Slut med henholdsvis lige og ulige numre til elbiler og fossilbiler hos Audi. Fremover skal de adskilles af betegnelser som e-tron og TFSI.
Når man har sagt A, må man også sige B. Og så A igen. I hvert fald hos Audi, der tilsyneladende har lidt svært ved at bestemme sig for modelbetegnelser i en tid, hvor biler både kan køre på el, forskellige brændstoffer og en blanding.
I sommers lancerede Audi den nye A5 og fastslog i den forbindelse, at mærkets elbiler fremover skulle have lige numre, mens modeller med forbrændingsmotor skulle bære ulige numre. Af samme grund var den nye A5 egentlig en ny A4.
Godt et halvt år senere har Audi ombestemt sig. Audi vender tilbage til de klassiske modelbetegnelser, hvor nummeret angiver bilens størrelse og klasse.
”Intensive diskussioner”
At beslutningen både har været vanskelig og er affødt af pres fra omgivelserne, vidner denne forklaring fra Audis salgs- og marketingdirektør Marco Schubert om:
”Denne beslutning er resultatet af intensive diskussioner og følger også vores kunders ønsker samt feedback fra vores internationale forhandlere.”
TFSi, TDI, e-tron og A eller Q
Fremover kan en A5 altså både være en elbil og en fossilbil. Hvis den kører på el, får den tilføjet betegnelsen e-tron. Kører den på benzin, tilføjes betegnelsen TFSI mens diesel hedder A5 TDI og benzinhybrider får et ekstra lille e efter TFSI. Er det en høj SUV-type, hedder den ikke A men Q.
Den samlede betegnelse kalder Audi med et meget fint udtryk for bilens ’nomenklatur’. Og så ved vi pludselig, hvorfor der er så mange Dr. -Ing diplomingeniører i tysk bilindustri: Det kræver faktisk en doktorgrad at finde rundt i modelbetegnelserne!
El-betegnelser på vej ud
Spøg til side: Audi er ikke de eneste, der har svært ved at holde tungen lige i munden, når der skal navngives biler med mulighed for adskillige drivliner.
For eksempel vil Mercedes angiveligt også af med deres EQ-betegnelse for elbiler. Nok i et forsøg på at gøre elbiler mindre ’mærkelige’ for især det skeptiske hjemmebanepublikum, og fordi vi om få år slet ikke har brug for at sætte et mærkat på elbiler. Fra 2035 må biler ikke udlede CO2, og så kører de formentlig alle sammen på el.
Den kommende Audi A6 – altså den med forbrændingsmotor og ikke at forveksle med den elektriske A6 e-tron – bliver den første Audi navngivet efter det nye nomenklatur. Den har verdenspremiere 4. marts og vil altså få tilføjet et TFSI, TFSI e eller TDI til A6-betegnelsen.
Audi forsikrer, at der ikke vil blive lavet navneændringer med tilbagevirkende kraft på eksisterende modeller. Og det er nok meget godt for alle os, der ikke har en doktorgrad…