rivian

Rivian, som Hvilkenbil i øvrigt besøgte i Nashville i november, indledte i 2024 et samarbejde med Volkswagen. Tyskernes indenhus-software-leverandør Cariad trak en hale af fiaskoer efter sig, der forsinkede produktionen af vigtige modeller, og Volkswagen mente, at Rivian ville være den rette til at løse de problemer.

Rivian sælger flest biler online – men åbner stadig flere ‘studios’ som her i Nashville.

Derfor har Volkswagen investeret i første omgang 5,8 milliarder dollar (41 mia. kr.) i Rivian, så koncernens biler fremover ikke skal bøvle med software-problemer. Pengene går til Rivians udviklingscenter i Palo Alto i Californien, hvor meningen er, at Rivian skal udvikle Volkswagens såkaldte ‘elektronik-arkitektur’. Samarbejdet blev formelt etableret i november 2024 under navnet Rivian and VW Group Technology, LLC.

Meningen er bl.a., at Rivian skal levere software til en af VW’s vigtigste modeller, Golf. En elektrisk udgave af den er planlagt til 2029. I et nyligt interview med Der Spiegel sagde VW-koncernchef Oliver Blume desuden, at tyskerne overvejer at udvide samarbejdet med Rivian.

Attraktiv partner

Udover software til VW, Audi og Porsche skal Rivian også levere til VW’s amerikanske mærke Scout. I 2027 ventes produktionen af en elektrisk SUV og en elektrisk pick-up at gå i gang på VW’s fabrik i South Carolina. VW har indtil videre investeret to mia. dollar (ca. 14 mia. kr.) i Scout.

At Rivian er en attraktiv partner illustreres af, at flere elbilproducenter er interesserede i at indlede et samarbejde. Ifølge det britiske nyhedsbureau Reuters har et antal andre elbilproducenter henvendt sig til Rivian.

“Flere elbilproducenter har banket på vores dør,” sagde Wassym Bensaid, chef for Rivians software-udvikling, forleden til Reuters. Hvilke nævnte han ikke, men “der er forespørgsler”, som han sagde.

Rivians første elbil blev lanceret i 2021. I 2024 solgte den californiske start-up 50.000 biler, og næste bil på programmet er SUV’en R2, der ventes at indeholde en stor del af den software, som skal benyttes i den elektriske Golf.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here