Stationcarudgaven af VW Golf er 100 kilo lettere og har plads til 100 liter mere i bagagerummet med udpræget ordenssans. VW Golf Variant kommer til Danmark til efteråret.
Hvis man hurtigt skal beskrive den nye stationcarudgave af VW Golf, er tallet 100 en god begyndelse. Så mange kilo har 7. generation af Golf Variant, som bilen rettelig hedder, nemlig tabt sig sammenlignet med forgængeren. Samtidig er bagagerumsvolumen øget med 100 liter – fra 505 til 605 liter.
To andre tal fortæller også en vigtig historie: Længden er forøget med 3 cm, mens akselafstanden er knapt seks centimeter længere. Det skaber mere af det, som en stationcar især handler om, nemlig plads.
Golf Variant har netop haft verdenspremiere på biludstillingen i Geneve, hvor VW også afslørede, at de har lært det japanske trick med at fælde bagsæderyglænet ned ved blot at trække i et håndtag. Et justerbart gulv i bagagerummet, der kan placeres i forskellige højder eller helt tages ud, øger også Golf Variants praktiske sans. Hele fire kroge holder styr på indkøbsposerne og er også med til at gøre hverdagen lidt lettere.
Men tilbage til tallene og dimensionerne. Fordi Golf Variant er blevet længere, bredere og med hjulene længere ude i hjørnerne, fremstår den også mere elegant og sportslig. Den karakteristiske C-stolpe fra 5-dørs versionen er overført til stationcar-versionens D-stolpe. Sammen med de let genkendelige baglygter understreger det slægtskabet med de øvrige Golf-modeller.
Golf Variant vil blive tilbudt med turboladede diesel- og benzinmotorer med effekt fra 85 til 150 hk. For første gang vil Golf Variant kunne fås i en Bluemotion-version, der kører med en 110 hk stærk 1,6-liters TDI-commonrail-dieselmotor og er opgivet til et forbrug på 30,3 km/l ved blandet kørsel.
Golf Variant kommer til Danmark i løbet af efteråret. Merprisen er endnu ukendt, men 15.000 kr. er et realistisk gæt.