Vi har besøgt amerikansk Tesla-udfordrer – Starbucks-stemning, penge fra VW og en rejse gennem ‘Dødens dal’ skal bringe Rivian til Europa.
Man er aldrig i tvivl, når man møder en Rivian på de amerikanske veje. To ovale forlygter lige under en bred lysstribe giver mærket et venligt, lysvågent udtryk. Som et ansigt med to vidtåbne øjne under en kæk kasketskygge i en manga-tegneserie.
Det er hipt, ungdommeligt og positivt. Præcis som Rivian. Det amerikanske start-up elbilmærke bejler til eventyrlystne amerikanere, der både interesserer sig for miljøet og nyder at køre ud i den storslåede amerikanske natur med telt, mountainbikes eller ski på ladet af deres CO2-neutrale pick-up truck.
Det er ikke tilfældigt, at friluftsstaten Colorado ved foden af Rocky Mountains er blandt Rivians bedste markeder. Og at mærkets foreløbig eneste modeller er pick-up’en R1T og søster-SUV’en R1S, begge i fem-meter-klassen med plads til alt det grej, amerikanerne elsker at slæbe med på deres weekendture ud på prærien og op i bjergene.
Vil udfordre Model Y
Men Rivian har større ambitioner. I første halvdel af 2026 ser vi den lidt mindre SUV R2. Nu er der grænser for, hvor ‘lille’ en amerikansk SUV kan være, men med en længde på godt 4,8 meter vil Rivian R2 have en bid af det kæmpe marked, som verdens mest solgte elbil, Tesla Model Y, sidder så tungt på.
R2 kommer også til Europa, for Rivian har appetit på mere end hjemmemarkedet. Også længere ude i fremtiden, hvor vi ser den endnu mindre R3. Her er tale om en crossover, der skal konkurrere med elbiler som Ford Explorer, Renault Scenic og Skoda Elroq.
Hvis vi når så langt. For Rivian er også historien om, hvor svært det er at finde vejgreb i dagens hyper konkurrenceprægede marked for elbiler.
Skal gennem ‘Dødens dal’
Som Lucid, Fisker, Faraday Future, Lordstown og Nikola er Rivian opstået i slipstrømmen på Tesla. Og som det fremgår af førnævnte navne, har langt fra alle klaret turen gennem det, amerikanerne kalder ‘Dødens dal’: Rejsen fra at være en lille start-up, høj på begejstring og ambitioner, til rent faktisk at blive en levedygtig virksomhed med storproduktion og tilstrækkelig omsætning og indtjening.
I modsætning til Fisker og flere af de andre lever Rivian trods alt endnu. Men som Lucid sælger Rivian ikke så mange biler som forventet. Sidste kvartal leverede Rivian 10.000 biler. Det var 50 pct. færre end samme kvartal for et år siden. Rivian har også sit første kvartal med overskud til gode. Måske fordi Rivian endnu mangler de mindre modeller, der for alvor kan sætte gang i salget og dermed omsætning og indtjening.
Men håbet lever. Og ikke bare fordi Rivian høster gode anmeldelser i amerikanske bilmagasiner og generelt er omgivet af den samme venlige, positive stemning som bilerne udstråler. Eller har sikret sig en – formentlig – lukrativ ordre på at levere elektriske varebiler til nethandel-giganten Amazon.
40 mia. kr. fra VW
I onsdags fik mærket nemlig et kontant skulderklap, der formentlig betyder, at Rivian vil overleve turen gennem ‘Dødens dal’.
Skulderklappet består i, at Volkswagen investerer 5,8 milliarder dollars – 40 milliarder kroner – i Rivian for at få adgang til mærkets software.
Mens Volkswagen har kæmpet med sin egen software, anses Rivian sammen med Tesla for at lave noget af det bedste software, der er så afgørende i moderne elbiler.
Rivian har bl.a. nedbragt antallet af elektroniske kontrolenheder, såkaldte ECUer, til blot syv i mærkets biler. Til sammenligning er der ofte 100 ECUere i almindelige biler. Teknologien sparer både penge og kilometervis af kabler.
I det amerikansk-tyske joint venture skal VW og Rivian fremover videreudvikle Rivians software-teknologi i fællesskab. VW forventer at bruge den nye software i alle sine bilmærker fra 2027, hvilket vil give Rivian et aftryk på millioner af biler.
Starbucks-stemning
Hvilkenbil har besøgt en Rivian-forhandler i Nashville, Tennessee. Som Tesla sælger Rivian flest biler på nettet, men har en række fysiske forretninger, hvor man kan se og prøvekøre biler og få en snak med en sælger.
Her er også merchandise som caps, t-shirts og skovmandskjorter. Outdoor-temaet understreges med seje LED-lommelygter, termoflasker og forskelligt campinggrej med Rivian-logo. Stemningen minder om dem, du finder på en Starbucks-café, hvor især unge mødes for at hygge eller lave lektier på deres Macbook laptops.
Personalet er også alt andet end bredt-slips og ‘special-offer-for-you’ typen.
Vi får en kort tur i SUV’en R1S. En SUV så full-size, at Rivian har erkendt, at den ikke skal til Europa, men at vi skal vente på den mindre R2.
Point taken, som de siger herovre. Nu er det svært at bedømme en bil på en tur rundt om fem blokke i det centrale Nashville, men R1S er STOR. Den føles også mere tung og truck-agtig end en anden elgigant som Kia EV9, der faktisk kan fås i Danmark.
R1S kan også begå sig i terrænet, og du kan få den med særlige offroad hjul og dæk. I Danmark er både offroad-egenskaberne og størrelsen nok overkill – men her er mange fede detaljer, som fortæller noget om, hvad det er for et mærke, der er på vej til Danmark.
Tesla-betjening og Ferrari-farve
Vi er mest imponeret over betjeningen og den gennemførte stil.
Betjeningen først. Tænk Tesla. Som forbilledet lader Rivian stort set al betjening foregå gennem en stor, centralt placeret skærm i midterkonsollen. Selv indstilling af spejle og rat, præcis som hos Tesla. Skærmen står også skarpt og reagerer lynhurtigt på kommandoer.
Men Rivian holder fast i to kraftige stilke til bl.a. gearvalg, visker og afviserblink. Her er også et ret stort display til speedometer og andre funktioner placeret bag rattet på traditionel vis.
Det virker glimrende. Har du kørt en Tesla, finder du dig hurtigt til rette. Og nyder gensynet med stilkene, hvis du kommer fra den faceliftede Model 3.
Indpakningen ligner et trumfkort for Rivian. Inde i kabinen går ovalerne fra forlygterne igen i indtrækket, og designet har et touch af retro, der står godt til den ellers moderne og enkle elbil. Stilen med enkle, opretstående linjer minder om tidlige amerikanske SUVere – bare i en elektrisk udgave.
Kigger du godt efter, ser du Rivians firmafarve diskret indarbejdet i syninger, på bremsecalibre og bag ved logoet. Farven er gul som Ferraris. Selvtilliden fejler ikke noget.
Samarbejdet med Volkswagen har ikke gjort selvtilliden mindre. Det skal blive spændende at se, om den rækker til, at Rivian både kan krydse ‘Dødens dal’ og Atlanten. Hvis det lykkes, er der udsigt til at vi får et spændende, amerikansk alternativ til Tesla.